• FinastE2010

Vanligt barn formar ord på dessa sätt?

Kanske konstig fråga men iaf. sonen är precis fyllda 2 år, vid 18 mån sa han knappt ett pip men nu försöker han hämra ord ofta och det kommer nya emellanåt. Han kanske har ett 50tal ord även om det i princip är bara jag som förstår hans språk.

Han har dock nästan samma uttal på många ord han lär sig som t.ex.

docka "gocka"
    täcke "käcke"
    potta "pocka"
    traktor "kacka"
    byxor "bucka"
    gurka "gucka"
    strumpa/socka "kocka"

är det vanligt att det har "samma uttal" på det sättet när de lär sig tala. Som ni ser använder han ofta ck med i orden.

Någon som vet?

• Svar på tråden Vanligt barn formar ord på dessa sätt?
  • Höstvind

Låter ungefär som min son som är 19 månader. Många av hans ord låter väldigt lika, oftast bara jag och sambon som förstår.

Tror inte alls det är ovanligt att barn lär sig prata på det här sättet!

• FinastE2010
    Höstvind skrev 2012-02-16 20:01:58 följande:
    Låter ungefär som min son som är 19 månader. Många av hans ord låter väldigt lika, oftast bara jag och sambon som förstår.

Tror inte alls det är ovanligt att barn lär sig prata på det här sättet!
    Kan du ge exempel på hur din sons ord? vore kul o läsa. :)

Vore även intressant o se fler svar o om det är vanlig i början och att det sen släpper och blir mer "riktiga" ord.
  • pluttskrutt

Oj, ingen aning faktiskt! Sonen började prata sent och under en lång period så lät allt lika;

Buh = buss

Bah = banan

Mama = mamma

Mamama = pappa

Massa = morfar

Eåeåeå = brandbil, ambulans, polis, taxi (i hans värld lät väl taxibilar så... )

Man fick ha lite fantasi helt enkelt. Sedan började han prata bara sådär en dag och då kom alla ord på en gång, han har då istället haft ord som han blandar om bokstäverna på. T ex mallra = ramla och kapet= paket.

• Höstvind

Gocka - socka
    Issa - mössa
    Chi - snuttis
    Nane - mage
    Bombom - banan
    Konga - stänga

Lite olika ord han säger!

• FinastE2010
    Höstvind skrev 2012-02-16 20:55:28 följande:
    Gocka - socka
    Issa - mössa
    Chi - snuttis
    Nane - mage
    Bombom - banan
    Konga - stänga

Lite olika ord han säger!
    Fast de har ju inte riktigt samma uttal om du förstår vad jag menar?
  • Höstvind

Nä, tänkte på det när jag skrev orden. Men just då kom jag inte på några fler!

• jordgubbe0812

docka "gocka"
    täcke "käcke"
    potta "pocka"
    traktor "kacka"
    byxor "bucka"
    gurka "gucka"
    strumpa/socka "kocka"

Små barn uttalar ju lite hur som helst. "ck" är uppenbarligen ditt barns specialitet.
    Men man kan se några saker i uttalen som är standardfel.
    - Stavelserna påverkar varandra
    - Flera konsonanter i rad byts ut mot en (ck kan väl räknas som ett i det sammanhanget)
    - G byts mot D och K byts mot T. Det är vanligt att förväxla G och K också.

• Hej och Hopp

och ditt barn lägger bak ljud som bildas fram i munnen - k bildas bak och t fram
    Inte konstigt alls. 

• Limited Edition

Min son slängde in ett b i ganska många ord till för bara ett tag sedan. Nu är han 4,5 och pratar mer rent än vad dottern gjorde i den åldern. Han älskar att höra om hur han sade saker golvet=goblet osv.

• grågås

Om du är orolig bör du kontakta ditt bvc och rådfråga dem alt ringa en logopedmottagning direkt för rådgivning. Generellt sätt sker barns uttalsutveckling i olika steg och efter system, dvs de uttalar inte ord lite hipp som happ. Ofta kan man hitta ett system precis så som du gjort: barnets uttal av ljud som görs precis bakom framtänderna så som /t/ och /d/ ersätts med /k/ respektive /g/. Till den typiska uttalsutvecklingen sker istället det omvända dvs att ljud som produceras bak i munnen /g/ och /k/ t. ex ersätts med deras kusiner fram i munnen. Ett tips är att stimulera barnets ljuduppfattningsförmåga. Korrigera inte genom att säga " det heter docka inte gocka" utan istället bara säga " ja där är är dockan " dvs passivt korrigera.

• FinastE2010
    jordgubbe0812 skrev 2012-02-17 19:36:19 följande:
    docka "gocka"
    täcke "käcke"
    potta "pocka"
    traktor "kacka"
    byxor "bucka"
    gurka "gucka"
    strumpa/socka "kocka"

