• KiaL

Slappa hanteringen av barn..

Är det någon mer än jag som reagerar på att barnens attityd i skolan är så mycket sämre nu än för ca. 20 år sen?

Och i så fall..vad tror ni det beror på.

Min åsikt är att det daltas lite för mycket med barnen i dag både hemma och  i skolan.. Ni anar inte vad många föräldrar jag hört säga:
    - nej men mitt barn var inte inblandad i det, h*n gör inte sånt mm..
    Många föräldrar lägger så mycket ansvar på skolan som de själva igentligen skulle ta ansvar för.
    Sen tror jag också mycket på...(det här kommer jag säkert få skit för men det är min åsikt) att pga. av jobbhysterin, dvs. att man är så rädd om sitt jobb, vill göra karriär, hög arbetslöshet osv. så är det många föräldrar som inte orkar ta tag i problemen för att de är så trötta.

Vet många som lämnar sina barn runt 7 på morgonen och sen hämtar dem vid 17.00. skyndar hem för att slänga ihop lite mat, kramas lite med barnet och sen natta det för att själva stupa i säng... Hur ska man orka ta itu med det jobbiga då??

• Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..
  • MattssonE

Det är inte föräldrars fel, det är samhällets krav att jobba från tidigt på morgonen och sluta sent. Vill man ha lön och kunna försörja sin familj så får man tyvärr stå ut med det. Det är synd att man inte har så pass mycket tid med sina barn som man skulle vilja.

• KiaL
    MattssonE skrev 2012-02-17 02:39:08 följande:
    Det är inte föräldrars fel, det är samhällets krav att jobba från tidigt på morgonen och sluta sent. Vill man ha lön och kunna försörja sin familj så får man tyvärr stå ut med det. Det är synd att man inte har så pass mycket tid med sina barn som man skulle vilja.
    Det var lite det jag menade med jobbhysteri..det finns inte den tiden över som man skulle vilja ha.
  • MattssonE
    KiaL skrev 2012-02-17 02:41:13 följande:
    Det var lite det jag menade med jobbhysteri..det finns inte den tiden över som man skulle vilja ha.
    Nej men det är ju inte föräldrarna själva som skapar den här jobbhysterin. Vi är alla oerhört stressade idag, och tyvärr går det alltid inte att prioritera som man själv vill.
  • Litet My

Nu har jag iofs ett barn med npf men för just de barnen så har den "nya skolan" gjort deras lilla värld väldigt rörig, många barn som i den gamla skolan fungerat hyffsat okej gör inte det längre, och jag tror inte man behöver en diagnos för att få problem med stora klasser, mindre vuxenstöd, flera val, mera intryck osv, där tror jag även att barn utan diagnos också kan eskalera.

Förr hade man tex katetderundervisning, hade man matte satt man tyst och räknade alt lyssnade på läraren osv, idag ser skolan inte alls ut på det viset med tydlig förutsägbarhet och trygga rutiner, samt att man som ovanstående skriver behöver jobba mer, mao förlorad till för barnen, hur många lämnar inte 7 och hämtar 17? och sedan trycker man ihop 1000 aktiviteter i kompensation under helgen.

Sedan tror jag även att TV, dator, div spel osv spelar in, idag rör sig barnen mindre och de ser mycket mer av allt våld i världen än vad som var möjligt på tex min tid med 2 tv kanaler, videobandspelare och på sin höjd Nitendo 8 bitars.

• Tow2Mater

Lärare har inte befogenheter att vara en motvikt mot barns attityder idag, de kommer att bli anmälda om de ens försöker. Likaså är det svårt för föräldrarna som är rädda för samma sak; tillsammans skapar allt en mycket slapp attityd i samhället där barnen som behöver styrning inte får det i den utsräckning de behöver, utan de får till viss del uppfostra sig själva på det sätt de önskar.

Jobb har inte mycket med det hela att göra, mera då allt "sjävförverkligande" föräldrar idag förväntas hålla på med, vilket tar tid från deras tid med barnen. Men det är lättare att bara lägga skulden på jobb, eftersom det är det man helst skulle göra mindre av om man kunde, andra fritidsaktiviteter etc vill man ju inte dra ner på, om man bara kan skylla på jobbet.

