Någon med erfarenhet av bebis som föredrar ena handen/armen?
Min son på fyra månader har i en månads tid föredragit högerhand och arm framför vänster. Han kan gripa med båda men har möjligen lite svårare att få ett bra tag med vänster. Får han en sak i vänster flyttar han oftast snabbt över det till höger. Tidigare ville han knappt se på det han hade i vänster, men nu gör han det ibland, men inte lika mycket som han gör med höger. Om han är trött kan han bli ledsen om jag håller nåt till vänster, men om jag håller det till höger tar han saken. Om jag håller en sak framför honom tar han i regel upp båda händerna, men högerarmen är snabbare. Han drar dock ibland tillbaka vänsterarmen som om han tyckte att det var svårt att använda den. Han ogillar speciellt att lyfta upp vänsterhanden för att t.ex slå på leksaken överst i gymmet. Han suger på båda händerna och kan använda vänsterhanden som stöd när han utforskar med höger. Han för också ihop båda händerna och leker med fingrarna, men det är t.ex. bara högerhanden som han känner på foten med. Han har också lite svårare att stötta upp överkroppen med vänsterarmen när jag bär honom mot axeln. I babybjörn rör han högerarmen mer fritt, men vänsterarmen är mer kvar i ett läge i höjd med bröstet. Jag hade tid till sjukgymnast på hab eftersom han när han var liten och upprätt eller låg i magläge helst ville kolla åt höger, nu kollar han dock åt båda hållen. Sjukgymnasten tyckte dock inte att han var så farligt asymmetrisk men att han var snabbare med höger. Hon upplevde honom som jämstark. Själv känner jag mig orolig för cp-skada. När man ser honom varje dag är skillnaden så tydlig. BVC-läkaren tyckte också att han var ovanligt högerhänt. Jag har ju tränat honom dagligen i en månad, men han föredrar ändå höger... Någon som varit med om liknande? Är så orolig...