• 4ever

Alla andra men inte vi, känns det som.

Jaha, nu har man hamnat där man aldrig trodde att man skulle. Man brukar ju tänka det händer inte mig... Men nu är man där, bland de barnlösa. Många bekanta, gamla vänner, en och en hör man hur de blir gravida innan man själv hunnit bli det fastän man försökt längre... Jag trodde jag aldrig skulle känna så, men det börjar bli tröttsamt att se alla andra lyckas medan man själv inte ens står på ruta 1 än. Är 24 år...

Slutade med p-piller i september 2010. Trodde jag skulle få min mens som vanligt (hade regelbundet medan jag åt p-piller.) Veckorna gick och gick, sedan gick månaderna också... Den kom aldrig.
    I april 2011 sökte jag mig till gyn. Fick provera för att försöka starta min kropp, som gyn uttryckte det. Testade med äl-test, negativt utslag alltid. Efter sommaren 2011 gick jag tillbaka till henne och fick då även pergotime, tog 2 enkelkurer. Det enda jag fick av dessa tabletter var en vattenfylld cysta på äggstocken, som gjorde ont som f*n. Gyn rekommenderade inte att jag skulle fortsätta med pergo eftersom min kropp svarat så på det. 
    Så nu är man här, väntar på att få starta med en utredning i början på mars. Någon som vet hur det går till vad de gör för prover mm? Skulle vara jättetacksam om någon erfaren kunde berätta vad man ska fråga och se efter. 

Provade för övrigt att ta bidrottninggele sedan 17 januari (började utan mens). Varför inte testa medans man ändå väntar. Men det enda jag verkade få av det var mens nu idag på den 21a bidrottninggele-dagen... Har iofs haft mensvärk några dagar, trodde det bara var BDG som gjorde att jag fick ont i magen. Men att få mens är ju ett bra tecken iaf. Är det någon BDG-expert härinne så är jag tacksam för all info! 

Aja önskar alla lycka! Ha det gott!

• Svar på tråden Alla andra men inte vi, känns det som.
  • curry

Har liknande problem, fick cystor av pergotime, (hade dock cysta innan jag började med det) men får heller inte ta pergo nån mer gång. Äter provera varje månad och har gjort i tre månader nu för att få regelbunden cykel. Ska påbörja vår utredning 1 mars också, hoppas på svar om vad som är fel, men undrar ju om man inte får ta några som helst tabletter som hjälper ägglossningen på traven? Vad är de för bidrottninggele, vad gör den?

• 4ever

Ok, jobbigt att det inte ska funka :( undrar verkligen också vad man har för möjligheter till att påverka ägglossningen. Hoppas de har någon bra lösning!

Bidrottninggele royal jelly heter den, köpte på nätet men finns oxå på hälsokosten.
    Den ska hjälpa till så att man får ägglossning. Det funkade för mig första gången jag tog det, fick ägglossning då men ändå blev jag inte gravid. Man tar det från första mensdagen fram till ägglossning. Men denna gången tog jag utan att ha mens, hade mens senast i november förra året. åt iaf bidrottninggele varje dag, 21a dagen fick jag mens. Undrar om jag då haft ägglossning, testade aldrig med stickor. Men jag fortsätter nu iallafall att äta bidrottninggele. Får se vad som händer. Hur länge har ni försökt?

• curry

Okej det låter ju bra!! Testade du med stickor då eller? Konstigt att du inte fick mens när du haft ÄL?

Vi har försökt i 14 månader nu, så känns på tiden att få reda på vad som är fel. Hur länge har ni försökt?

Undrar lite om BDG, det finns ingen risk för överstimulering med det? Alltså risk för cystor?

• 4ever

Nej den gången jag hade äl fick jag mens, med det var förra året :) då testade jag med äl stickor ja... sen slutade jag med BDG. Och började igen för ca en månad sedan utan att ha mens (man ska ju egentligen börja på första mensdag) fick iaf mens efter 21 dagar av BDG ätandet... och nu har jag ätit det i 27 dagar och ska fortsätta fram tills nästa mens om det blir någon...

jag vet faktiskt inte om den kan öka risken för cystor... jag har iaf inte drabbats, än.

det är den 18 månaden nu som vi försöker, trodde aldrig det skulle ta sån tid :S

var ska du göra utredning? sj gör jag i göteborg. 

• Gizzmo73

Om man har ägglossningsproblem och pergotime inte funkar så brukar man få gå över på sprutor istället, tex puregon. Visserligen är det inte direkt kul att ta spruta på sig själv men man vänjer sig rätt fort och det possitiva är att man slipper alla biverkningar som pergotime har. Skrattande

Man brukar även få avsluta med en ägglossningsspruta (tex pregnyl) för att vara säker på att ägglossning sker. 

• curry

Idag köpte jag bdg och rosenrot! Fick mens i söndags men börjar äta ikväll iallafall, är ju inte så mycket försent.

Vi gör också utredning i Gbg! På kvinnokliniken i gårda tror jag det var! Vart ska ni? Undrar hur dom ser på oss då jag är 22 år gammal och min man har en dotter sedan innan, att dom inte prioriterar ner vårt fall.. Ni har inte barn sedan innan eller?

• 4ever

Gizzmo73 tack för infon! Ne det låter iiiiiinte kul att behöva ta spruta på sig själv, är livrädd för sprutor! Vad gör man om man inte klara av att ge sprutan till sig själv?
    Har du fått göra det, vart tar man sprutorna?

Ha det gott!

• 4ever

Hej curry !
    Spännande att testa det nu då! Hoppas det funkar.
    Ja vi ska oxå till den i gårda, har bara ibgen aning vilken läkare det var. Hoppas någon bra iaf.
    Jag är 24 och vi har inga barn sedan innan. Det är självklart att de inte ska prioritera ner er eller oss. Vi har väl lika rätt till hjälp som alla andra fastän man är ung/har barn/mm.

Ha det gott!

• bubbel
    4ever skrev 2012-02-17 11:37:25 följande:
    Gizzmo73 tack för infon! Ne det låter iiiiiinte kul att behöva ta spruta på sig själv, är livrädd för sprutor! Vad gör man om man inte klara av att ge sprutan till sig själv? Har du fått göra det, vart tar man sprutorna? Ha det gott!

Du fixar det!! Man tar dom i magen och det är läskigt i början, sen gör man det lika självmant som att borsta tänderna :) Och ge inte upp! Rätt vad det är blir det er tur! Vi höll på i 2 1/2 år, med älstickor, provera, pergo, puregonsprutor you name it! I höstas gorde vi IVF som inte tog sig. Men i dec satte vi in ett fruset embryo och idag är jag i v14 :) Vet att det är jävligt irriterande att höra men du är ung och ni har många år på er. Jag är 10 år äldre än dig... Stort lycka till!!
  • 4ever

Hej bubbel! Grattis vad roligt att det tog sig för er. Ni kämpade länge. Tack för svaret, är det klassiska sprutor eller lite snällare sprutor som typ insulin? Blir darrig i händerna bara av att tänka på det. Ska man ta det varje dag?
    Jo man kanske har tid på sig fast när man ändå bestämt sig så vill man att det ska ske på en gång... :) men så enkelt var det inte lärde vi oss...

Tack och ha en trevlig helg!

Svar på tråden Alla andra men inte vi, känns det som.