• marper

Fråga om att komma upp i full SGI genom att jobba heltid 6 månader.

Hej!
    Jag är gravid och har gått upp i att jobba heltid för att få upp min SGI till full. (Jag har jobbat 75 % senaste åren).

Detta med att jobba 6 månader heltid för att komma upp i full SGI kommer bli ganska exakt för mig. Jag hoppas på att jag inte får tre veckor för tidigt för då blir det problem

Nu till min fråga, när det nu är så här exakt med att jag klarar 6 månader, spelar det någon roll om jag VABar någongång ibland, eller kommer det påverka att jag inte kommer upp i 6 månader heltid? Drar VAB ner detta med att jobba heltid. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag har frågat Försäkringskassan, men jag får olika svar av olika personer.

Tack!
    //Maria

• Svar på tråden Fråga om att komma upp i full SGI genom att jobba heltid 6 månader.
  • Barbabok

Nej vab ska inte påverka. Inte heller om du blir sjukskriven. Däremot om man söker graviditetspenning får man inte tillgodoräkna sig den tiden då det är "planerad" frånvaro.

han kommer i juni
  • Konvaljen

Det spelar ingen roll om du jobbar heltid sex månader, huvudsaken du hade en heltidstjänst sex månader innan BF. Med mitt första barn jobbade jag 75% och gick upp till heltid. Hann jobba tre dagar innan jag blev sjukskriven graviditeten ut. Fick SGI motsvarande heltid.

Svar på tråden Fråga om att komma upp i full SGI genom att jobba heltid 6 månader.