• vårankärlek

Jobbar i vecka 37, ska jobba fram till v 39. När okej att sjukskriva sig?

Hade planerat att jobba fram till v39 (38+5) men känner nu att arbetsdagarna som är 06,30-18,00 tar för mycket på krafterna.
    Får dock ingen sjukskrivning ifrån BM (eller läkare som det ska vara ) pga att jag mår bra.
    Enda är ju att man inte får tillräckligt med sömn osv och att jag känner att jag behöver varva ner lite innan förlossningen.
    Funderar på att chansa och sjukskriva mig från och med nästa vecka, men då har jag ju en vecka till som jag behöver ha läkarintyg för. Får kanske låta den veckan gå till "spillo" bara om det är så att min chef vill ha läkarintyg (han kanske kan se mellan fingrarna? Erfarenheter någon?)

Hur hade ni gjort.

• Svar på tråden Jobbar i vecka 37, ska jobba fram till v 39. När okej att sjukskriva sig?
  • LöjligaFamiljen

Kan du inte ta ut fp då?

• Jennie med ie

Även om din chef "ser mellan fingrarna" och inte tycker det behövs läkarintyg så är det ju inte han/hon som betalar ut lönen. Så jo, läkarintyg lär behövas efter en vecka. Men, man har ju rätt att ta ut f-penning även före förlossningen just för att kunna förbereda sig och vila upp sig så det är det du får göra.

• pandyb

Förra graviditeten började jag plocka ut föräldrapenning 2v innan BF, dessvärre gick jag över tiden med 17d så jag plockade ut FP 1 månad utan bebis :/
    Man sjukskriver väldigt sällan graviditeten ut.... Eftersom du har rätt att plocka ut FP innan

• Nina 566

Ta semester eller ta några föräldrardagar......så gör väl de flesta?!
    Jag gick hem i v 37 med båda barnen, jag tog semester sedan Fl när barnet var fött. 

• vårankärlek

Skulle börja ta ut FP 21 mars var tanken men jag får nog ta ut en vecka innan dess som det ser ut då i så fall.
    Skulle fått en heltidslön 25/3 om jag jobbat fram till 24/2.
    Har inga semesterdagar då jag får mina första den 1 april.

• Jennie med ie
    vårankärlek skrev 2012-02-07 17:30:16 följande:
    Skulle börja ta ut FP 21 mars var tanken men jag får nog ta ut en vecka innan dess som det ser ut då i så fall.
    Skulle fått en heltidslön 25/3 om jag jobbat fram till 24/2.
    Har inga semesterdagar då jag får mina första den 1 april.
    Ja då är det ju f-penning som gäller, självklart. Är man inte sjuk så...
  • älskarlivet81

Du har inte råd att vara hemma utan att ta föräldrapenning eller bara kanske ta några dagar så du inte slösar för många?

• Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2012-02-07 17:34:05 följande:
    Ja då är det ju f-penning som gäller, självklart. Är man inte sjuk så...
    Eller snarare f-ledighet. F-penningen behöver du ju inte ta ut om du inte vill/behöver...
  • vårankärlek

Jo för pengarnas del är det inga problem, skulle kunna vara hemma utan att ta ut fpenning också. Hade varit skönt att få ut den där sista hela lönen bara så att får bli att kolla vad lönespecen säger i mars och efter det får jag avgöra om jag ska ta ut någon penning.

• vargaa

Jag hade ringt mig sjuk från dag till dag. Kan man inte jobba så kan man inte. Du kanske orkar med 1-2 dgr i veckan. Var hemma övriga. Jag gick hem några dgr innan. Min arbetsgivare förstod givetvis, var hemma då och då innan också. Om man inte sovit på en hel natt, har ont eller mår dåligt så kan man imte jobba. Oavsätt om man är gravid eller inte.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • vårankärlek
    vargaa skrev 2012-02-07 21:32:00 följande:
    Jag hade ringt mig sjuk från dag till dag. Kan man inte jobba så kan man inte. Du kanske orkar med 1-2 dgr i veckan. Var hemma övriga. Jag gick hem några dgr innan. Min arbetsgivare förstod givetvis, var hemma då och då innan också. Om man inte sovit på en hel natt, har ont eller mår dåligt så kan man imte jobba. Oavsätt om man är gravid eller inte.
    Låter som ett bra alternativ!
  • Vonn

Fast är man inte sjuk så ska man väl inte vara sjukskriven? Om det inte är ekonomiska problem att ta ut fp så förstår jag inte anledningen till att inte göra det.

Svar på tråden Jobbar i vecka 37, ska jobba fram till v 39. När okej att sjukskriva sig?