• modestyclara

3-åring på restaurang -ouppfostrad?

Vi hade bröllopsdag igår och tog med oss barnen ut på restaurang (medelprisställe). Det var en meny med många smårätter så middagen tog omkring tre timmar. 6-åringen satt som ett ljus och konverserade. 5-åringen satt still och åt så länge det fanns mat på bordet men 'ballade ur' ibland och busade med lillasyster på 3 år emellan rätterna. 3-åringen åt också bra men hade lite svårt att sitta still och ville gärna busa med storebror. De var inte högljudda men varvade mellan att sitta upp i soffan, ligga ner och klättra upp och ner ur soffan (till under bordet). Vi satt i en hörnsoffa och de var aldrig utanför vårt sittområde så de inkräktade inte på andra gästers sittutrymme... Maken och jag tillrättavisade då och då samt berömde barnen när de satt ordentligt...

Vi uppfattade detta som relativt normalt beteende från en 3- och 5-åring och såg det som social träning för barnen att få gå på restaurang.

Nu på morgonen diskuterade jag middagen med några manliga kollegor i 45-års åldern och de hävdade att mina barn var ouppfostrade och att deras barn (som var små för tio år sedan) ALDRIG hade uppfört sig så på restaurang utan ALLTID suttit som tända ljus. Deras barn hade heller ALDRIG haft ett sammanbrott i en mataffär...

Nu till frågan: Hur är/var era 3- respektive 5-åringar? Är mina barn ouppfostrade?Skäms

• Svar på tråden 3-åring på restaurang -ouppfostrad?
  • Lajkie

Mina är som dina. Jag tycker dem skötte sig bra. Jag tror ärligt talat att de GLÖMT små småbarnsåren.

• Iwy

Jag har en väninna som har en dotter på 3år och när vi varit ute så har hon nog varit på ett ungefär som dina barn Men tycker inte det är ouppfostrat, de är nog bara lite spralliga som barn kan vara.

• Catbride

Jag skulle snarare påstå att era barn verkar VÄLDIGT väluppfostrade! När vi har haft med oss vår 3-åring på resturang så orkar han sitta i Max 30-40 min sen får nån av oss gå iväg med honom å hitta på nåt roligare (för honom) att göra. Så det är sällan vi går ut å äter bara familjen, för då blir en sittande ensam kvar, å det är ju inte så skoj. Men nu när vi var på semester med svärföräldrar och svägerska med familj så var vi ute å åt 2 ggr. Då kunde en vuxen gå iväg med småttingarna (sonen+kusin) och vi andra sitta kvar, och sen avlöste vi varann. Jag hade absolut inte stört mig på era barn på resturangen, ffa när de höll sig i er hörna. Hade de sprungit runt och levt rövare i hela salen hade jag nog reagerat lite, beroende på vilken typ av matställe det var. Skit i vad gubbarna säger, tror att deras minne är lite "förskönat" mot verkligheten.

• Nintendo

Så hade säkert min treåring också varit om hon inte hade haft något att göra. Jag hade dock tagit med något till henne att pyssla med så att hon slapp bli uttråkad.

• karet

Jag har så länge inte träffat en enda över 45 (med vuxna barn) som minns att deras barn trotsat, skrikit, varit svåra att lägga, hållit dem vakna på natten, varit svåra att få i mat/på med kläder etc.

Det verkar helt enkelt som folk glömmer.

• Lena

Jag tror dina äldre manliga kollegor inte var de som tog hand om barnen när de var så små så de har ingen koll.
    De låter väldigt uppfostrade, jag hade inte gått på en så lång middag med så små barn...

• zigne
    Catbride skrev 2012-02-08 07:27:19 följande:
    Jag skulle snarare påstå att era barn verkar VÄLDIGT väluppfostrade! När vi har haft med oss vår 3-åring på resturang så orkar han sitta i Max 30-40 min sen får nån av oss gå iväg med honom å hitta på nåt roligare (för honom) att göra. Så det är sällan vi går ut å äter bara familjen, för då blir en sittande ensam kvar, å det är ju inte så skoj. Men nu när vi var på semester med svärföräldrar och svägerska med familj så var vi ute å åt 2 ggr. Då kunde en vuxen gå iväg med småttingarna (sonen+kusin) och vi andra sitta kvar, och sen avlöste vi varann. Jag hade absolut inte stört mig på era barn på resturangen, ffa när de höll sig i er hörna. Hade de sprungit runt och levt rövare i hela salen hade jag nog reagerat lite, beroende på vilken typ av matställe det var. Skit i vad gubbarna säger, tror att deras minne är lite "förskönat" mot verkligheten.
    Instämmer. Man kan inte räkna med att en treåring ska sitta som ett tänt ljus. Vissa ungar gör det och då har det med deras medfödda läggning att göra!  Jag har en av varianten "tänt ljus" och en som var mer som en "tornado" . Idag är de vuxna och de har samma läggning idag.
  • Mamasnest

Vi går ofta ut och äter och mina barn uppför sig ungefär som dina. Helt ok anser jag och vi får nästan alltid beröm för att våra barn är så duktiga.
    Jag tycker att det är viktigast att de inte springer omkring, andra ska få vara ifred när de äter. Däremot får man räkna med att mindre barn låter lite mer än vuxna. 

Som sagt, vi går ut och äter ganska ofta med barnen, men vi ser sällan andra barnfamiljer på restauranger. Antagligen för att de är rädda för att bli kritiserade av folk som dina arbetskamrater. Trist att det ska behöva vara så!    

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Mamasnest
    karet skrev 2012-02-08 07:34:54 följande:
    Jag har så länge inte träffat en enda över 45 (med vuxna barn) som minns att deras barn trotsat, skrikit, varit svåra att lägga, hållit dem vakna på natten, varit svåra att få i mat/på med kläder etc.

Det verkar helt enkelt som folk glömmer.
    Ha ha, instämmer!!!
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
Svar på tråden 3-åring på restaurang -ouppfostrad?