Små barn uttalar ju lite hur som helst. "ck" är uppenbarligen ditt barns specialitet.
    Men man kan se några saker i uttalen som är standardfel.
    - Stavelserna påverkar varandra
    - Flera konsonanter i rad byts ut mot en (ck kan väl räknas som ett i det sammanhanget)
    - G byts mot D och K byts mot T. Det är vanligt att förväxla G och K också.
    Så är det vanligt el normalt tillhörande språkutvecklingen?
    Hej och Hopp skrev 2012-02-17 19:40:16 följande:
    och ditt barn lägger bak ljud som bildas fram i munnen - k bildas bak och t fram
    Inte konstigt alls. 
    Vet inte om jag förstod det där? Men det är inget ovanligt då iaf?
  • FinastE2010
    grågås skrev 2012-03-07 21:09:01 följande:
    Om du är orolig bör du kontakta ditt bvc och rådfråga dem alt ringa en logopedmottagning direkt för rådgivning. Generellt sätt sker barns uttalsutveckling i olika steg och efter system, dvs de uttalar inte ord lite hipp som happ. Ofta kan man hitta ett system precis så som du gjort: barnets uttal av ljud som görs precis bakom framtänderna så som /t/ och /d/ ersätts med /k/ respektive /g/. Till den typiska uttalsutvecklingen sker istället det omvända dvs att ljud som produceras bak i munnen /g/ och /k/ t. ex ersätts med deras kusiner fram i munnen. Ett tips är att stimulera barnets ljuduppfattningsförmåga. Korrigera inte genom att säga " det heter docka inte gocka" utan istället bara säga " ja där är är dockan " dvs passivt korrigera.
    Okej tycker sånt där är knepigt att fatta själv, haha. Men precis som du säger så säger jag aldrig "nej det det heter inte gocka, det heter docka" Jag upprepar bara precis det han sa fast med de rätta orden utan att kommentera hur han uttalade det. Logopedkontakt har vi redan sen flera månader tillbaka. Först vard et misstankar om ngt inom autismspektrat men det verkar de inte tro längre även om han har vissa drag. Han har dock lite svårigheter som vi jobbar med som handlar om främst lekbeteende och språk men måste ändå säga att han har utvecklats väldigt mycket sen 20 mån ålder då han inte sa många ord alls och nu säger han runt 100 och mycket 2ords meningar så det har verkligen gått framåt.
  • skogsvitter

Ja det är vanligt. Om du googlar lite på språkutveckling så ser du nog att det är väldigt typiskt.

• ToK

Jättevanligt!

TS, om du uttalar alla ord precis som du skrivit - känner du att du har tungan på samma plats i munnen?

För att uttala D och T måste man sätta tungan längst fram i munnen, bakom framtänderna. Säg de bokstäverna och känner efter själv i munnen. För att uttala som ditt barn gör så sätter man bakre delen av tungan i gommen och det verkar som att han kör det rakt igenom. Det är jättevanligt att barn flyttar ord som uttalas fram (ord med T och D) bak i munnen, likaså att barn flyttar ord som uttalas bak i munnen fram istället. Det beror på vad de tycker är lättast med munmotoriken :)   

• Kaffegalningen

Förutom alla bra svar i tråden måste jag fråga om han har napp? Kanske står men då har jag missat det

Har stött på flera barn med ditt problem som haft napp mycket och länge (över fem år), en amatördiagnos är att de lär sig prata runt nappen som är i vägen i dess fall.

• FinastE2010
    ToK skrev 2012-04-08 23:06:11 följande:
    Jättevanligt!

TS, om du uttalar alla ord precis som du skrivit - känner du att du har tungan på samma plats i munnen?

För att uttala D och T måste man sätta tungan längst fram i munnen, bakom framtänderna. Säg de bokstäverna och känner efter själv i munnen. För att uttala som ditt barn gör så sätter man bakre delen av tungan i gommen och det verkar som att han kör det rakt igenom. Det är jättevanligt att barn flyttar ord som uttalas fram (ord med T och D) bak i munnen, likaså att barn flyttar ord som uttalas bak i munnen fram istället. Det beror på vad de tycker är lättast med munmotoriken :)   
    Tack för svaret! Då blev det mkt lättare att förstå :)
    Kaffegalningen skrev 2012-04-09 08:31:34 följande:
    Förutom alla bra svar i tråden måste jag fråga om han har napp? Kanske står men då har jag missat det

Har stött på flera barn med ditt problem som haft napp mycket och länge (över fem år), en amatördiagnos är att de lär sig prata runt nappen som är i vägen i dess fall.
    Han använde bara napp några enstaka ggr som nyfödd, så det problemet kan det inte vara. :P Däremot fick han klippa tungbandet när han var 6 mån då det var för kort och inget som hade upptäckts tidigare. Tog alltid sån jäkla tiden för honom att dricka upp ur flaskan, nu kan han göra det jätte snabbt men vet att tungbandet kan "växa ihop" igen och påverka talet om jag inte minns fel? Men är det klippt och han dricker snabbt nu borde det väl itne vara något problem?
  • FinastE2010

Såg jag skrivit han kanske hade ett 50tal ord för 2 mån sen, då har det hänt mkt sen sist jag skrev eftersom han nu har över 100 men mest jag som förstår vad han säger.

• Coyote
    Kaffegalningen skrev 2012-04-09 08:31:34 följande:

Det har jag också lagt märke till på jobbet, barn som har napp i munnen mycket och ofta har ju mycket svårare att lära sig använda tungan långt fram i munnen, det blir automatiskt långt bak, mycket G och CK alltså.
  • viljestarkmamman

Min tvååriga  son utvecklade sitt språk i rasande fart melan 1-2 år. Men nu pratar han ofta meningar och innan när det var enstaka ord hörde man tydligare vad han sa, Nu blr det mer otydligare ord när han talar i flerordsmeningar Men det han säger ofta och vill ha förmedlat (den är miiin) Det går inte att ta miste på:) men annars som du beskriver. Även enstaka ord har blivit lite "sämre uttal" ju mer saker han säger  Saker som dricka och flicka låter likadant. Saft och fast också. . men det lossnar väl en vacker dag. För hans och vår skull hoppas jag. Han har ett himla humör när han inte lyckas förmedla sin vilja.

Svar på tråden Vanligt barn formar ord på dessa sätt?