Majjagräddnos skrev 2012-02-11 13:15:52 följande:
Jag håller inte med om det. Före skolstart ska de prata rent. Det är i första hand en social grej. Bebisspråk måste vara avslutat före förskoleklass så fem årsåldern är enligt mig absolut senast laget att börja träna.
De kan bli retade och det är riktigt onödigt.

men vad menar du med det? Det finns ju tabeller på hur utvecklingens progression ser ut. Det är inte alls en självklarhet att alla har kommit lika långt när de är tex 5 år och det finns en spännvidd inom det som räknas som normalt. Det är ju den logopeder arbetar efter,
jag frågade också redan när min son var ca 3 år för han läspade ganska mycket men den spec.ped som dagis kallade in sa direkt att det var alldeles för tidigt att träna på det. Sen ska man se på barnets individuella kurva också och min son var lite grann sen i talet i starten så ser man på hans egen kurva så har han utvecklats fint hela tiden och det var nog det de förstod skulle hända. Det var inte förrän i åk 1 som de på allvar började följa min son varje år i skolan för att se hur det gick. De bedömde aldrig att vi behövde vidta några speciella åtgäder, träna nåt eller så utan varje termin kollade hon upp honom och såg att de gick gick framåt.
När han tappade framtänderna samtidigt och hade en jätteglugg var det bara att vänta tills de nya tänderna vuxit ut och ungefär i samband med det försvann hans läspande så troligen hade tänderna en del med det att göra. Att han fick tungspetsen på rätta stället när de nya riktiga tänderna fanns där.