• Thyris

Är sjukskriven av Dr på Mvc, kan mitt jobba kräva att jag går hos företagsläkaren i stället????

alltså, nu blir jag knäpp snart.. blir så sjukt stressad över detta. Har vart sjukskriven ca en månad nu för foglossning och problem med en disk i ländryggen som orsakar otroligt smärsta, problemm ed att röra mig, gå ,sitta, böja mig, lyfta osv.. allt detta ingår i mitt jobb så det känns inte alls aktuellt att jobba. Och det tycker varken läkaren på mvc eller sjukgymnasten jag vart hos heller. MEN. nu ringer min chef och har bokat tid med rehabtanten och säger att företagsläkaren ska vara med och bedöma ( dom ska vara med och fylla i min ansökan om GP) min situation. För han vet ju mer än den läkaren som jag vart hos enl min chef, eftersom han vet vad jag jobbar med. Jag har ju såklart sagt och förklarat i detalj vad jag jobar med för den läkaren på mvc, men det räknas tydligen inte.. Nu är jag så uppstressad över att behöva sitta där och försvara min sjukskrivning så jag bara gråter... Har dessutom slutat med anitdepp medecin för ett tag sen, pga att jag inte vill äta den när jag är gravid. Blir så himla lätt uppstressad och då får jag sammandragningar som gör mej ännu mer stressad.. suck.. Nu undrar jag KAN dom KRÄVA att jag bara går till företagsläkaren istället för mvc???? Kan dom bestrida min sjukskrivning av den andra läakren på nått sätt. Är så orolig..

• Svar på tråden Är sjukskriven av Dr på Mvc, kan mitt jobba kräva att jag går hos företagsläkaren i stället????
  • Betty Ballbreaker

Åh vad jobbigt, det känns som om chefen inte gör detta av välvilja, utan för att han känner misstro mot dig.
    Jag har inget svar på din fråga, men på min sambos jobb är det företagsläkaren som bestämmer om man får vara sjukskriven eller inte. Men då har han lite speciella arbetsvillkor, tex ingen karensdag, full sjuklön etc.
    Det borde ju stå i arbetsplatsens kollektivavtal.

• solis ortus

Godkänner FK din sjukskrivning?

• Thyris
    solis ortus skrev 2012-02-08 13:18:53 följande:
    Godkänner FK din sjukskrivning?

har inte fått svar ännu från FK. men om dom godkänner, kan företaget gå emot det då??
  • Barbabok

Jag gissar att det beror på att ditt jobb har en skydlighet att reda ut sjukskrivningen, ett rehabansvar alltså, därför måste de boka dig med företagsläkaren.

han kommer i juni
  • Emmolly

ta kontakt med facket och fråga dem, de borde veta.

Pratade du med din bm innan du slutade med din anti-depp medicin?
    Det gjorde inte jag o då sa hon att de inte rekommenderar en att sluta med det under en graviditet (citalopram) för att det är bättre att äta dem och må bra för graviditeten i sig sätter igång så många reaktioner i kroppen som gör att man kan bli deppig... Jag äter inte mina, men jag mår helt ok... en tanke bara, om du behöver dem menar jag, för att orka...

Företaget forde inte kunna gå emot en sjukskrivning som FK har godkänt. I så fall måste de ju erbjuda dig arbetsuppgifter som innebär att du inte kommer att ha ont... Prata med den läkaren som sjukskrivit dig och be om råd.

All styrka till dig!

Svar på tråden Är sjukskriven av Dr på Mvc, kan mitt jobba kräva att jag går hos företagsläkaren i stället????