• Nelly88

Graviditetspenning hur länge?

Som jag förstår det kan man alltså få graviditetspenning tidigast from två månader innan bf, men min kompis påstår att man kan få gp TRE månader innan bf? Men jag kan inte hitta detta någonstans på fk, någon som vet hur man får gp så långt innan bf?

• Svar på tråden Graviditetspenning hur länge?
  • Nelly88
    Bumblebina skrev 2012-02-15 21:05:18 följande:
    Från 60 dagar före bf fram till och med dag 11 före bf.
    Ja så har jag också uppfattat det men varför säger min kompis att man kan få gp from tre månader innan bf?
  • Nelly88
    Underverk på G skrev 2012-02-15 21:11:35 följande:
    Din kompis verkar inte ha koll helt enkelt ;)
    Nej men tyckte det var konstigt att hon sa så eftersom hon har två barn sen innan och verkar ha koll liksom d:
  • Klycka

Man kan få det från dagen man plussar (dvs 38 veckor innan!) om du har ett yrke som nämns i arbetmiljölagen som olämpligt för gravida och utan möjlighet att omplaceras. Tex. Gruvarbete, jobb med vissa kemikalier eller yrken där det förekommer våld (tex. Häkte eller slutenvårdspsykiatrin)

• Nelly88
    Klycka skrev 2012-02-15 21:53:14 följande:
    Man kan få det från dagen man plussar (dvs 38 veckor innan!) om du har ett yrke som nämns i arbetmiljölagen som olämpligt för gravida och utan möjlighet att omplaceras. Tex. Gruvarbete, jobb med vissa kemikalier eller yrken där det förekommer våld (tex. Häkte eller slutenvårdspsykiatrin)
    Jaha oj det var värst, sånt jobb har iofs inte jag man kanske ska byta hehe d:
  • Underverk på G

Jag ringde x- tra till försäkringskassan igår ang dagarna eftersom jag satt med blanketten och var lite osäker med dagar och så.

Titta på deras hemsida www.forsakringskassan.se under flik vänta barn m.m ståt mycket bra att veta

Svar på tråden Graviditetspenning hur länge?