• Sparriz

Nån som fått hjälp på mvc för förlossningsrädsla?

Jag väntar andra barnet och börjar närma mig halvtid. Eftersom jag gått igenom en förlossning så vet jag ju hur de känns även om varje gång är olika.
    Jag är inte panikartat rädd för förlossningen men känner de skulle vara bra att få prata med nån utöver barnmorskan. Dels för att få lite mer tips och råd hur man kan hantera förlossningen på bästa sätt och att dom utgår från hur jag är som person.
    Är de nån som gått på såna här samtal som tycker att de gett nånting?

• Svar på tråden Nån som fått hjälp på mvc för förlossningsrädsla?
  • Pillowcase

Jag kände som du gör. Berättade det för min barnmorska på mvc om det. Min första förlossning var väldigt utdragen men ändå "normal" på papper. Men jag kände ångest och rädsla inför kommande. Hon rekommenderade mig att prata med en barnmorska på förlossningen som ingick i ett Aurora-team. Jag fick även prata med en förlossningsläkare eftersom jag ville ha snitt, så rädd var jag. Vi kom fram till att jag skulle få tidig epidural och om jag under värkarna skulle få sån kraftig ångest skulle jag få snitt. För exakt en vecka sen åkte jag til förlossningen med värkar. Hade turen att den barnmorskan jag gått i samtal med jobbade den dagen så hon förlöste min son. Jag kan verkligen rekommendera att gå i samtal, det hjälper!

• Sparriz

Ska absolut ta upp de med min barnmorska. Hon pratade om att jag kunde erbjudas epidural tidigt den här gången. sist fick jag den för sent och den hann aldrig börja hjälpa. tyckte den var riktigt jobbig att sätta in och narkosläkaren var klumpig. sen så fick jag ont i ryggen av de efteråt. så är lite osäker om jag vill. Men samtidigt så känner jag att de inte är nån annan bedövning som skulle passa mig. så känns lite jobbigt.

men bra att höra att de kan vara till hjälp med såna samtal. ska be om de. de kan ju knappast göra saken värre.

• Pillowcase

Ja tidig epidural kom vi också fram till. Den hjälpte mig jättemycket första gången och det var inga alls problem att sätta den så det såg jag fram emot denna gången. Men nu andra förlossningen fick jag nog en narkosläkare som jobbat ett alldeles för långt pass för han gäspade sig igenom lolalbedövningen och lyckades inte sätta epiduralen efter två försök så han fick ringa på en kollega som satte den direkt. Då hade jag sammanlagt 4 stick i ryggen så jag var mör efteråt, men den hade ändå lika god effekt som första gången. Genom att gå på samtal så är personalen på förlossningen mer hörsamma på dina önskemål eftersom de vet genom att läsa i journalen att man är orolig och är då mer hjälpsamma - ansåg jag! Första förlossningen var det mer "äh detta kan du!" Denna gången var det mer omtanke och omhändertagande av mig som orolig föderska. Så gå i samtal, det skadar verkligen inte :) Lycka till!

• rosentagg

Jag får hjälp via mitt MVC - har fått remiss till en instans för förlossningsrädda och får
    gå å prata med dem, både med och utan sambo.
    Tror nog att man på de flesta ställena kan få hjälp med sånt, eller?
    Lycka till!   

• Vallentuna12

Kan inte svara än på hur det har hjälpt mig men fått en kallelse till Auroramottagningen. Känns skönt att få börja bena i det här ordentligt. Hade HF och blev igångsatt, slutade med snitt. Först efter jag blivit gravid som jag tycker att det blivit jobbigt och ångestladdat.

• Sparriz

Även om jag hade en förlossning utan komplikationer sist så visste jag redan innan jag valde att skaffa barn igen att jag skulle gruva mig väldigt mycket för ännu en förlossning.
    Och så är de lite annorlunda den här gången också. har gått igenom en hel del tunga saker under den här graviditeten som skapat mycket stress och oro. och tror att detta kan nog ha en negativ påverkan som gör att jag är mindre stresstålig den här gången..

Svar på tråden Nån som fått hjälp på mvc för förlossningsrädsla?