• entjej

    röda fotsulor, ser svullna ut, lite hårda ytor och kliar- någon vars barn haft samma? VC vet ej vad det är.

    Vår dotter på 2,5 år blev förkyld för en vecka sedan, förra veckan. Hon var väldigt snuvig några dagar och hade feber. Sen kom lite hosta. Är osäker på när hennes röda fotsulor uppkom. Kan ha varit lite innan förkylningen eller samtidigt. Det har i varje fall blivit värre med tiden. Först var inte hela fotsulorna röda utan det var liksom i mönster. Nu är hela fotsulorna röda, känns varma och lite hårda på sina håll. Det kliar. Vi var till till v.c. De kollade på fötterna men kunde inte säga orsaken men kanske hade koppling till förkylningen. Hon hade visst fortfarande feber då fast hon verkade ganska bra i övrigt. Detta var i onsdags. Vi fick en kortisonkräm men efter det blev hon ännu rödare så slutade använda det. Smörjer med andra salvor men inget verkar funka helt men hjälper lite. Kanske borde testa kortisonkräm igen. Ibland kan det gå ett par timmar när hon inte klagar. Hon säger ont och kliar på fötterna. Vet inte om det gör ont också eller om hon bara säger det. Inatt fick jag smörja kanske fem gånger och tror vi bara sov några timmar. Vi ska tillbaka på v.c i em. men de verkar ju inte veta vad det beror på så undrar om någon annan varit med om detta? Vad kan det bero på? Smittar det? Tacksam för snabba svar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-14 21:40
    Min sambo var till v.c igen i fredags. En ny läkare, väldigt stressad skrev ut canesten, ett svampmedel. Blev inte bättre av det heller. Sedan efter ytterligare två hemska nätter med strykande av lugnande salvor fick vi nog och ringde sjukvårdsrådgivningen och fick en ny tid på primärjour på v.c. Denna trodde inte på svamp utan att det nog var ett virus. Prov togs på streptokocker i halsen som ju kan leda till scharlakansfeber men det blev inte positivt. Det finns tydligen något som heter femte sjukan har jag läst, kanske är det det... Vi fick tavegyl utskriven och kliandet blev klart bättre av det men ändå en hel del kliande och lika röda. Sedan pratade jag med ytterligare en sköterska som menade att det är vanligt att barn får kliande utslag i samband med förkylningar. Varför sa ingen av läkarna det då om det är så vanligt? De såg mest ut som frågetecken. Kanske för att det mest är på fötterna. Är lite lite mellan fingrarna också samt att hon fått små röda fläckar på kinderna också fast de är verkligen små så kan inte säga med säkerhet de hör ihop. Och inte har jag fått något svar här heller om att det är så vanligt efter förkylning... Känns oroligt med detta tycker jag och jag tycker synd om henne när det kliar. Skulle vilja att en barnläkare tittar på henne...Nu är hon hemma fortfarande för att jag blev väldigt förkyld men är kanske frisk till typ torsdag. Läkarna säger hon kan gå till dagis med de röda fötterna men det blir svårt om hon får mycket kliande där... Jobbigt! Hoppas det försvinner snart.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-16 22:05
    Dotterns kliande har inte blivit bättre. Var idag igen på v.c för att jag behövde ett VAB intyg. Det var en ny läkare och han var ärlig nog att säga att han itne har någon aning om vad det är och att virusinfektion inte brukar ge utslag bara på fötterna. Jag blev mer nedslående, speciellt som att kliandet var värre ikväll igen. När ska det gå bort....

    Plötsligt för ett par timmar sen slog det mig att samma e.m som hon på morgonen var förkyld och hemma med pappan kom jag hem med en ny barnmatta. Det var på fredagen och typ på söndagen la jag märke till att hennes fötter blivit lite röda och på tisdagen började det klia så smått och till helgen kliade det som bara en. Jag fick för några timmar sedan tanken att det kanske är mattan som ger henne någon allergisk reaktion. Hon har visserligen knappt gått barfota alls sedan detta började eftersom hon smörjs in med salvor och eftersom hon inte ska komma åt och klia men när hon redan fått en reaktion så kanske det kan gå genom strumpan? Visserligen är hon inte jättemycket på mattan heller men en liten stund i varje fall varje dag.

    Det är ju bl a något mögelmedel som används i textiler som förbjöds för några år sedan och som ger klåda och allergisk reaktion. Vem vet hur länge affären haft mattan? Och det finns säkert fler ämnen.