• Den vita staden
    Lilla My21 skrev 2012-02-17 02:49:00 följande:
    Nu har jag iofs ett barn med npf men för just de barnen så har den "nya skolan" gjort deras lilla värld väldigt rörig, många barn som i den gamla skolan fungerat hyffsat okej gör inte det längre, och jag tror inte man behöver en diagnos för att få problem med stora klasser, mindre vuxenstöd, flera val, mera intryck osv, där tror jag även att barn utan diagnos också kan eskalera.

Förr hade man tex katetderundervisning, hade man matte satt man tyst och räknade alt lyssnade på läraren osv, idag ser skolan inte alls ut på det viset med tydlig förutsägbarhet och trygga rutiner, samt att man som ovanstående skriver behöver jobba mer, mao förlorad till för barnen, hur många lämnar inte 7 och hämtar 17? och sedan trycker man ihop 1000 aktiviteter i kompensation under helgen.

Sedan tror jag även att TV, dator, div spel osv spelar in, idag rör sig barnen mindre och de ser mycket mer av allt våld i världen än vad som var möjligt på tex min tid med 2 tv kanaler, videobandspelare och på sin höjd Nitendo 8 bitars.
    Behöver inget skriva, du sammanfattade mina tankar i g e n .
    Är du utan släkt är du fattig på Jorden.
  • neelliee
    MattssonE skrev 2012-02-17 02:39:08 följande:

Å andra sidan finns det väluppfostrade barn som har föräldrar som jobbar heltid.

Jag säger att det viss är föräldrarnas ansvar och skuld. Skaffar man barn får man uppfostra dem. Skylla på jobb håller inte och märker man att man inte hinner med att ta sitt samhällsansvar och fostra sina barn får man gå ner i tid helt obekvämt enkelt. De flesta kan det - men då får man kanske offra utlandsresor, laptop till alla i familjen, bil från -08.

Man kan uppfostra sina barn trots att man jobbar heltid. Men det kräver jobb och det kräver en förståelse för mitt barn = mitt ansvar. Och man kommer bli trött periodvis. Men - that´s life.  
  • neelliee
    Lilla My21 skrev 2012-02-17 02:49:00 följande:

Fast där har ju föräldrarna ett ansvar att begränsa eller inte ens tillåta. Att barn spelar spel, glor på TV och inte leker ute är ju varken samhällets eller skolans fel, enbart föräldrarnas. Ingen politiker kan stifta lagar om att förbjuda mer en en timmes TV-tittande om dagen... 

• MHN

Tror inte det är så stor skillnad eg, kanske att vi jobbar mer, men det betyder inte att vi är mindre engagerade. Sen finns det alltid de som inte vill se "problemen" med sina barn, det är ju kritik mot en själv.

• Enter Sandman

Jag tror att något väsentligt gick förlorat när man la ut ansvaret för skolan på kommunerna och samtidigt började dra in pengar till kommunerna.
    På det viset gick pengarna in i den allmänna budgeten för redan ansträngda kommuner och blev ett bra ställe att skära ner på.
    Sen är jag kritisk till att så många föräldrar idag verkar oengagerade i sina barns skolgång.
    Det är oftast väldigt tunnsått med föräldrar på möten och föräldraföreningarna i skolan går på knäna för att föräldrar inte engagerar sig.
    Jag tror att om vi vill att våra barn ska ha det bra i skolan och få en undervisning med kvalitet i, då måste vi gå ihop allihop, från administrationen, rektor, lärare, och föräldrar måste samarbeta och engagera sig för att bygga en trygg och stark vuxenvärld runt varje elev.

Det finns ju skolor som klarar det där, min dotter gick i en sån.
    Mobbing existerade inte.
    Respekt och omtanke åt alla håll. 
    Betyg som låg högt över genomsnittet.
    Och krav på oss föräldrar på engagemang.
    Det är bland det bästa jag gjort som förälder att sätta min dotter i den skolan.             

Svar på tråden Slappa hanteringen av barn..