• simple82

+ på äl, släpper alltid ägget?

Hej, jag undrar om jag har + på äl måste de betyda då genast att ägget släpper som de ska och är bra ägg för de?

För jag har äl vad testen visar men blir inte gravid, men ägget måste väll inte lossna fast jag har äl va? Utan bara komma sen när mensen kommer? Och äggen kan va svaga va, så man behöver hjälp av medicin för att få starkare äl..?

Flummigt kanske, men hoppas på någon förstår mig..

• Svar på tråden + på äl, släpper alltid ägget?
  • Gizzmo73

Ägglossningstesterna visar bara att man har en hormonstegring, de visar inte att man faktiskt har ett ägg och får en ägglossning. Det kan man bara kontrollera säkert via blodprov.
    Att du får mens betyder inte heller att du har haft ägglossning utan det är slemhinnan som stöts ut. Men har du regelbunden mens så har man oftast ägglossning oxå.

Man får inte medicin för att få starkare ägglossning, däremot kan du få medicin för att hjälpa kroppen producera  ett eller flera ägg. Det finns även medicin som gör att du ägglossar (om du nu har ett ägg)

Har ni försökt länge? 

• simple82
    Gizzmo73 skrev 2012-02-15 10:12:35 följande:
    Ägglossningstesterna visar bara att man har en hormonstegring, de visar inte att man faktiskt har ett ägg och får en ägglossning. Det kan man bara kontrollera säkert via blodprov.
    Att du får mens betyder inte heller att du har haft ägglossning utan det är slemhinnan som stöts ut. Men har du regelbunden mens så har man oftast ägglossning oxå.

Man får inte medicin för att få starkare ägglossning, däremot kan du få medicin för att hjälpa kroppen producera  ett eller flera ägg. Det finns även medicin som gör att du ägglossar (om du nu har ett ägg)

Har ni försökt länge? 
    Vi har försökt i flera år vi har skickat in papper på att få börja med utredning, jag har en stark känsla av att de nått fel med min äl, testerna är + och mens får jag men oregelbundet.. bara en stark känsla att nått är fel på min sida..
  • Gizzmo73

Ja har du oregelbunden mens så är det ju troligt att det är lite problem med ägglossningen. Och eftersom du får + på ÄL-tester så gissar jag att du har PCO. Så var det för mig iallfall.
    Om det "bara" är ÄL-problem så kommer ni troligtvis att få börja med pergotime tabletter som stimulerar äggtillväxten.

• simple82
    Gizzmo73 skrev 2012-02-15 10:31:14 följande:

Ja har du oregelbunden mens så är det ju troligt att det är lite problem med ägglossningen. Och eftersom du får + på ÄL-tester så gissar jag att du har PCO. Så var det för mig iallfall.
    Om det "bara" är ÄL-problem så kommer ni troligtvis att få börja med pergotime tabletter som stimulerar äggtillväxten.

Jag har läst lite om PCo och många grejer stämmer på mig, så jag har med funderat på om de inte kan va de. Sen har jag läst att man kan ärva de och de tog mamma och pappa 3 år att få till mig och många saker stämmer på mamma med..så jag funderar på om de inte kan va så. Min magkänsla säger att de är på min sida, framför allt att de är oregelbundet med...ibland kan den hoppas över en månad bara för att och så vidare..

Hur kom de fram till att du har PCO? Funkar dom medicinerna oftast?
  • Gizzmo73

För mig stämmer det bara in att jag har oregelbunden mens, och vi har det oxå i släkten. Läkaren såg det via VUL (vaginalt ultraljud), äggstockarna ser ut som ett pärlband ungefär.

Oftast så är man rätt lättstimulerad när man har PCO, vilket är bra. För mig funkade tyvärr inte pergotime eller stimulering med sprutor så det blev flera IVF istället.  Men det var för att jag tydligen hade ett extra problem, mina embryon ville helt enkelt inte fastna trots toppkvalitet så det krävdes lite mer mediciner. Men nu har vi en liten tjej hemma på några månader Solig

• simple82
    Gizzmo73 skrev 2012-02-15 10:49:49 följande:
    För mig stämmer det bara in att jag har oregelbunden mens, och vi har det oxå i släkten. Läkaren såg det via VUL (vaginalt ultraljud), äggstockarna ser ut som ett pärlband ungefär.

Oftast så är man rätt lättstimulerad när man har PCO, vilket är bra. För mig funkade tyvärr inte pergotime eller stimulering med sprutor så det blev flera IVF istället.  Men det var för att jag tydligen hade ett extra problem, mina embryon ville helt enkelt inte fastna trots toppkvalitet så det krävdes lite mer mediciner. Men nu har vi en liten tjej hemma på några månader Solig
    Då finns de hopp för oss alltså, det är otroligt skönt att veta. Speciellt nu när så otroligt många vänner får barn och familj o vänner börjar fråga om de inte är dags snart. Det är väldigt skönt att tagit steget till att på börja en utredning, hur många IVF behövde ni göra?
  • Gizzmo73

Äl-problem verkar vara väldigt vanligt och även enkelt att åtgärda om det nu enbart är det som strular. Så förhoppningsvis så räcker det med nån kur pergotime för er!

