• ewis1

Vilken bilstol till 3,5-åring är bra?

Vi har en Acta Graco Cosmic som nu börjar bli lite väl otymplig i bilen och barnet sitter trångt i den. Jag har funderat på en Britax KidPlus i lila, den ser liten o smidig ut.
    Vad har ni för bra bilstol/bältestol till era 4-åringar? Jag vill ha en säker stol och som man kan använda länge. Vi ska på en lång bilsemester i sommar så det måste vara en bekväm stol.
    Tacksam för alla tips jag kan få Glad

• Svar på tråden Vilken bilstol till 3,5-åring är bra?
  • Sisisisi

Vill du ha en säker stol så bör du välja en större bakåtvänd stol såklart! Britax Twoway är rymligast, den funkar verkligen tills barnet väger 25 kg och är 125 cm lång! Mycker rymligare än vad cosmic är! Det är ju dessutom bekvämare för barnet att åka i en bakåtvänd stol, sover bättre i den och har bättre stöd för benen än i en bältesstol.

Till min 6-åring har jag en Britax KidPlus, tycker inte alls att den är smidig men den har ju bra skydd. Passar till de flesta barn, min son är tydligen bred över axlarna så han får alltid vika fram ena axeln... Ska byta bältesstol till honom, han ska få en Be Safe Izi Up istället, den känns rymligare.

• ewis1

Tack för ditt svar. Vill nog ha en framåtvänd stol ändå. Synd att inte Britax KidPlus var så bra, den var ju så  snyggSkrattande

Fler tip?

• Sisisisi

Men varför vill ha ha framåtvänd stol redan nu, barnet är ju så litet? Antar att du vet att det är mycket säkrare att åka bakåtvänd så länge som möjligt... Men kolla på detta klipp så ser man tydlig skillnad.
    ">

En sån test sker ju bara i ca 55 km/h....

KidPlus en bra stol, du blir säkert nöjd om du köper den  

• ewis1

Ja, jag vet att det är säkrare att åka bakåtvänt men vi har redan fått vända henne om för hennes ben fick inte plats när Akta Graco stolen var bakåtvänd.

Jag får kolla runt lite vad som finns men just den stolen var snygg Skrattande... jag är gillar lila....

• Åskan

Min son hade en framåtvänd britax då. Nu har dottern tagit över hans stol och sonen fick en bälteskudde. (ja, jag VET att man ska vänta t 4. Men nu gjorde vi inte det).

• tinis77

Har ni vänt henne framåt i cosmicen? För det första är hon för liten för att åka framåt, och för det andra så är en kombistol värdelös framåt. Hur kan hon sitta för trångt? Min son var över sex år när han vändes framåt, 118 cm och 22 kg. En treåring kan inte var för stor, en treåring vänds framåt pga föräldrarnas okunskap och nonchalans. En framåtvänd treåring överlever inte en krock, det gör en bakåtvänd ( i de flesta fall). Varför sätta sitt barn på ett sätt som gör att det riskerar att dö????

• ewis1

Hon fick inte plats med benen när hon satt bakåtvänd. Kan ju knappast vika dem dubbelt.? Eller?

Okunskap och nonchalans? Jo det kan jag tala om för dig att det är när man hoppar på andra människor och kritiserar sånt som man inte har göra med.

Nu handlade inte min fråga om man ska vända barnet om eller inte.

• tinis77

Jo, de kan sitta med vikta ben, det får mina barn göra tills de har åldern inne för att vändas framåt. Dvs sex år. Jag förstår inte hur man som förälder kan tycka att det är viktigare att barnet sitter bekvämt än att det överlever en olycka? Och för att svara på din fråga, ingen framåtvänd stol är bra till ett så litet barn. Okunskap är när föräldrar vänder för att de inte vet bättre, nonchalans när de får svart på vitt hur farligt det är, pch t o m får filmer länkade där man klart och tydligt ser vad som händer med barnet men ändå väljer att utsätta sitt barn för den risken.

• Sisisisi
    ewis1 skrev 2012-02-10 11:44:21 följande:
    Hon fick inte plats med benen när hon satt bakåtvänd. Kan ju knappast vika dem dubbelt.? Eller?

Okunskap och nonchalans? Jo det kan jag tala om för dig att det är när man hoppar på andra människor och kritiserar sånt som man inte har göra med.

Nu handlade inte min fråga om man ska vända barnet om eller inte.

Nej, att vika benen dubbelt låter ju inte så skönt. Jag har själv aldrig sett ett barn som haft det så trångt för benen så jag förstår inte riktigt hur det ser ut.

Det man provar är ju att montera stolen annorlunda, man kan få bättre benplats i framsätet eller mitten bak. Tycker man ändå att barnet sitter för trångt med benen i sin stol så provar man ut en annan bakåtvänd stol som ger bättre benplats. Britax twoway har platt sittyta så barnet kan sitta i kors med benen eller vika ut knäna åt sidan. Barnet kan variera benställningen mycket mer än i andra stolar.

Åter till bältesstolar: när man åker på långresa är det skönt om stolen har viloläge, tror att både Fero och Izi har så att barnet kan ändra läge själv när man åker. På KidPlus måste man ändra till viloläge när ingen sitter i stolen.  
Svar på tråden Vilken bilstol till 3,5-åring är bra?