• popcornplaya

3 åring som inte kan säga R

Min pojk är ca 3½ år. Han började prata ganska tidigt och är duktig på att prata och prata mycket och rent för övrigt. Men han kan inte säga R utan det blir L istället. Hur är det egentligen? Är det vanligt i den här ålderna eller är det nått vi bör träna på och i sånna fall hur?

Älskade Philip 080716 och älskade Alice 101111(sarahsbaby.blogg.se)
  • Svar på tråden 3 åring som inte kan säga R
  • Mithra

Vad jag vet (Och hört) så är det vanligt att barn inte kan säga R och att det kommer med tiden. Dock vet jag inte när det kommer då min dotter alltid kunnat prata otroligt rent, även säga R. Man jag tycker inte ni ska vara oroilga. Så enligt mig så behöver ni inte träna på att säga R, för det kommer av sig själv så småningom.

• goatess82

Min son är 3 år den 26:e och pratar också väldigt bra, men han säger inte heller r, veva heter lera tex så han böjer visa ord med r fel också!

• SBM

MIn dotter är också 3,5 år och kan inte heller säga R. Jag pratade med förskolan om detta och dom sa att R är en av de svåraste bokstäverna att lära sig och barn har ofta (inte alltid!) problem med 3 bokstäver, vilket stämmer i min dotters fall. Hon kan inte säga R, F och S.
    Personalen var inte orolig över henne, inte heller bvc när jag pratade med dom om det, alla är eniga om att det kommer förmodligen av sig själv längre fram.

• såärdet

R brukar vara det sista ljudet barn lär sig och man brukar säga att mellan sådär 4-6 år kommer det. Finns många i förskoleklass som inte kan säga R så du behöver inte alls börja oroa dig redan nu :)

Jag har en 11-åring som ff inte säger "rena" r men det har blivit bättre och bättre och jag tror att det till slut kommer. Nu låter han lite som en stockholmare när han säger R men det går ju bra det med (även om vi inte bor där :)). När han var mindre lät hans "r" som "j" så som små barn gör men det har ju gått över för länge sen så jag har slutat oroa mig för det. Specialpedagogen har lyssnat på honom med jämna mellanrum ända sedan åk 1 för jag bad om det och hon har efter varje koll ringt hem till oss och berättat hur hon sett hans utveckling. I början läspade han också men det är borta nu.
    Jag är själv språklärare så i början var jag kanske lite extra stressad över att mitt eget barn skulle läspa och inte kunna säga r, men som sagt, det har släppt  hos mig och det var skönt:)

Jag lyssnar lite extra på honom ibland på just r-ljudet men inte så att han märker det, vill inte stressa honom för han är redan medveten om att han inte säger riktigt rena r.

• Ekrlsn

Precis varit hos en logoped för att min dotter inte säger S. Eller hon kan säga det men hon får inte in det i meningar automatisk utan det blir tol (sol) osv. Hon sa iaf att 7 behöver man inte kunna förrän man är 7 år. Så det behöver du inte oroa dig för :)

• Majjagräddnos

Ja det kan ni göra. Hade samma sak med min son. Han hade vissa sj-ljud som inte ville sitta på plats. Logoped på sjukhuset visar ett bildschema som denna pekade på och han fick säga (tror han var fyra-fem så ni kan ju vänta lite) bilder på ex stjärna och kärna. Det löste sig fint med den träningen sedan. R kommer jag inte ihåg riktigt om han hade problem med men att "meka" med munnen och göra avancerade grimaser, slicka över tänderna och dyl hjälper ofta till.

• Majjagräddnos
    Ekrlsn skrev 2012-02-11 13:10:14 följande:
    Precis varit hos en logoped för att min dotter inte säger S. Eller hon kan säga det men hon får inte in det i meningar automatisk utan det blir tol (sol) osv. Hon sa iaf att 7 behöver man inte kunna förrän man är 7 år. Så det behöver du inte oroa dig för :)
    Jag håller inte med om det. Före skolstart ska de prata rent. Det är i första hand en social grej. Bebisspråk måste vara avslutat före förskoleklass så fem årsåldern är enligt mig absolut senast laget att börja träna.

De kan bli retade och det är riktigt onödigt.Rynkar på näsan
  • Mandel

Vår son är 4½ och han säger oftast J istället för R.

Han har en dagiskompis som är 5½ som säger T istället för K - tatten om katten.
    En tjej som är lika gammal säger D istället för G - dår det bra istället för går det bra och hon pratar överlag lite illa så det är svårt att förstå/höra vad hon säger.

