ToK skrev 2012-04-08 23:06:11 följande:
Jättevanligt!
TS, om du uttalar alla ord precis som du skrivit - känner du att du har tungan på samma plats i munnen?
För att uttala D och T måste man sätta tungan längst fram i munnen, bakom framtänderna. Säg de bokstäverna och känner efter själv i munnen. För att uttala som ditt barn gör så sätter man bakre delen av tungan i gommen och det verkar som att han kör det rakt igenom. Det är jättevanligt att barn flyttar ord som uttalas fram (ord med T och D) bak i munnen, likaså att barn flyttar ord som uttalas bak i munnen fram istället. Det beror på vad de tycker är lättast med munmotoriken :)
Tack för svaret! Då blev det mkt lättare att förstå :)
Kaffegalningen skrev 2012-04-09 08:31:34 följande:
Förutom alla bra svar i tråden måste jag fråga om han har napp? Kanske står men då har jag missat det
Har stött på flera barn med ditt problem som haft napp mycket och länge (över fem år), en amatördiagnos är att de lär sig prata runt nappen som är i vägen i dess fall.
Han använde bara napp några enstaka ggr som nyfödd, så det problemet kan det inte vara. :P Däremot fick han klippa tungbandet när han var 6 mån då det var för kort och inget som hade upptäckts tidigare. Tog alltid sån jäkla tiden för honom att dricka upp ur flaskan, nu kan han göra det jätte snabbt men vet att tungbandet kan "växa ihop" igen och påverka talet om jag inte minns fel? Men är det klippt och han dricker snabbt nu borde det väl itne vara något problem?