• Cicek

När kan man börja rida igen efter förlossningen?

Jag är gravid i vecka 32 och inte ridit sedan början av graviditeten, pga väldigt mycket komplikationer. Jag saknar det något enormt, följer med min son till stallet när jag kan och blir så avundsjuk på honom :P Är tyvärr i jättedåligt skick fysiskt pga att jag har hyperemesis, har fått i mig extremt lite mat under hela graviditeten, varit inlagd med dropp och fått väldigt låga blodvärden. Har dessutom skitjobbig foglossning och går med kryckor, och en massa sammandragningar och blödningar. Har varit nästan helt sängliggande i 5-6 månader :( Jag är inte jättebra på att rida, red lite när jag var liten men slutade, och började igen för 2 år sedan, red då en gång i veckan fram tills september-oktober 2011.

Jag undrar när och hur det går att komma igång med ridningen efter förlossningen? Min sons ridlärare har sagt att jag gärna får följa med hans grupp när de rider ut.. då skulle jag alltså rida 30 minuter med små barn (sonen är 6) som ridit i 1-1½ år, de skrittar och travar (ingen galopp ännu), tränar balans, rider ute på vägar och i skogen.. Tänkte att det kanske vore ett bra sätt att komma igång igen? Klarar man av det efter att ha varit sängliggande så länge och sen fött barn, eller borde man börja ännu långsammare? När kan man tänka sig att börja rida "på riktigt" igen, dvs 60 minuter, alla gångarter osv? Jag längtar sååå mycket och vill verkligen komma igång igen rent fysiskt efter den här hemska graviditeten, tänkte att man kanske blir lite starkare i kroppen av ridning :) Hur har ni gjort?

• Svar på tråden När kan man börja rida igen efter förlossningen?
  • NinnaBus

Det enda de sagt till mig har varit att vänta tills avslaget slutat och du varit på efterkontroll.
    Sedan skulle det vara lugnt.
    Man får prova sig fram sedan.
    Träningsvärk får man nog oavsett

Väntar mitt tredje barn nu (23v) och saknar också hästarna och ridningen massor.
    Fick sluta tidigare denna gången pga foglossningar.
    Men åker ut till hästen ibland och bara borstar och pysslar.
    (har en som jag får hjälpa till med när jag vill)
    Mysigt att få andas hästdoft i alla fall

• Cicek
    NinnaBus skrev 2012-02-08 22:55:37 följande:
    Det enda de sagt till mig har varit att vänta tills avslaget slutat och du varit på efterkontroll.
    Sedan skulle det vara lugnt.
    Man får prova sig fram sedan.
    Träningsvärk får man nog oavsett

Väntar mitt tredje barn nu (23v) och saknar också hästarna och ridningen massor.
    Fick sluta tidigare denna gången pga foglossningar.
    Men åker ut till hästen ibland och bara borstar och pysslar.
    (har en som jag får hjälpa till med när jag vill)
    Mysigt att få andas hästdoft i alla fall
    Oj, det var längesen jag var gravid men efterkontrollen är efter 3 månader väl? :( Blä.. då hinner jag inte ens rida något alls med sonens grupp innan höstterminen börjar. Jag tycker ändå det är jättemysigt att vara i stallet som du skriver, att få titta på sonens ridlektioner och hjälpa honom att rykta och ge morötter, men jag har så svårt att vara ute så det är inte lätt :( Jättebökigt med kryckorna i stallet också, och så blir jag så yr och orkar knappt ta mig hem. Hade varit lättare om vi hade haft bil. Men när jag mår lite bättre för stunden är det värt det, man blir glad resten av dagen och sonen skiner som en sol :)
  • Madick

Efter snitt och dryga foglossningar red jag på min snälla gullehäst efter 8v. Väääldigt försiktigt och bara på plan mark. Efter vaginal förlossning väntade jag nog lite längre, mest för att den hästen jag hade då inte var lika "stadig" som den jag hade innan. Det gjorde ont länge i fogarna när jag red på ojämn mark.

• isolande

Provade att rida igen 8 v efter förlossningen men hade tyngskänsla neråt så jag vantade ett par veckor till. Då gick det bra förutom lite urinläckage Obestämd. Efter 6 månader kunde jag rida som vanligt, hoppa och träna utan att det kändes konstigt. Fick bara en sjuhelvetes träningsvärk, he, he...