Alla barn är olika och även inom samma familj är det olika. Äldsta började prata ett år tidigare än minsta och pratade prickfritt innan två års ålder. Även R och han använde mycket "vuxenord".
    Det är skillnad när de börjat lågstadiet och fortfarande inte kan prata rent osv. Då kan de ibland få hjälp/stöd.
    Men det är absolut inget att oroa sig för redan nu!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • lostinspace

Du behöver inte vara orolig, halva sydsverige kan  inte heller säga R och de är vuxna... Är uppenbarligen en svår bokstav att uttala :P

• cosinus

Min äldsta dotter fick R att sitta så sen som i höstas (hon går ettan nu) hon det blev stadigt bättre från det hon började 6-års och började ljuda ord. Hon har aldrig blivit retad eller haft andra problem med det med en logoped via skolan lyssnade på henne i sexårs och gjorde bedömningen att det skulle komma av sig själv och det gjorde det ju :)

• såärdet
    Majjagräddnos skrev 2012-02-11 13:15:52 följande:
    Jag håller inte med om det. Före skolstart ska de prata rent. Det är i första hand en social grej. Bebisspråk måste vara avslutat före förskoleklass så fem årsåldern är enligt mig absolut senast laget att börja träna.

men vad menar du med det? Det finns ju tabeller på hur utvecklingens progression ser ut. Det är inte alls en självklarhet att alla har kommit lika långt när de är tex 5 år och det finns en spännvidd inom det som räknas som normalt. Det är ju den logopeder arbetar efter,

jag frågade också redan när min son var ca 3 år för han läspade ganska mycket men den spec.ped som dagis kallade in sa direkt att det var alldeles för tidigt att träna på det. Sen ska man se på barnets individuella kurva också och min son var lite grann sen i talet i starten så ser man på hans egen kurva så har han utvecklats fint hela tiden och det var nog det de förstod skulle hända. Det var inte förrän i åk 1 som de på allvar började följa min son varje år i skolan för att se hur det gick. De bedömde aldrig att vi behövde vidta några  speciella åtgäder, träna nåt eller så utan varje termin kollade hon upp honom och såg att de gick gick framåt.
    När han tappade framtänderna samtidigt och hade en jätteglugg var det bara att vänta tills de nya tänderna vuxit ut och ungefär i samband med det försvann hans läspande så troligen hade tänderna en del med det att göra. Att han fick tungspetsen på rätta stället när de nya riktiga tänderna fanns där.
  • Ekrlsn

Om du håller med en logoped eller inte spelar inte mig någon roll :D Jag vidarebefordrade bara faktan jag fick för någon vecka sen. 

• Amanda84

R är en svår bokstav att uttala. Jag arbetar inom förskolan och det är många, många barn som inte kan säga R innan de börjar förskoleklass. Sedan vet jag inte om det finns en regional skillnad kring svårigheten att säga R. Jag bor i Skåne och här är det mer regel än undantag att barnen inte kan säga R förrän de är omkring 6-7 år gamla. Mina syskonbarn i Stockholm klarade av att säga R redan när de var 2 år gamla men jag vet inte om det beror på dialekt eller om det beror på att de var relativt tidiga på att kunna uttala bokstaven.
  • Rainei

De flesta språkfel försvinner med åldern. Att barn har svårt med vissa ord och bokstäver är inget konstigt alls, när barnen blir äldre (skolålder och framåt) och fortsätter upprepa samma fel kan ngt dock vara på tok. Men det behöver inte heller innebära ett mentalt fel. Min bror hade svårt med visst tal som liten och började inte säga rätt före en bit in i skolåldern om jag minns rätt. Han hade också fel på ena örat så han hörde inte helt 100% bra. Ett exempel var att han sa "ömpna" istället för "öppna" mycket länge, men det tror jag beror på att han hörde dåligt för en tid efter hans operationer försvann det.

TS, ditt barn behöver inte vara perfekt, va nöjd med honom precis som han är så kommer han prata fint till sist  Glad

• popcornplaya

Kan lova att han är ganska perfekt ändå ;) undrade bara hur vanligt det var. Han pratar väldigt bra för övrigt bara r som är svårt.

• skånegås

Alla mina tre stora har haft svårt för det då. Sista lärde sig i somras då han fyllde 5. Jag gick 3 ggr till logoped för att lära mig då jag var 6 och min lillasyster kan inte än idag 22 år... Men hon använder småländska R och det funkar bra

Nu har 5-åringen svårt för G och K (men han kan fast använder inte). Det var bland de sista syskonen också lärde sig...

Svar på tråden 3 åring som inte kan säga R