• Kim J

Hur länge behövde ni er partner hemma efter kejsarsnitt??

Hej!
    Jag har ett snitt planerat i mars och nu sitter vi här och funderar på hur länge min man ska vara hemma. Hur länge behöver man hjälp? Vi har ju även vår snart 3 årige (lagom trotsiga Flört) son också.
    Jag tänker typ tunga lyft och annat som jag inte har en aning om vad jag kan behöva hjälp med.

Räcker de 10 dagar man får? Sist behövde jag hjälp längre pga en tuff vaginal förlossning.

Hur länge var er partner hemma?
    Hur länge hade ni behövt ha partnern hemma?
    Annat ni kan tipsa om som man kan behöva veta/vara beredd på/oväntat efter snitt?

Skriv gärna om det var ett akut eller ett planerat snitt!
    Tack för hjälpen.

• Svar på tråden Hur länge behövde ni er partner hemma efter kejsarsnitt??
  • lelodi

Favoritar och återkommer....

• La Lola

Nu hade jag iofs inget barn sen innan men Almas pappa var hemma i 5 heldagar o de andra 5 tog han i halvdagar.
    Det räckte för oss.

Oväntat efter snitt? Det var jobbigt att skratta.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Zooey

Min sambo var hemma i 3 veckor men det berodde inte på att jag blev snittad utan för att jag var nervös hehe. Enligt min bm på bb så kunde jag bära mitt barn utan problem men undvika övrig (tung) ansträngning och det var inget problem. Fast vi var hemma mycket de första veckorna :)

så egentligen hade jag inte behövt ha min partner hemma pga snittet...men det kan nog variera tex om man får komplikationer...mitt var ett akut snitt utan komplikationer. jag var uppe och gick så fort jag fick :)

• Zooey

glömde nämna at tdet var första barnet...det är ju annorlunda med ett barn sen innan antagligen!

• Kim J

Okej! vad skönt, det är svårt för min man att vara hemma allt för länge. Så det är skönt om han "slipper"

men känner man själv att "oj, det här vart nog för tungt att lyfta" som att det gör ont och är obehagligt eller är det sånt man vet är tungt man känner att man inte borde lyfta... om ni förstår vad jag menar ;)

Min lille son måste ju räknas som tung menar jag Obestämd han väger väl 12-13kg kanske...

• Erica80

Jag blev snittad med första barnet men jag hade inget behov av att ha min sambo hemma längre.. Tunga lyft kan man ju undvika. Tänker då på typ handling, vänta tills sambon kommer hem

Min läkare sa såhär:
    Efter snitt så brukar man säga att man får inte bära mer än en nyfödd bebis i vikt... hm...haha!! Ja du får ju bära din bebis ändå..

Min bebis vägde över 5 kg
    Jag mådde väldigt bra efter mitt snitt, så enligt mig så behövs inte mer hjälp

• Okej
    Erica80 skrev 2012-02-14 20:20:37 följande:
    Jag blev snittad med första barnet men jag hade inget behov av att ha min sambo hemma längre.. Tunga lyft kan man ju undvika. Tänker då på typ handling, vänta tills sambon kommer hem

Min läkare sa såhär:
    Efter snitt så brukar man säga att man får inte bära mer än en nyfödd bebis i vikt... hm...haha!! Ja du får ju bära din bebis ändå..

Min bebis vägde över 5 kg
    Jag mådde väldigt bra efter mitt snitt, så enligt mig så behövs inte mer hjälp
    Min läkare sa att EGENTLIGEN bör man inte bära tyngre än ett MJÖLKPAKET! Men eftersom man inte har något val så måste man få bära bebisen iaf, men inte tyngre lyft än så...

Det beror ju helt på hur man mår efteråt, det kan ju vara väldigt olika och beroende av om man råkar ut för komplikationer. Sambon kommer att vara hemma 10 dagar sen kommer ev min mamma och hjälper mig (fast hon får inte lyfta hon heller pga en skada, men kanske kan vara något form av stöd ändå... ).

Kommer mest känna mig låst hemma eftersom jag inte kommer att kunna att lyfta vagnen in och ur bilen, vilket känns sådär...

Får återkomma jag med, snittas om ett och ett halvt dygn.
  • Erica80

Men haha!!
    Jag missade ju helt att det va andra barnet..

Jag hade mer problem efter min vaginala förlossning än va jag hade med mitt kejsarsnitt, så om jag jämför så hade jag önskat att snittet va med andra barnet. Mådde mkt bättre då och hade som sagt inget behov av att ha sambon hemma längre..

• lelodi

Jag hade ett planerat snitt som blev akut pga tidig vattenavgång. Allt gick bra under själva ingreppet men jag tyckte spinalbedövningen var ganska obehaglig. Man känner att benen somnar och i vanliga fall när en kroppsdel somnar så vill man röra på den för att den ska vakna. Men det går alltså inte eftersom måndag inte kan manövrera benen. Ganska obehagligt. Jag mådde prima efter första natten när en del av smärtstillningen satt kvar. Tyckte jag kunde går upp och ducha själv men var tvungen att vänta på att någon kunde hjälpa mig eftersom man har kateter. Men jag svimmade som en fura när jag väl kom på benen. Så var inte för kaxig,men gå upp med hjälp! Bra sätt att då igång magen också, det är tydligen vanligt att man blir förstoppad. Nina man var bara hemma 10 dagar. När vi kom hem trodde jag ALDRIG att det skulle räcka, för jag kände mig så svag,hade ont och var allmänt handikappad. Men det gick snabbt att bli bättre! Jag bad min far om hjälp att följa med till andra BVC besöket för att bära lillen i babyskyddet och maken fick göra det mesta i hushållet när han kom henne från jobbet i kanske ytterligare en vecka. Men den klarade jag mig själv, tog det långsamt och försiktigt bara. Hoppas allt går bra,det var lite av mina erfarenheter!

• lelodi

Ok, vad mycket stavfel och kompakt texten blev.... sorry, skriver från mobilen.

Svar på tråden Hur länge behövde ni er partner hemma efter kejsarsnitt??