• Lilltroll1

Ouppfostrad kompis (barn), vad skulle ni gjort?

Min dotter (12) har en kompis som brukar följa med hem efter skolan och göra läxor/leka osv o det är väl inget konstigt med det för dom leker jättebra och det är aldrig något bråk.

MEN! denna kompis är väldigt ouppfostrad och kan komma ner o säga "jag SKA HA en macka med ost på"  varpå jag svarar jaha mackorna finns i skåper o smör/ost finns i kylen, men kompisen säer då att JAG ska göra 2 mackor och ett glas oboy åt henne, brukar svara tillbaka att vill du ha macka o oboy får du göra dom själv varpå kompisen alltid blir arg och springer upp och smäller igen dörren till min dotters rum.

Det händer flera gånger och med olika saker att hon ser mig som hennes passupp när hon är här, jag vet inte hur situationen ser ut hemma hos henne men jag misstänker att det kan vara likadant där.

Vad ska jag göra (förutom att vägra leka betjänt till henne) ska jag förbjuda henne att komma hit o leka eller ska jag prata med hennes föräldrar igen (påpekat för dom tidigare men det händer inget).

Vad hade ni gort?      

• Svar på tråden Ouppfostrad kompis (barn), vad skulle ni gjort?
  • Duckan

På riktigt? Skulle aldrig ha vågat uppför mig så borta hos nån.
    Vad säger flickan när du pratar med henne om detta? 

• Miss P71

Jag hade satt mig ner o pratat med flickan precis efter dt att de ahde kommit hem till er... sagt att hon kan gärna få en macka o ett glas oboy men att man säger inte så som hon gör... utan man frågar.. skulle jag kunna få en macka o ett glas oboy.. för dt e ju inte så att hon bor där. sedan hade jag även sagt till henne att här hemma så smäller vi inte med dörrarna. hade hon inte skärpt sig därefter så hade jag ringt o pratat med hennes föräldrar.. för dt e inte alls säkert att hon uppför sig så hemma.

• samban

Testa säg "hördudu, du är stor nog att bre dina egna mackor. Så gör vi här i huset. Varsågod att ta för dig själv.". Herregud en tolvåring som ibte styr sin egen smörgås?!

• Märtas

forsätt som du gör. Verkar som barnet är väldigt bortskämd hemifrån så att ta upp det med hennes föräldrar skulle nog bara göra dom upprörda och inte ha så mycket förståelse för det.

Men forsätt som du gör och visa att hon inte kan köra med dig, tillslut så ger hon nog säg. Du kan ju alltid pröva prata med henne om att hemma hos er så beter man säg inte på det viset.
    Jag skulle bli tokig om det var ja :P 

• skånegås

Precis prata med henne. Sen är det inte alls säkert hon är ouppfostrad. Hon kan lika gärna ha en funktionsnedsättning typ Asperger som gör att hon handlar på detta vis. Då är det extra viktigt att prata med henne och berätta reglerna i ert hus. Hon kanske inte hälsar på hos andra utan är bara hemma och hos er och tror då att samma regler gäller hemma som hos er... KAnske kan vara en bra idé att prata emd föräldrarna med. Ifall de skulle missat att dottern behöver hjälp, eller så kanske de vet om hur hon funkar och kan komma med tips och hjälp åt dig..

• Thursday

Prata med flickan när hon kommer till er nästa gång, utan att din dotter är med (så hon inte behöver kaxa upp sig för att kompisen hör) och säg hur du vill ha det! Är det okej att hon fikar utan att ni gör det? Jag tolkar det i alla fall som att hon äter fast inte din dotter eller ni andra gör det? Om du tycker att det är okej, be henne då att alltid fråga först och att om du säger att det går bra så får hon göra sina egna mackor.

Det låter hemskt ohyfsat, men man vet så lite om andra människor... hon kanske är förbjuden att själv ta saker i skåpen hemma?

I reject your reality and substitute my own.
  • Lilltroll1

hade jag betett mig sådär hade mina föräldrar lyft upp mig i öronen.

Har sagt flera gånger att man frågar och sen gör man själv om man vill ha men det går inte in ordentligt tydligen, föräldrarna har jag som sagt sagt åt förut när dom frågat hur det går när hon är här (vill inte direkt ringa dom o säga ni har en ouppfostrad skitunge fixa problemet)  hur gärna jag än skulle vilja.

Hon vet våra regler här hemma men verkar tro att dom inte gäller henne av någon anledning.

• skånegås
    Lilltroll1 skrev 2012-02-13 11:34:40 följande:

Har sagt flera gånger att man frågar och sen gör man själv om man vill ha men det går inte in ordentligt tydligen, föräldrarna har jag som sagt sagt åt förut när dom frågat hur det går när hon är här (vill inte direkt ringa dom o säga ni har en ouppfostrad skitunge fixa problemet)  hur gärna jag än skulle vilja.

Hon vet våra regler här hemma men verkar tro att dom inte gäller henne av någon anledning.

Låter verkligen som om hon behöver hjälp. Prata med föräldrarna igen! Vissa barn har svårt för att förstå sådana saker. Fast man säger åt dem och berättar hur det står till (har själv två med trolig AS) Och då är det bara tålamod som gäller. Och att vara konsekvent och TYDLIG!!
  • Lilltroll1
    Thursday skrev 2012-02-13 11:34:30 följande:
    Prata med flickan när hon kommer till er nästa gång, utan att din dotter är med (så hon inte behöver kaxa upp sig för att kompisen hör) och säg hur du vill ha det! Är det okej att hon fikar utan att ni gör det? Jag tolkar det i alla fall som att hon äter fast inte din dotter eller ni andra gör det? Om du tycker att det är okej, be henne då att alltid fråga först och att om du säger att det går bra så får hon göra sina egna mackor.

Det låter hemskt ohyfsat, men man vet så lite om andra människor... hon kanske är förbjuden att själv ta saker i skåpen hemma?
    Min dotter äter sällan "mellis" nuförtiden utan hon tar en frukt och ett glas vatten för det mesta men om hennes kompis vill ha macka o oboy/mjölk till mellis så är det klart att hon får ta det om det finns hemma eftersom barn har olika behov när det gäller "mellis".
  • Thursday
    Lilltroll1 skrev 2012-02-13 11:34:40 följande:

Okej. Du har pratat med henne, och du har pratat med hennes föräldrar och inget av det hjälper. Då är det väl inte så mycket annat att välja på än att lugnt och sansat säga till henne varje gång hon säger "gör en macka!" att "du får gärna ta en smörgås, men du får bre den själv" och så får hon väl bli arg då. För om din dotter och hon nu är så goda vänner så tycker nog jag i alla fall att det är rätt överdrivet att ta kompisen ifrån din dotter bara för att hon inte har så fint sätt.
    I reject your reality and substitute my own.
Svar på tråden Ouppfostrad kompis (barn), vad skulle ni gjort?