• Parasitens mamma

Spisstandard (barnsäkerhet) i hyreslägenheter??

Vi flyttade in i en nyproducerad hyreslägenhet förra månaden. Jag blev mycket förvånad över att spisen inte är barnsäker. Den saknar barnlås för vreden som man sätter på spisplattorna med. Ringde värden och fick veta att spisen helt enkelt saknar sådant funktionslås.

Problemet är att det är väldigt lätt att av misstag komma åt spisens vred och på så sätt sätta på plattorna utan detta lås. Och i sånt fall hjälper varken hällskydd eller barnsäker ugnslucka.

Vad är standard vad gäller spisar i hyreslägenheter?? Hur har ni andra det?

Vi har alltid haft turen att ha funktionslås på spisvreden där vi bott tidigare.

• Svar på tråden Spisstandard (barnsäkerhet) i hyreslägenheter??
  • tjej87

Jag har aldrig sett en hyreslägenhet med barnsäkra spisar så jag tror inte att det är så vanligt... Vad jag vet så finns det inga krav på vilken standard som spisen ska ha utan den som finns i lägenheten när man skriver kontrakt är den man har.

• Euskefeurat

Tippskydd är lag och galler för luckan om den inte är isolerad. Det är det jag tet abra.

• principessan

Vi har haft barnlås för vreden och skydd för plattorna i alla lägenheterna vi bott i. Trodde det var standard nu för tiden att det fanns på/till alla när man köpte. Det är inte induktionshäll du har utan plattor eller?

• Fröken Susidus

Är det lag på galler om luckan läcker värme?
    Vi har problem med vår spis just för att den inte är barnsäker.
    Är det alltså värdens ansvar att ordna med det?

• Euskefeurat
    Fröken Susidus skrev 2012-02-08 21:56:02 följande:
    Är det lag på galler om luckan läcker värme?

Vi har problem med vår spis just för att den inte är barnsäker.

Är det alltså värdens ansvar att ordna med det?

Tippskydd ligger på värdensansvar. När det gäller ugnen vet jag inte om det är värden eller tillverkaren som har hand om det.
  • Annelie 76

Tippskydd och sånt där som man sätter på spisen för kastrullerna är väl det enda som hyresvärden måste stå för? Allt annat beror på vad de råkat köpa in för sorts spis. Jag har aldrig varit med om att spisen haft funktionslås och då har jag bott i många olika lägenheter.

• Parasitens mamma
    principessan skrev 2012-02-08 21:46:28 följande:
    Vi har haft barnlås för vreden och skydd för plattorna i alla lägenheterna vi bott i. Trodde det var standard nu för tiden att det fanns på/till alla när man köpte. Det är inte induktionshäll du har utan plattor eller?

Spisen har glaskeramikhäll (inga plattor), men är inte en induktinsspis. Om man av misstag råkar dra till vreden, som är väldigt lätta att snurra på så går spisplattorna/ugnen igång. Är väldigt rädd att något av barnen ska sätta igång detta av misstag och att det ska börja brinna/torrkoka något.
  • Euskefeurat
    Annelie 76 skrev 2012-02-08 22:19:13 följande:
    Tippskydd och sånt där som man sätter på spisen för kastrullerna är väl det enda som hyresvärden måste stå för? Allt annat beror på vad de råkat köpa in för sorts spis. Jag har aldrig varit med om att spisen haft funktionslås och då har jag bott i många olika lägenheter.

Måste dom stå för den man sätter för kastrullerna med? Vet du var man hittar info om det? Ska i så fall börja jaga värden.
Svar på tråden Spisstandard (barnsäkerhet) i hyreslägenheter??