Vi lyckades på vårat 4:e fulla IVF försök,  + att vi gjorde 3 FET (frosen embryo transfer) innan som oxå misslyckades. Så det tog ett tag, men man ska inte ge upp i första taget Skrattande

• simple82
    Gizzmo73 skrev 2012-02-15 11:19:26 följande:
    Äl-problem verkar vara väldigt vanligt och även enkelt att åtgärda om det nu enbart är det som strular. Så förhoppningsvis så räcker det med nån kur pergotime för er!

Vi lyckades på vårat 4:e fulla IVF försök,  + att vi gjorde 3 FET (frosen embryo transfer) innan som oxå misslyckades. Så det tog ett tag, men man ska inte ge upp i första taget Skrattande
    Vad är FET för nått hur gör man då? Är inte alls insatt i det.. Men får bara 3 IVF försök betalade va?
  • Gizzmo73

Beror lite på var man bor, vissa får bara 1 betalt försök (väldigt orättvist!) Vi hade tur och bor där man får tre.

Om man får ut flera ägg vid en IVF som befruktas och utvecklar sig normalt så kan de som blir över frysas in. Då slipper man gå igenom allt igen med nedstimulering, stimulering, äggplock osv utan ett av äggen tinas upp och förs tillbaka. Så vid en vanlig IVF så kallas det ET(embryo transfer) när man får tillbaka embryot och FET är då frosen embryo transfer

• simple82
    Gizzmo73 skrev 2012-02-15 11:54:35 följande:
    Beror lite på var man bor, vissa får bara 1 betalt försök (väldigt orättvist!) Vi hade tur och bor där man får tre.

Om man får ut flera ägg vid en IVF som befruktas och utvecklar sig normalt så kan de som blir över frysas in. Då slipper man gå igenom allt igen med nedstimulering, stimulering, äggplock osv utan ett av äggen tinas upp och förs tillbaka. Så vid en vanlig IVF så kallas det ET(embryo transfer) när man får tillbaka embryot och FET är då frosen embryo transfer
    Ja okey då förstår jag =)
  • Gizzmo73

Hjärtefröjd: Fick först trombyl men det tror jag alla får där (gjorde sista försöket i Falun), sen fick jag även prednisolon (kortison) och fragmin som jag började med samma dag som ET. De gjorde även AHA på ägget.

Går ju inte att bevisa att något av detta var andledningen till att vi äntligen lyckades men efter 6 tidigare insättningar med "toppenägg", "10-poängare" osv utan ett endaste plus så känner jag mig rätt säker att något av det eller kombinationen av dom hjälpte till Skrattande

• Hjärtefröjd

Synd att vår klinik vägrar skriva ut nått av det... jag tror också det skulle kunna hjälpa oss.

• Gizzmo73

Mmmm, blir så sur när klinikerna inte vill testa på nått nytt. Vi gjorde de första 6 insättningarna i uppsala på akademiska. De körde på i samma spår inför varje gång trots att det uppenbarligen inte funkade. Och de blev lika förvånade varje gång jag inte fick nått plus. Frågade efter trombyl och fick till svar att det var inte "vetenskapligt bevisat" så sånt höll de inte på med....suck.

Har ni långt till Falun? Kan ju vara värt att byta klinik om det går. 

• Hjärtefröjd

Vi har ganska långt till Falun och orkar verkligen inte hålla på att åka mer för att göra IVF. Vi har gjort våra misslyckade landstingsförsök i Linköping, vilket blivit extra jobbigt pga resande och distansläkare.

Men Falun är alltså öppna för alternativ medicinering?

• Gizzmo73

Ja det verkar vara den klinik som är mest öppen och intresserad av nya möjligheter.
    Prednisolon och fragmin var det jag som tog upp och deras svar var att "ja, varför inte. Det skadar ju inte att
    testa" 
    De är även väldigt duktiga på långtidsodling. Vi var bara tvungna att åka till Falun två gånger, en gång för
    äggplocket och sen ytterligare en gång för insättningen. Övriga kontroller gjorde vi på hos en lokal gynläkare.

Sorry TS, för att vi kapar din tråd lite Skrattande  

• Hjärtefröjd

Har du fått några biverkningar av prednisolonet? Vilken dos har du tagit? Har du börjat före ET?

Många frågor... jag vet.

• Gizzmo73

hjärtefröjd: Började samma dag som ET och tog 10mg om dagen fram till v8 då jag gjorde VUL. Märkte inte av några biverkningar alls.

• Dolly120

Jag fick också ÄL + på testet, men sen dess har varken mens eller graviditet kommit... :( Så jag antar att detibnte alls var nån ÄL?

Svar på tråden + på äl, släpper alltid ägget?