• Viggo och pyrets mamma
    Cicek skrev 2012-02-08 23:03:57 följande:
    Oj, det var längesen jag var gravid men efterkontrollen är efter 3 månader väl? :( Blä.. då hinner jag inte ens rida något alls med sonens grupp innan höstterminen börjar. Jag tycker ändå det är jättemysigt att vara i stallet som du skriver, att få titta på sonens ridlektioner och hjälpa honom att rykta och ge morötter, men jag har så svårt att vara ute så det är inte lätt :( Jättebökigt med kryckorna i stallet också, och så blir jag så yr och orkar knappt ta mig hem. Hade varit lättare om vi hade haft bil. Men när jag mår lite bättre för stunden är det värt det, man blir glad resten av dagen och sonen skiner som en sol :)
    Efterkontrollen är efter 6-8 veckor inte 3 mnd....
    -Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • Viggo och pyrets mamma

Själv hoppas jag kunna börja rida igen när höstterminen börjar i Augusti, ska ha bebis i slutet av Maj (planerad igångsättning). Blir det en vaginal förlossning så hoppas jag ha återhämtat mig såpass tills dess att jag kan börja rida igen, men slutar det med snitt som med sonen så får jag nog vackert hoppa in senare under teminen, men tänkte försöka träna upp mig så mycket som möjligt under sommaren på andra sätt så att inte kroppen är helt otränad när det är dags att hoppa upp i sadeln igen. Måste bara komma i ridbyxorna också..... =P

• Zixi
    Viggo och pyrets mamma skrev 2012-02-09 11:44:44 följande:
    Efterkontrollen är efter 6-8 veckor inte 3 mnd....
    Det beror på var man bor, min efterkontroll var efter 12 veckor...

Har inte ridit på flera år men saknar det såååå mycket och vill börja igen. Tyvärr har jag inte blivit av med min foglossning än trots att det gått 1½år sedan min dotter föddes
    2010-07-20 3040/50
  • Viggo och pyrets mamma
    Zixi skrev 2012-02-09 12:17:24 följande:
    Det beror på var man bor, min efterkontroll var efter 12 veckor...

Har inte ridit på flera år men saknar det såååå mycket och vill börja igen. Tyvärr har jag inte blivit av med min foglossning än trots att det gått 1½år sedan min dotter föddes
    Aha! Båda de landsting jag bott i har efterkontroll efter 6-8 veckor så felaktigt antog jag att det var så överallt. Sorry my mistake!
  • momalolinon

Tror att du ska känna efter när det känns ok för just dig..är ju så olika hur länge man har ont osv. efter mitt första barn hoppade jag upp efter bara två veckor..kan säga att det var lite tidigt =) höll mig en vecka till sen började jag rida lungt bara ca två ggr i veckan i ca tre veckor..ökade sen på som det kändes bra. men jag hade en väldigt okomplicerad förlossning. =)

• Guiden12
    Cicek skrev 2012-02-08 22:28:19 följande:
    Jag är gravid i vecka 32 och inte ridit sedan början av graviditeten, pga väldigt mycket komplikationer. Jag saknar det något enormt, följer med min son till stallet när jag kan och blir så avundsjuk på honom :P Är tyvärr i jättedåligt skick fysiskt pga att jag har hyperemesis, har fått i mig extremt lite mat under hela graviditeten, varit inlagd med dropp och fått väldigt låga blodvärden. Har dessutom skitjobbig foglossning och går med kryckor, och en massa sammandragningar och blödningar. Har varit nästan helt sängliggande i 5-6 månader :( Jag är inte jättebra på att rida, red lite när jag var liten men slutade, och började igen för 2 år sedan, red då en gång i veckan fram tills september-oktober 2011.

Jag undrar när och hur det går att komma igång med ridningen efter förlossningen? Min sons ridlärare har sagt att jag gärna får följa med hans grupp när de rider ut.. då skulle jag alltså rida 30 minuter med små barn (sonen är 6) som ridit i 1-1½ år, de skrittar och travar (ingen galopp ännu), tränar balans, rider ute på vägar och i skogen.. Tänkte att det kanske vore ett bra sätt att komma igång igen? Klarar man av det efter att ha varit sängliggande så länge och sen fött barn, eller borde man börja ännu långsammare? När kan man tänka sig att börja rida "på riktigt" igen, dvs 60 minuter, alla gångarter osv? Jag längtar sååå mycket och vill verkligen komma igång igen rent fysiskt efter den här hemska graviditeten, tänkte att man kanske blir lite starkare i kroppen av ridning :) Hur har ni gjort?
    Jag började rida efter ca. 3 veckor, ville  inte vänta tills efterkontrollen, Min Bm tyckte inte det var någon fara att jag börjat rida före efterkontrollen, men då red jag hela graviditeten också tills veckan före Bf , och har ridit hela livet. Hade det inte känns bra hade jag hoppat av. Tog det lugnt i skritt första veckan och sen började jag successivt att öka på ridningen, tog nog cirka 2 månader innan jag red för fullt igen, då har jag två hästar att rida, blev ju bara några dagar i veckan som jag red från början då det är rätt fullt upp med den lill* från början. sitta o skritta borde väl inte vara några problem ganska snart, men det där känner du nog efter förlossningen, börja lite lugnt med att ut o gå med vagnen först o känn efter. Känns det bra kan du ju pröva efter några veckor o skritta, du får väll sitta av om det känns obehagligt . Hoppas på en smidig förlossning så du kan vara uppe i sadeln snart :)
  • smurfliza

Jag började rida lite smått efter 3 v och var iväg och hopptävlade när hon var 5 v..Inte optimalt kanske men jag hade inge problem varken före eller efter :)

Svar på tråden När kan man börja rida igen efter förlossningen?