3-åring på restaurang -ouppfostrad?
Vi hade bröllopsdag igår och tog med oss barnen ut på restaurang (medelprisställe). Det var en meny med många smårätter så middagen tog omkring tre timmar. 6-åringen satt som ett ljus och konverserade. 5-åringen satt still och åt så länge det fanns mat på bordet men 'ballade ur' ibland och busade med lillasyster på 3 år emellan rätterna. 3-åringen åt också bra men hade lite svårt att sitta still och ville gärna busa med storebror. De var inte högljudda men varvade mellan att sitta upp i soffan, ligga ner och klättra upp och ner ur soffan (till under bordet). Vi satt i en hörnsoffa och de var aldrig utanför vårt sittområde så de inkräktade inte på andra gästers sittutrymme... Maken och jag tillrättavisade då och då samt berömde barnen när de satt ordentligt...
Vi uppfattade detta som relativt normalt beteende från en 3- och 5-åring och såg det som social träning för barnen att få gå på restaurang.
Nu på morgonen diskuterade jag middagen med några manliga kollegor i 45-års åldern och de hävdade att mina barn var ouppfostrade och att deras barn (som var små för tio år sedan) ALDRIG hade uppfört sig så på restaurang utan ALLTID suttit som tända ljus. Deras barn hade heller ALDRIG haft ett sammanbrott i en mataffär...
Nu till frågan: Hur är/var era 3- respektive 5-åringar? Är mina barn ouppfostrade?