• Jacquelinne

RMC Malmö nekar donatorer???

Jag har en fråga till er som är/har varit i kontakt med RMC Malmö gällande donation/korsdonation. Jag har gjort 2 stycken donationer fast på Huddinge det senaste året med goda resultat, första plocken gav 16 bra ägg av 19, och andra plocken gav 22 bra ägg av 29 så jag kan väl säga att jag är en rätt så okej donator.

Jag blev kontaktad av ett par från Skåne som berätta att dom behövde en korsdonator och jag tyckte att det kunde jag ställa upp med och sa ja till dom. Under min "plock" på Huddinge så fick jag med mig mina journaler som jag sände direkt till RMC Malmö och efter samtal med deras kordinator så sa en av läkarna NEJ till att låta mig korsdonera. Anledning: Jag bor i Östergötland och paret bor i Skåne...

Med tanke på att jag donerat till Huddinge som också ligger en bra bit från mig så tyckte jag att det här var mycket märkligt, jag som donator känner att det känns mycket mer "tryggt" att donera någon annanstanns i landet och inte i min hemkommun men tydligen så är inte det RMC Malmös tanke utan där får bara folk skrivna i Malmö med omnejd donera...

Min fråga: Har ni som mottagar par mött det här problemet eller du som donator? Godkänd och klar är jag problemet är ju bara att jag inte är "Skåning" och med tanke på att RMC Malmö har upp till 2 års väntetid så finner jag det väldigt konstigt att man tackar nej till donatorer!!!
  • Svar på tråden RMC Malmö nekar donatorer???
  • Donna S

Är det inte så att du måste vända dig till ett universitetssjukhus i Skåne? För visst är det väl bara de (inte privata aktörer) som får utföra ÄD?

• Jacquelinne
    Donna S skrev 2012-02-08 21:27:02 följande:
    Är det inte så att du måste vända dig till ett universitetssjukhus i Skåne? För visst är det väl bara de (inte privata aktörer) som får utföra ÄD?

RMC Malmö ligger på Universitetssjukhuset.
  • Caspianne

Herregud! Det låter ju helt befängt att de nekar dig att donera!!! I synnerhet när bristen på donatorer är så stor!
    Sverige i ett nötskal! 

• Gaytjej

RMC Malmö i ett nötskal snarare =(

Kanske tänker de om ifall paret kräver en tydligare motivering och trycker på mha media?

Om du ändå kan tänka dig att åka så långt kanske du och ni kan göra ÄD:n/IVFD:n i Danmark istället? Finns många bra och tillmötesgående kliniker där!

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • villsågärna38

Snarare RMC i ett nötskal isf. Huddinge är supertrevliga att ha att göra med, proffsiga och lösningsfokuserade. Vår första korsdonator kom från Småland och det var inga problem alls. Helt sjuk inställning de har på RMC, vill de inte hjälpa de par som står i kö där? Blir helt matt av att läsa detta!

• Donna S

Kolla den här bloggen, äggdonatorn (som gästbloggar på mottagarens blogg) fick inte hjälp av RMC. Hon hade donerat ägg längre norrut men fick hjälp av RMC med VUL och så innan. Efteråt blev hon överstimulerad och då vägrade RMC ta emot henne. Bedrövligt!

jeanequidote.blogspot.com/ 

Svar på tråden RMC Malmö nekar donatorer???