• Emma Stark

Graviditetspenning, kan försäkringskassan bevilja halv när jag sökt hel?

Hej :)
    Jag är så osäker på hur jag ska göra och vänder mig därför till er kloka människor här på familjeliv ;)

Jag ska söka graviditetspenning från och med 2 månader innan BF (är i vecka 21+ nu). Jag är nu sjukskriven 50% pga. foglossningar och känner att det funkar väldigt bra för mig och jag sköter mitt arbete bättre då jag slipper många av de tunga lyft som vi utför under dagen. Först hade jag därför tänkt söka HALV graviditetspenning, men sen kom jag att tänka på att det lär ju inte bli lättare ju längre in i graviditeten man kommer med foglossning och diverse andra arbetsrelaterade besvär och därför kanske det hade varit bättre att söka HEL graviditetspenning.

Min fråga lyder nu:

Om jag söker HEL graviditetspenning, kan försäkringskassan (istället för ett rent avslag) bevilja mig HALV graviditetspenning om de skulle anse detta som mer lämpligt utifrån min situation?

Jag vill ju inte riskera att få avslag bara för att jag var dum som sökte hel istället för halv. Hoppas ni förstår vad jag menar :P  

• Svar på tråden Graviditetspenning, kan försäkringskassan bevilja halv när jag sökt hel?
  • CeeJay

Ja, FK kan bevilja dig halv GP även om du söker hel. Är du dessutom sjukskriven på halvtid så tror jag det går före eftersom det är olika grundregler för de olika ersättningarna. Men allt har ju med din arbetssituation att göra och dina ev besvär.

• Konvaljen

Varför söker du graviditetspenning då du är sjukskriven? Bättre att vara sjukskriven än att ha det.

• Emma Stark

Det var sjukgymnasten som rådde mig eftersom jag har ett tungt arbete. Men jag ska prata med barnmorskan om det på torsdag när jag ska dit :)

Svar på tråden Graviditetspenning, kan försäkringskassan bevilja halv när jag sökt hel?