• Fernie

Hjälp mig att förstå bio-mamman....

OK, jag testar att skriva här för jag behöver lite fler vinklar för att kunna förstå...

Är relativt nybliven sambo och min sambo har två barn (8 & 12 år), jag har inga egna barn. Tycker att det är jättemysigt med barnen, vi kommer bra överrens och har kul i hop (iaf för det mesta, men så är det väl för alla som umgås med barn ) Barnen bor hos oss varannan vecka.

Jo, jag går och funderar på "hur man tänker" när man som bio-mamma aldrig vill följa med på sitt barns största fritidsintresse... Ett av barnen är mkt duktig på sin idrott men mamman följer aldrig med och tittar / hejar på (inte ens när barnet spelar final bara 15 minuters cykelväg från där hon bor). Hon vill inte heller betala något alls för aktiviteten, utan det tycker hon att pappan (min sambo ska göra). Hon har dessutom sagt till honom att hon tycker att jag ska betala...

- jaa, hur tänker man här?

Jag är ofta med och tittar / hejar på och tycker att det är jättekul, men jag kan ju aldrig ersätta att barnets mamma inte vill, jag är ju "bara bonus".

Vidare så skall andra barnet nu testa en ny aktivitet som mamman har anmält barnet till och då vill mamman att pappan ska betala halva aktiviteten, men han säger nej (han betalar ju hela andra aktiviteten som hon vägrar att dela). Då säger hon återigen att hon tycker att jag ska betala, "för ni är ju två"....

- återigen, hur tänker man här?

Vore mycket intressant att få lite kommentarer och vinklar på detta och kanske någon som t.o.m. kan hjälpa mig att förstå "hur man tänker"?

• Svar på tråden Hjälp mig att förstå bio-mamman....
  • kiddo

om detta är dit största problem med bio-mamman så är du nog en av världens lyckligaste bonusföräldrar

bara för att hon levt tillsammans med din sambo så måste hon inte vara en vettig person

vet inte din man varför det är så här? det är väl han som borde veta om det hela beror på en gammal surdeg dom emellan?

angående ekonomin: om du och din sambo har mkt bättre ekonomi än hon har så är det väl vettigt att ni betalar mer av barnens kostnader? min exfru har sämre ekonomi än jag och min nuvarande fru så när det skall köpas nya grejer till 6åringen som jag har varannana vecka (min exfru varannan vecka) så betalar vi i snitt lite oftare... om min exfru fixar vinterjackan blir det en begagnad, om jag fixar en ny... det tycker vi (jag o min nuvarande fru) är 100% okej 

om man har en  fungerande relation med sin expartner som man har barn med är det väldigt dumt att börja tajfsa om pengar så länge pengarna inte är så viktiga... man får inte bli principryttare när man skall få det att fungera för ett barn som bor varannan vecka hos någon som man inte längre lever ihop med

• Merlot

Är bonusmamma men tänker inte skriva utifrån den rollen utan som f.d. tävlingsidrottare. Det finns föräldrar som vill vara delaktiga, som ställer upp och skjutsar i ur och skur, som står vid sidan och hejar på varenda match/tävling och verkligen tycker det är roligt (som mina föräldrar ) Sedan finns det föräldrar som låter barnen delta, men ordnar skjuts med andra föräldrar, aldrig kommer och hejar eller deltar på andra sätt inom barnens idrottsföreningar/klubbar. Så är det bara och det har ingen betydelse om föräldrarna är tillsammans, skilda, bio- eller bonus. I ditt fall är biomamman antagligen bara av den sorten som inte är intresserad! Inget att haka upp sig på för det finns inget att göra. Hon är säkert engagerad på andra sätt...

Att hon däremot tycker att du ska betala är lite konstigt. Speciellt om ni är ett relativt nytt par. Där får ni nog säga ifrån om ni har separat ekonomi för det har hon i så fall absolut inte rätt att kräva av dig!

• M166

Jag skulle nog aldrig köpa det där med "ni är ju två". Det är dock inte alls ovanligt att folk "räknar andras pengar" och inte heller ovanligt att biomammor (och utomstående) tror att deras x med eller utan ny familj har det bättre pengmässigt. Det är kanske något som hänger kvar från tiden före, när mammor satsade mera på att vara mammor än att ha egen karriär. Men hursom, du ska inte behöva betala någonting och jag tycker inte heller att din sambo/make skall behöva betala mer än hälften för sina barns aktiviteter. Punkt. Att DU inte har något finansiellt ansvar gentemot HENNES barn måste ni vara tydliga med. 
    Själv köper jag rätt så ofta småsaker till bonusarna men skulle tokvägra om deras mor eller min sambo sa att jag MÅSTE göra det. 

Sen det där med aktiviteten. Det finns fotbollsmorsor och de finns de som är inte alls intresserade. Tycker ju lite synd om barn deras föräldrar är aldrig med och hejar på dem. Men det får dom "betala" för efteråt, tro mig. Jag är fortfarande ledsen att min egen pappa hade aldrig varit med. Samtidigt fanns det andra saker som jag älskar honom för, antagligen är det likadant för dina bonusar. Så lät henne vara om det och gå heja på bonusen om du har lust och ork, resten får din sambo/make sköta. 

Håller med att man inte bör vara principryttare, inga relationer mår bra av det, men att du inte behöver bidra med DITT till DERAS barnens uppväxt måste NI vara jättetydliga med, tycker jag.  

Svar på tråden Hjälp mig att förstå bio-mamman....