• isis bianco

Oförklarligt barnlösa - insemination eller ej? Är chansen så mycket större jämfört hemma-sex?

Vi står inför valet insemination eller ivf. Vi kommer bekosta det själva då vi inte är berättigad hjälp av landstinget förrän efter minst två års försök. Inga fel konstaterade hos någon av oss. Vad hade ni valt?

bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • Svar på tråden Oförklarligt barnlösa - insemination eller ej? Är chansen så mycket större jämfört hemma-sex?
  • mumwannaB

Vi är oxå oförklarligt barnlösa. Vi valde att göra ett inseminationsförsök innan vi började med ivf. Jag ville inte fortsätta med inseminationerna o känner ibland att det vi gjorde var slöseri med tid. Hade vi finansierat själva hade jag gått direkt på ivf.

• isis bianco
    mumwannaB skrev 2012-02-14 18:29:43 följande:
    Vi är oxå oförklarligt barnlösa. Vi valde att göra ett inseminationsförsök innan vi började med ivf. Jag ville inte fortsätta med inseminationerna o känner ibland att det vi gjorde var slöseri med tid. Hade vi finansierat själva hade jag gått direkt på ivf.
    Är rädd att jag kommer känna samma om jag provar insemination först.
  • jazmine25

Insemination ökar chansen först för att dom oftast tvättar så bara dom starka finns kvar sen sprutas spermierna in direkt i livmodern istället för när man har normal sex och spermierna kommer ut i slidan. Sen om man gör insemination så kan dom kontrollera om du har ägglossning innan osv

• Hjärtefröjd

Vi är oförklarligt barnlösa och gjorde 15-18 inseminationen under 8 månader innan vi gick vidare med IVF. Ganska bortkastad tid så här i efterhand. Framför allt eftersom vi inte lyckas med IVF heller...

• pölsan

Vi gjorde två inseminationer, sen blev det IVF. Såhär i backspegeln så hade jag gått på IVF direkt. Större chans som någon tidigare sa. 

• isis bianco

Fick nu höra av experterna på ivfkliniken att spermaproverna inte var helt felfria ändå. Morfologin ligger i underkant. Dvs många med konstigt utseende. Ska det påverka beslutet mellan insemination och ivf? Läkaren sa att det är upp till oss. Att man visst kan prova insemination ändå ett par gånger. Jag vill nog helst gå direkt på ivf.. Men min man är tveksam. Ska man ändå ta hormoner kan man väl lika gärna gå "all the way" eller tänker jag fel?

• mumwannaB
    martini bianco skrev 2012-02-15 11:35:51 följande:
    Fick nu höra av experterna på ivfkliniken att spermaproverna inte var helt felfria ändå. Morfologin ligger i underkant. Dvs många med konstigt utseende. Ska det påverka beslutet mellan insemination och ivf? Läkaren sa att det är upp till oss. Att man visst kan prova insemination ändå ett par gånger. Jag vill nog helst gå direkt på ivf.. Men min man är tveksam. Ska man ändå ta hormoner kan man väl lika gärna gå "all the way" eller tänker jag fel?

Det är bara ni som kan avgöra vad som känns rätt eller fel för just er. Det är ju ingen som vet vilket resultat ni får oavsett vad ni väljer. För min del hade jag nog valt ivf. Enda positiva jag kan se med att vi gjorde ett inseminationsförsök innan var att läkarna då hade koll på hur jag svarade på hormonerna. Man brukar ofta säga att första ivf.en blir en försöksomgång. Nu blev vår insemination lite det istället. Jag hade samma process inför inseminationen som ivf.en med nedreglering och stimulering. De visste därmed att jag svarade snabbt och kunde därmed anpassa dosen. Jag blev ändå lite överstimulerad men fick ett guldägg tillbaka och 7 till frysen. Så det var en väldigt lyckad ivf så långt. Nu ska jag bara lyckas bli gravid på något av de där äggen oxå...

• isis bianco

Vill bara säga att vi valt IVF. Ska få schema och förevisning om hur man ger sig själv injektioner på fredag. Sen nästa vecka startar vi!

Glad

• Körsbär

Hej. Jag sitter i samma sits som er. Det finns inget "fel" på oss men vi blir aldrig gravida, har haft oskyddat sex i 5,5år nu. Vi ska göra vår 2a insemination nu i slutet av veckan som kommer. Står dock i kö för IVF och vi borde få svar om datum nästa vecka också.

Om man bekostar allt själv kan det ju kanske vara bra att först pröva en/två inseminationer, om det nu skulle ta sig så kanske spermierna hade svårt att ta sig hela vägen till ägget vid samlag. Det är ju endå rätt bra att veta om man nu skulle vilja ha mera barn i framtiden, och så slipper man betala en massa pengar för IVF. Så ser iallafall våran plan ut. Lycka till allesammans, det här är kämpigt men snart är det våran tur!!

Svar på tråden Oförklarligt barnlösa - insemination eller ej? Är chansen så mycket större jämfört hemma-sex?