• Anonym (Tillfälligt)

Mitt barns pappa får bidrag.....

Hej

Mitt barns pappa får bidrag från FK fast hon bor hos mig på heltid, han får även halvt barnbidrag och ger mig inget underhåll. 

Mitt problem är att han säger att han har varit i kontakt med FK och de har sagt att han är berättigad till detta bidrag på 625 kr varje månad, enfast barnet bor hos mig på heltid, pga utgifter han har för barnet.... Men han har ju utgifter för barnet..... barnet bor ju hos mig på heltid.... 

Vad är rätt och vad är fel i sådan situation...?  Kan det vara rätt att FK betalar ut underhåll till föräldrar som inte har sitt barn boende hos sig ?

• Svar på tråden Mitt barns pappa får bidrag.....
  • SupersurasunkSara

Det finns ett underhåll man kan få vid växelvist boende, det är max ett halvt underhåll per barn. Fsk räknar ut om och vad man är berättigad till. Båda föräldrarna kan söka detta.

Varför får du inget underhåll? Du kan ta det via fsk så kräver de honom på pengar sen. Barnbidraget, menar du det som betalas ut till alla? Har du gått med på att det ska delas? Annars ska det inte delas. Ring fsk och hör hur du ska gå vidare med detta för pappan sysslar med bedrägeri.

• Anonym

Har han umgänge så har han rätt till den summan av FK....

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-02-17 23:36:28 följande:
    Är det inte enbart vid växelvist boende?? Det sa fsk iaf till mig när jag sökte, dock hade vi inte växelvist boende då, men pappan sa det så jag fick tjafsa en del för att få helt underhåll.
  • Anonym
    MoAl skrev 2012-02-17 23:35:53 följande:
    Det finns ett underhåll man kan få vid växelvist boende, det är max ett halvt underhåll per barn. Fsk räknar ut om och vad man är berättigad till. Båda föräldrarna kan söka detta.

Varför får du inget underhåll? Du kan ta det via fsk så kräver de honom på pengar sen. Barnbidraget, menar du det som betalas ut till alla? Har du gått med på att det ska delas? Annars ska det inte delas. Ring fsk och hör hur du ska gå vidare med detta för pappan sysslar med bedrägeri.

hur mycke umgänge krävs för att han ska ha rätt till detta?
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-02-17 23:39:15 följande:
    hur mycke umgänge krävs för att han ska ha rätt till detta?
    Som jag förstod det så varannan v. Men nu har ju reglerna ändrats från när man får dra av på helt underhåll när man har barnen så det kanske också är ändrat.
  • Anonym (Tillfälligt)
    Anonym skrev 2012-02-17 23:32:12 följande:
    Har han aldrig barnet?
    Nej han har aldrig barnet just nu, barnet vill inte bo hos honom pga han har ett kontrollbehov och en polisanmälan pga misshandel på barnet.....  Soc gör inte så mycket mer heller !!! mer än utreder barnet just nu, de säger vad är det för fel på barnet, Jag vill undra varför de inte utreder föräldrarna, (vad är det för fel på föräldrarna) de ser inte vad som är felet hos barnets pappa..... 
  • Anonym (Tillfälligt)
    Vadå ??? han måste väl åtminstone betala underhåll till mig ?  Och så dålig lön har han inte.... 

Vad jag menar är att han får bidrag från FK från våra skattepengar..... Medans han inte betalar ett enda öre till barnets syfte, dessa pengar ska väl åtminstone gå till barnet, men barnet får ju inte ens en krona (hon är 15 år), sen om han väljer och bo lyx, lyx så är väl det hans sak. 
  • Anonym

MoAl: vad har förskolan med det att göra? Gör rätt förkortningar om du ska förkorta fsk=förskola och fk=försäkringskassan

• Anonym (Tillfälligt)
    Pappan har inge umgänge alls, pga polissak, han har misshandlat henne pga hon fick inte gå ut ... samtidigt satt jag som vittne till detta och hörde allt i telefonen .... 
Svar på tråden Mitt barns pappa får bidrag.....