• EttTuTre

Begagnat Akta Graco babyskydd... Vilken årsmodell? Hjälp!

Kan någon av er som äger ett Akta Graco babyskydd gissa vilken årsmodell denna kan tänkas vara??

Har funderat på att köpa den men skulle vilja veta ungefär hur gammal den kan tänkas vara...
  • Svar på tråden Begagnat Akta Graco babyskydd... Vilken årsmodell? Hjälp!
  • Frontline

Finns det ingen märkning på den, kan finnas en klisterlapp med tillverkningsdatum..
    Svårt att säga hur gammal den är på bara en bild, den ser ut som våran vi köpte sommaren 07.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • EttTuTre

Jag har inte sett den live ännu... Ska åka och se på den senare i dag. Har ni varit nöjd med eran?

• Frontline

Vi tycker den har varit jättebra, ska ha den till tredje barnet nu i sommar sen blir det att kassera den.
    Det rekommenderas att man bara har den i 5-7 år sen ska man kassera dom.
    Vi köpte till en barnvagn som man kan sätta stolen i när man är ute och åker och man inte vill ta loss barnet hela tiden och det var en superbra investering..

• Sisisisi

Jag skulle gissa att det är tullverkat -05/-06. jag har haft både autobaby och Logico s. Logico är mycket bättre, bebben sitter bättre, har bättre skydd och basen sitter mycket stadigare i bilen. Skulle rekommendera att köpa Logico S istället!

• Cecci78

det har väl varit 5-punktsbälte de senaste åren? skulle gissa på att det är på gränsen eller för gammalt

• EttTuTre

Köpte den. :) Är en -05:a, ibruktagen -06. Jag är nöjd med den i alla fall. Bättre än den vi hade till dom två äldre barnen. Tack för era svar.

• Helle333
    EttTuTre skrev 2012-02-12 10:23:39 följande:
    Kan någon av er som äger ett Akta Graco babyskydd gissa vilken årsmodell denna kan tänkas vara??

Har funderat på att köpa den men skulle vilja veta ungefär hur gammal den kan tänkas vara...
    Vi har en Akta Graco Logico S, älskar den. Den är stor och rymlig så dottern har kunnat ha den riktigt länge. Det är lite trångt för henne nu med overall på, hon är 6 månader. (en kompis har en son som var rätt stor när han föddes, det var tvungna att köpa nytt babyskydd inte alls långt efter födseln då han hade vuxit ut det första)
    Det ska sitta en klisterlapp baktill som andra redan påpekat. Ett begagnat skydd ska vara max 8 år gammalt.
    Om ni tycker att det blir för tungt att bära babyskyddet från hemmet till bilen, när ni handlar etc (detta gäller om det är ett babyskydd med bas) så finns det rätt billiga vagnar ifrån Akta som man kan fästa babyskyddet på. Jag köpte en sådan vagn för att spara våra ryggar. Sätter man ner babyskyddet i kundvagnen tar det upp hela vagnen så man inte får plats med mat. Så är man två och handlar är det jättesmidigt att klicka fast skyddet på en vagn och den andra föräldern tar kundvagnen. Är man själv och handlar så om man köper en vagn med bra korg under så är det lätt att komma åt den och lägga varorna i. Vårat babyskydd väger ensamt 4,5kg. Lägg då till ett antal kilo bebis och att det inte går att bära det på ett ergonomiskt sätt...
  • Helle333
    EttTuTre skrev 2012-02-12 10:23:39 följande:

