• Bambini

Förvara kokat vatten i termos till ersättning?

Har läst att många kokar upp vatten, låter det svalna till 40 grader och häller det i en termos för att sedan blanda med ersättning. Om det fungerar att göra så är det ju ett jättebra sätt att göra en flaska snabbt om barnet skriker? Vad tror ni?

• Svar på tråden Förvara kokat vatten i termos till ersättning?
  • Amy27

Vi har gjort så sedan sonen föddes och han är snart 10 mån. Funkar jättebra! Speciellt på natten när han vill ha maten NU!!

• 72Lisa

Jag vet flera som gör så. Vi gjorde i ordnign ersättning elnligt instruktionerna i flaskor och kylde snabbt i kallt vatten sen förvarade vi det i kyklen i max åtta timmar och micrade på när det var ätdax. Det står inte att man får göra så på paketen men bb gjorde så så gjorde på samma sätt och upptäckte långt senare att man "inte" ska göra så. Men vi fortsatte ändå.

• Anna8102

En termos med hett vatten och en flaska med kallt vatten. Perfekt när man är på språng och inte har micro tillgänglig. Eller på natten.

Vilhelm föddes 7/2-11
  • Kim J

En termos med "rätt mängd" kokat, svalt vatten och en nappflaska med doserat pulver stod alltid redo bredvid sängen när sonen var liten. Då kunde jag hälla upp i mörkret utan att behöva måtta, eller gå upp. Och fick en nöjd bebis SNABBT! ;)

• Frontline

Bor man kommunalt är det ju smidigast att ta vatten direkt från kranen och sen micra det i 40 sekunder...
    Det tar ca 1 minut att fixa till sammanlagt...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • PojkMamma85

jag hade vattnet i termos (lagom varmt, sen hade jag ersättningen uppmätt i vällingdoserare, de va bara att hälla i rätt mägd vatten, hälla i pulver, skaka, max 30 sek =)

• GrönaDruvan

Med båda mina barn hade jag en termos med vatten stående på mitt sängbord på natten. Perfekt att bara blanda ersättningen.

• SamsonS

Vi tar också kallt vatten direkt från kranen och micrar. Går ju jättesnabbt. Har sen en såndär burk där jag har mätt upp pulver, så det är bara att blanda. Nu äter hon ju inte ersättning så ofta längre så det är sällan vi är iväg och är för det mesta på ställen där det finns vatten och micro. :)

• syntharen

Jag hade en termos med kallt (som var kokt innan) och en med kokhett vatten och blandade. Både hemma och ute på stan. I efterhand vet jag inte varför jag inte bara hade en termos med lagom temperatur.

I början kokte jag alltid vattnet och ställde det kylen. Även om man har kommunalt vatten kan det komma parasiter och bakterier i och det är verkligen inte bra för en nyfödd eller äldre bebis. Jag slutade när sonen var 3-4 månader men får jag en till bebis som jag inte lyckas få i gång ammningen med så kommer jag koka vatten längre.

• Kim J

Det är ju olika rekomendationer i olika kommuner om hur länge man bör koka vattnet 3 månader sa dietist på BVC till oss i Borås

• Gladskit

Ärligt talat så hade vi färdigblandad babysemp i kylen.
    Big no-no enligt alla experter, men så blev vi inlagda på Astrid Lindgren med vår lilla tvåveckors och där gjorde de precis så. Och då kände vi att kan de göra det där och ge till alla små och sjuka bebisar (det är ju liksom därför man var på sjukhuset) så kunde vi nog göra det hemma också.

Så vi kokade vatten, lät det svalna lite och blandade sedan ersättning som stod i kylen klar att värma. Vi blandade dock nytt varje morgon, det som inte gått åt under dagen hällde vi ut.

Annars var det ett väldans pyssel när man var ute minns jag. I väskan fanns alltid en tetra ifall man skulle få tillgång till micro, plus en omgång med kallt vatten + varmt vatten i termos + pulver om man inte hade någon micro i närheten 

Svar på tråden Förvara kokat vatten i termos till ersättning?