• bubblan91

foglossning efter förlossningen??

Våran son föddes 27/12-11. Graviditeten va jättejobbig med konstant foglossning redan i juli. Fick gå ner på halvtid på jobbet och kunde knappt göra nånting. De blev värre och värre, men jag och alla andra tröstade mej med att de försvinner efter förlossningen.

När jag sen reste mej efter förlossningen va den borta. Vilken lycka! Men nu är den tillbaka och minst lika jobbig som sist. Tack och lov har jag ju inte jättemage,men de blir ju en del att bära på ändå och lilleman blir ju inte precis mindre. Under graviditeten prövade jag akupunktur, tens och så gick jag hos en sjukgymnast 2 ggr i veckan. Sjukgymnasten masserade bort alla muskelknutar jag fick av att jag spände höften när de gjorde ont hela tiden. Och så fick jag träna lite försiktigt i gymmet för att hålla igång kroppen. Promenad va ju bara att glömma.

Nån som känner igen sej och har några tips?

• Svar på tråden foglossning efter förlossningen??
  • 969910

Jag känner av min än i dag , dottern är 15 mån

• IkeaKastrull

Jag har känt av foglossning mer eller mindre sen jag väntade mitt första barn.

Sjukgymnast kanske kan hjälpa?

• CeeJay

Samma tips som gäller under graviditeten bör gälla även efter vid fortsatt foglossning:

Ta en kudde mellan knäna när du sover
    Stå inte och "väg" på en höft utan stå med båda fötterna stadigt
    Värktabletter
    Akupunktur
    Kiropraktor
    Sjukgymnastik med hemövningar
    Lyssna på kroppen
    Knipövningar

Det finns många kvinnor som har "foglossning" flera år efter förlossningen (finns väl inte så mycket intresse av fakta kring detta tyvärr, och man vet ju inte om det verkligen ÄR foglossning eller liknande besvär). Mina barn är 6 resp 7,5 år och jag har fortfarande besvär !           

• Helena B
    Har du eller någon i din närhet bäcken/nedre ländryggsmärta (foglossning) och önskar smärtlindrande behandling?

Kontakta då Helena Boysen och Jon Kronlid omgående.

Vi söker kvinnor som precis fött barn (och upp till 10 månader efter förlossning) som fortfarande har bäcken/nedre ländryggsmärta (foglossning).

Alla deltagare i studien får en kostnadsfri undersökning och smärtlindrande behandling.
    Behandlingen består av smärtlindring med TENS som är en väl beprövad smärtlindringsmetod inom sjukgymnastiken och kommer att ske i deltagarens egna hem under fyra veckor.

Endast ett möte behövs för undersökning och utprovning av TENS. Mötet tar cirka 90 minuter och sker i Göteborg.
    Vid behov kan barnet/barnen vara med vi undersökningen.

Anmälan till studien sker till och med vecka 9 så kontakta oss snarast för mer information och tidsbokning.

Vår handledare är Leg. Sjukgymnast och med. doc. och har lång erfarenhet och forskar inom området.

Med Vänliga Hälsningar

Helena Boysen
    Telefon: 0738 116 444 alt. mail: helena.boysen@student.gu.se

Jon Kronlid
    Telefon: 0761 338 798 alt. mail: jon.kronlid@student.gu.seSee More
Svar på tråden foglossning efter förlossningen??