Annorlunda. Var inte heller barnglad innan jag blev gravid, men vill nu skaffa fler barn.
Innan barn - frihet att sova hur länga man vill, vara bakfull en hel söndag framför tv:n, äta ute på restauranger utan att behöva fundera över om maten är barnvänlig/servicen snabb/finns det skötrum, åka på semester precis som man själv känner för, kunna läsa en bok en hel dag i soffan om jag inte vill göra något "vettigt", kan arbeta övertid precis hur mycket som helst utan att behöva tänka på förskolans öppettider, barnvakt, då-och-då sömnlösa nätter, vabb, tjurig unge som inte gör det allra minsta som man vill i de situationer då man helst vill att hon ska uppföra sig, får sova hur man vill i sängen utan att behöva få en iskall tå inkilad mellan skinkorna osv.
Efter barn - ser på saker med ett barns ögon och upptäcker världen "på nytt", vaknar med en skrattande, mysig 3-åring som säger "Jag älskar dig, mamma", får känslor för en liten varelse som man själv har hjälpt till att sätta till världen och som är beroende av mig som vuxen, upplever hur ÄKTA kärlek känns för någon annan, den där berusande känslan av att "jag skulle kunna dö för mitt barn", kan tillåta sig själv att vara lite barnslig, släppa kontrollen, svara på miljoner frågor om "varför är himlen blå, mamma?"
Sammanfattningsvis: INNAN barn är man friare att göra som man vill, EFTER barn känner man mer och njuter mer av dagen.