    Jag fick lite hopp nu att jag hittat lösningen så mattan har åkt ut och golvet är tvättat och nu hoppas jag på att det blir bättre och snart bra.

    Någon som har någon liknande erfarenhet eller vet något om detta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-13 13:20
    Uppdaterar efter förfrågan: ursäkta lite ostrukturerad svar men har lite tid nu..

    Jag finns kvar. Vi fick remiss till barnkliniken och när vi kom dit sa hon på en gång. Det är atopiskt eksem. Konstigt att ingen annan såg det... Innan dess hade vi fått tavegyl från v.c som hon fick på natten för att kunna sova. Men samtidigt blev hon så trött på dagen och hon på barnkliniken sa vi skulle minska så mycket som möjligt. Man fick konstigt nog inte så mycket hjälp om vilka specifika salvor vi skulle smörja med. Men sen när vi ringde till v.c så fick vi prata med en sjuksköterska på barnavårdcentralen och då hade hon ju ett blad där det t.o.m stod vilka salvor vi skulle ha. vi hade dock fått ett annat förslag på salva av läkaren på barnkliniken när vi väl frågade henne..och andra förslag jag hittade på nätet så förvirrande..Läkaren där sa att atopiskt exem ofta bryter ut vid förkylningar. Min dotter tål inte riktigt mjölk heller vilken kan ha samband har jag för mig...Förra vintern smörjde vi hennes fötter i förebyggande syfte men hon fick inga utslag. Detta år har hon haft exem på händerna redan från augusti vilket är konstigt. Kliar inte men ändå irriterande. Man får inte mycket hjälp när man ringer...utan att titta på händerna svarar de bara kortisonkräm. Men det är ju nästan så att det blöder ibland.så måste ringa igen för nu blir de värre nu när det är kallare och hon är utan vantar m.m. Har just köpt en ny salva för att smörja oftare...Vi fick ingen remiss till hud eftersom det är fyra månaders väntetid dit... Har inte velat använda kortisonkräm

  • Svar på tråden röda fotsulor, ser svullna ut, lite hårda ytor och kliar- någon vars barn haft samma? VC vet ej vad det är.
  • gullehjärtat

    Jag har haft nässelutslag under fötterna. Först var det fläckar sen var det rött överallt. Svullet och kliar.... Kanske något sånt?

  • entjej
    gullehjärtat skrev 2012-02-10 10:01:09 följande:
    Jag har haft nässelutslag under fötterna. Först var det fläckar sen var det rött överallt. Svullet och kliar.... Kanske något sånt?
    Hade du det bara under fötterna? Vad fick du det ifrån? Hon har vad jag vet inte fått i sig något nytt. Har fått alvedon men det har hon fått förut utan att detta hänt.
  • entjej

    Jo, för info så har både jag och min sambo också blivit förkylda. Inte med snuva, än i varje fall, som jag brukar ha. Men hosta och ont i huvudet och halsen och så lite krypande ont känsla i kroppen, dock väldigt vagt...

  • gullehjärtat

    Ja ibland får jag bara under fötterna.. Men oftast är det på låren samtidigt. Jag får det av "tryck"...

  • entjej
    gullehjärtat skrev 2012-02-10 11:01:49 följande:
    Ja ibland får jag bara under fötterna.. Men oftast är det på låren samtidigt. Jag får det av "tryck"...
    Vad menar du "av tryck"?
  • entjej

    Nä, speciellt vanligt med kli efter förkylningar verkar det inte vara! Inte EN enda känner igen det!  Nästen helt otroligt det!

  • skånegås

    På dagis här finns nåt de kallar mul och klövsjuka, tror det är höstblåsor det heter. då blir händer och fötter drabbade av utslag och man kan även få blåsor i munnen. Det är en slags förkylning...

  • entjej
    skånegås skrev 2012-02-15 17:22:58 följande:
    På dagis här finns nåt de kallar mul och klövsjuka, tror det är höstblåsor det heter. då blir händer och fötter drabbade av utslag och man kan även få blåsor i munnen. Det är en slags förkylning...
    Det tror jag inte att det är för det är inga blåsor men tack ändå för svar.
Svar på tråden röda fotsulor, ser svullna ut, lite hårda ytor och kliar- någon vars barn haft samma? VC vet ej vad det är.