• pluvdo

Vill skaffa linser - billig optiker?

Jag har tröttnat på glasögon nu och vill ha linser igen. Jag brukade gå på undersökning och köpa linser hos Synsam, men där kostade undersökningen typ 450 kronor eller något ifall man skulle ha linser och det kändes lite väl överdrivet.

Vet någon något billigare ställe? Dels som har billiga månadslinser (helst som man kan köpa en och en istället för att köpa storpack) och dels som har billig undersökningsavgift.

• Svar på tråden Vill skaffa linser - billig optiker?
  • Veritas18

Man kan testa synen (vissa optiker brukar ha kampanjer då man kan testa linser) få dina resultat och beställ från nätet.

• pluvdo

Jo, fast då måste man väl köpa storpack? På nätet alltså. Det är så dyrt. På Synsam brukade jag få köpa två linser bara och så köpte jag nya när de var utslitna. Blir så dyrt om man skall köpa storpack eftersom jag måste köpa ett till höger och ett till vänster öga i så fall eftersom de har helt olika grader av närsynthet och brytningsfel.

Vet någon några ställen som har sådana kampanjer då?

• Linda1976

Du kan aldrig köpa linser en och en. Dialinser säljs inte styckvis. Vissa finns som 3pack, men de allra flesta är 6pack. Hos oss går en linskoll på 330:- tex.

Då hade du nån typ av linsabonnemang, för inga linser finns i enpack. 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Mareldsbarn

Jag vill passa på att tipsa om www.favoptic.se . Där köper jag mina linser dom är mycket billigare än lenson och lensway eller vad dom nu heter. Kolla runt lite där på sidan vettja! Jag har själv 14-dagars linser och köper linser för 3 månader så jag har inte så stor koll på vad du behöver lägga men kika om det är värt det för dig!

• pluvdo
    Linda1976 skrev 2012-02-16 08:38:56 följande:
    Du kan aldrig köpa linser en och en. Dialinser säljs inte styckvis. Vissa finns som 3pack, men de allra flesta är 6pack. Hos oss går en linskoll på 330:- tex.

Då hade du nån typ av linsabonnemang, för inga linser finns i enpack. 
    De har ju enpack av linser som är till för att folk skall kunna testa dem. När man varit på första undersökningen så får man ju ett par linser att testa ett tag och de linserna har de i enpack. Sedan hör det kanske inte till det normala att man sedan får fortsätta köpa linser en och en, men det fick i alla fall jag göra när jag hade linser för några år sedan.

Något linsabonnemang var det inte.
  • pluvdo
    Mareldsbarn skrev 2012-02-16 13:48:52 följande:
    Jag vill passa på att tipsa om www.favoptic.se . Där köper jag mina linser dom är mycket billigare än lenson och lensway eller vad dom nu heter. Kolla runt lite där på sidan vettja! Jag har själv 14-dagars linser och köper linser för 3 månader så jag har inte så stor koll på vad du behöver lägga men kika om det är värt det för dig!
    Tack, jag får kolla där sedan när jag varit på synundersökning. Problemet med sådana sidor som jag märkt tidigare i alla fall (för ett par år sedan eller så) är att det verkar svårt att hitta den styrka på linser jag behöver eftersom jag både har brytningsfel och närsynthet.
  • pluvdo

Om man går på gratis "förstagångsundersökning" hos en optiker, ger de en då de siffror man behöver för att kunna köpa linser på nätet?

• trubbelsnåd

Blir lite nyfiken på varför du bara vill köpa linserna en och en. Vad är det för fel på storpack? Du får ju ändå köpa olika styrkor på de linserna.

• trubbelsnåd
    pluvdo skrev 2012-02-16 13:58:20 följande:
    Om man går på gratis "förstagångsundersökning" hos en optiker, ger de en då de siffror man behöver för att kunna köpa linser på nätet?
    Ja, det är bara att be att få en kopia på receptet.
  • Larvig

Kan rekommendera Linsboxen! Jag betalar en fast avgift i månaden, dras per autogiro, en avgift som jag anser vara låg. För det får jag linser hemskickade med posten, och så många ögon - och synundersökningar hos min optiker som jag behöver. För drygt ett år sedan var jag tvungen att gå på nästan tio synkontroller för att jag inte tyckte att ögonen/synen kändes bra. Kostade inte mig något extra! Har dygnet-runt-linser så kostnade för linsvätska är försvinnande låg också.

Svar på tråden Vill skaffa linser - billig optiker?