• goji

Hur och var bli beviljad snitt i Sthlm, första barnet. (Humanitära skäl)

Som rubriken lyder. Jag är extremt förlossningsrädd, rädd för smärtan, att spricka, men mest av allt att barnet ska dö, få syrebrist eller att andra komplikationer ska uppstå. 

Jag bor i Sthlm och detta är mitt första barn. Är i v. 20. Vill nu höra era erfarenheter kring detta. Är det skillnad på de olika sjukhusen om man beviljas snitt eller inte? Jag förstår att jag kommer att få kämpa för det här och träffa läkare, barnmorskor osv. men vilket sjukhus ska jag välja.

Ni med erfarenhet, som blivit beviljad eller nekad, dela gärna med er om var i Sthlm ni gick och hur ni gick till väga/alt. varför ni blev nekad?

PS. Diskussion kring om vaginal förlossning eller kejsarsnitt är bättre får avhandlas någon annanstans.

Tack på förhand!

"Desperat" 

• Svar på tråden Hur och var bli beviljad snitt i Sthlm, första barnet. (Humanitära skäl)
  • Förvirrrad

Vad gör du om barnet dör pga du väljer kejsarsnitt.

Det är ju en större risk än vanlig födelse - det vet du ju 

• goji

Men "Förvirrad", det var inte alls diskussion kring vaginal förlossning eller kejsarsnitt som mitt inlägg och frågor gäller. Jag VET att det finns risker med kejsarsnitt också. Jag VILL ändå ha ett kejsarsnitt och vill därför veta var jag kan vända mig för att få hjälp med det. 

• Sunshine Sthlm

Prata med din BM, hon/han kommer skicka dig vidare till KS, DS eller SÖS på förlossningssamtal där du får mer info kring kejsarsnitt och då får du chansen att berätta hur du känner. Klart att dom inte tvingar på någon en vaginal förlossning. 

Jag födde mina tvillingar med planerat kejsarsnitt på DS och är grymt nöjd. Kommer även föda barn nr 3 på samma sätt/ samma sjukhus.

Lycka till! 

• Cheeses
    Förvirrrad skrev 2012-02-11 14:48:12 följande:
    Vad gör du om barnet dör pga du väljer kejsarsnitt.

Det är ju en större risk än vanlig födelse - det vet du ju 

Det är säkrare för barnet med kejsarsnitt... bara så du vet
  • Jawwa

DS har inte jag haft några problem hos i alla fall. De tjaffsar inte om man är säker på sin sak och förstår vad det innebär.

• Bling1975

Vad jag har förstått är Stockholm ganska bra att ha att göra med överlag. Min vanliga BM tror inte det är några problem, min AuroraBM verkar också vara med på att det är bäst, på måndag ska jag träffa läkaren som tar beslut.

Hoppas i alla fall det går bra för då är jag i v 35 och det känns lite sent påtänkt att neka mig då och tro att jag hinner gå i terapi eller något med så kort tid kvar.

Stitch längtar efter Lilo
  • Förvirrrad
    Cheeses skrev 2012-02-12 18:03:47 följande:
    Det är säkrare för barnet med kejsarsnitt... bara så du vet
    Det vet du att det är en lögn. Jag tycker att om man först gnäller om rökande och drickande mannor
    så skall man sedan inte utsätta barnet för ett kejsarsnitt i onödan
  • Bling1975
    Förvirrrad skrev 2012-02-24 21:00:30 följande:
    Det vet du att det är en lögn. Jag tycker att om man först gnäller om rökande och drickande mannor
    Starta en egen tråd om det då.
    Stitch längtar efter Lilo
  • 3 barns mamma84
    Förvirrrad skrev 2012-02-24 21:00:30 följande:
    Visst finns det komplikationer överallt i livet men ibland måste man göra det som känns bäst .

Jag har gjort snitt o vaginalt båda 2 gav mig allvarliga komplikationer men snitt nr 3 gav mig hopp i livet och glädje.
    OM jag skulle föda mitt tredje vaginalt så skulle han dö eller bli mkt allvarliga komplikationer då hans navelsträng bara var 10 cm lång + 2 varv runt halsen.
    När han kom ut med snitt hade han svårt att få luft men allt gick bra tack o lov .   
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Förvirrrad
    3 barns mamma84 skrev 2012-02-24 22:39:10 följande:
    Visst finns det komplikationer överallt i livet men ibland måste man göra det som känns bäst .

Jag har gjort snitt o vaginalt båda 2 gav mig allvarliga komplikationer men snitt nr 3 gav mig hopp i livet och glädje.
    OM jag skulle föda mitt tredje vaginalt så skulle han dö eller bli mkt allvarliga komplikationer då hans navelsträng bara var 10 cm lång + 2 varv runt halsen.
    När han kom ut med snitt hade han svårt att få luft men allt gick bra tack o lov .   
    Jag har väl aldrig motsatt mig medicinskt motiverade kejsarsnitt - det är väl inte det tråden handlar om
  • Vallentuna12

Fast du Förvirrad, TS har uttryckligen bett att slippa sådana här predikningar. Alla har rätt till sin åsikt men andra har också rätt att slippa dem om och speciellt om man ber att slippa dem. Hoppas att TS får den hjälp hon behöver! Har själv ångest över förlossningen som närmar sig. Och jo jag har barn, så behöver du inte fråga.

• Förvirrrad

Så den som utsätter sitt barn för onödiga risker skall ha rätt att slippa bli kritiserad ? 

• Vallentuna12

Får väl ändå finnas gränser! Ett snitt är under kontrollerade former och det finns även risker med en vag. Hon bad sånna som dig hålla sig borta då hon troligen mår dåligt som det är. Vad tror du att du tillför?! Mer ångest, mår barnet bättre av det? Då utsätter du barnet för en risk, vad ger dig rätten?!

• Brioche

TS, min BM skickade mig på samtal på SöS, jag fick först träffa en barnmorska och sedan en läkare. Jag fick förstås motivera mig men sedan var det inga problem att få igenom ett snitt. Jag hade iofs gjort äggdonation och det kan hända att dom därför var lite snällare i sin bedömning, det vet jag inte. Jag upplevde iallafall inte några problem och jag blev aldrig ifrågasatt eller tittad snett på. Snittet blev sedan en fantastiskt fin upplevelse och jag ångrar ingenting. Jag håller tummarna för att du får träffa lika förstående personal som jag fick!

Förvirrad, ja jag tycker att TS har all rätt att slippa såna kommentarer. Vissa risker ökar och andra minskar, det är vi alla medvetna om. 

Svar på tråden Hur och var bli beviljad snitt i Sthlm, första barnet. (Humanitära skäl)