Jag köpte en sådan här när de var på rea: www.jollyroom.se/akta-graco-mirage-plus-orbit.html   (hur sjutton gör folk som köper vagnar med små hjul att ha som förstahandsvagn? Jag blir galen på de små hjulen som fastnar på allting så det enda denna vagn används till i vårat hem är att frakta babyskydd och bebis. Den dagen vi säljer babyskyddet kommer vagnen åka med)
  • Joico
    EttTuTre skrev 2012-02-12 21:04:09 följande:
    Köpte den. :) Är en -05:a, ibruktagen -06. Jag är nöjd med den i alla fall. Bättre än den vi hade till dom två äldre barnen. Tack för era svar.
    Ett babyskydd tillverkat 2005 är för gammalt för att användas 2012! Max åldersgräns är 5-7år. Det spelar ingen roll att det är taget i bruk först 2006. 
  • Frontline
    Joico skrev 2012-02-12 22:13:21 följande:
    Ett babyskydd tillverkat 2005 är för gammalt för att användas 2012! Max åldersgräns är 5-7år. Det spelar ingen roll att det är taget i bruk först 2006. 
    Fast är det tillverkat i slutet av 05 så är det ju inte 7 år än, och tills slutet på detta år kanske man byter till ett annat..
  • EttTuTre
    Joico skrev 2012-02-12 22:13:21 följande:
    Må hända. Men det duger bra åt oss de max 6 månader vi kommer att använda det.
  • Joico
    EttTuTre skrev 2012-02-13 13:43:04 följande:
    Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det där faktiskt.
  • MammaHela
    EttTuTre skrev 2012-02-13 13:43:04 följande:
    då kan ni ju nästan lika gärna vara utan bilstol?

Eller varför inte lägga det vagnen i baksätet? 
  • Sisisisi
    MammaHela skrev 2012-02-13 20:50:39 följande:
    då kan ni ju nästan lika gärna vara utan bilstol?

Eller varför inte lägga det vagnen i baksätet? 

Nää, det går ju inte att jämföra. Ett 7 år gammalt babyskydd är såklart säkrare än att åka utan bilstol. Men det är svårt att förstå att man inte prioriterar barnens säkerhet!
  • EttTuTre

Varför går det inte att ställa en enkel fråga här på FL utan att bli anklagad som en dålig förälder? Helt otroligt! Ni vet inget om mig och min familj. Ni vet inget om vad jag tänkt använda stolen till... Om det är som en extra stol vid behov eller vad jag skall använda den till... Ni drar era egna slutsatser. Synd att FL inte kan vara ett seriöst forum. Jag frågade inte vad ni tror om säkerheten och om jag vågar använda den här stolen. Frågan var enkel: Vilken årsmodell tror ni att stolen är. Familjeliv har inte ändrats mycket sedan jag först blev medlem år 2003. Samma besserwissrar till föräldrar som tycker att dom är bättre för sina barn än andra. Synd! För sanningen är att ni inte är bättre än någon annan. Ha det gott!

• myskatt

Köpte en sån i juni 2005 och började använda det december 2005 till juli 2006. Hade inte använt det idag, hade kasserat det i juni 2010 om jag haft det kvar.

Ett babyskydd får ta mer stryk än andra stolar då det flyttas fram och tillbaka. Bara att lämna det i bilen när det är -20 minus och sen ta in det sliter.

Jag tycker du skall köpa ett yngre babyskydd.

• 3 barns mor

jag har hört att babyskydd ska man bara ha i 5 år sen ska det kasseras pga av att dom ej kan garantera att plasten håller. eller nåt sådant.

• Frontline
    3 barns mor skrev 2012-02-14 13:54:21 följande:
    jag har hört att babyskydd ska man bara ha i 5 år sen ska det kasseras pga av att dom ej kan garantera att plasten håller. eller nåt sådant.
    5-7 år rekommenderar NTF att man kan ha ett babyskydd om det inte är skador på det eller har varit med om en olycka..
    www.ntf.se/konsument/fraga2632.asp

Så som jag skrev tidigare den som TS köpte kan ju ha varit tillverkat slutet 05 och är det i bra skick kan man enligt NTF ha den till slutet på detta år.
    Ett babyskydd har man inte mer en 6-8 månader för sen är det för litet med andra ord är det inget fel i att använda denna och sen kassera den...
  • Gerdsmygen

Vet att det är en gammal tråd, men ett tips; babyskydd har en bäst-före märkning (hos acta graco är den stansad i stolen på undersidan) leta efter den så ser ni när babyskyddet har "gått ut" Glad

Svar på tråden Begagnat Akta Graco babyskydd... Vilken årsmodell? Hjälp!