• Jakan

    4 månaders bebis matvägrar!

    Vår lilla tjej har sen ett par veckor tillbaka blivit helt omöjlig att mata (hon får baby semp 1 på flaska). Hon skriker, vrider sig och är allmänt arg/ledsen. Ibland lyckas man få in nappen i munnen men då biter hon bara på den:(. På natten äter hon ett mål och då är det aldrig några problem!!! Vad ska vi göra? Vi har försökt truga med maten men känns bara som vi tvingar henne och hon får panik. Tänk om detta ger henne problem för alltid nu när vi varit så påstridiga? Snälla kom med tips eller berätta om ni varit med om liknande:) Tack på förhand!!

  • Svar på tråden 4 månaders bebis matvägrar!
  • plutteluddelutt

    Jag ammar iof men min son hade en period vid knappt fyra månader där han bara låg och vred sig. Det som hjälpte ibland var att lägga över en filt. Han var för upptagen med attupptäcka världen... Återvinn tillslut eller är det bara ett mål om dan? Kan ni ge henne när hon håller på att vakna eller somna under dagen?

  • thegoddess

    Dom har en utvecklingsfas vid 4 mån.
    Prova att mata henne i ett lugnt lite mörkare rum tex sovrummet. Det är lätt att dom förknippar tex cardagsrum med lek typ och det kan stressa lite. Det funkade för oss att hon låg på sängen och jag bredvid. Hon har sen 4 mån inte velat bli matad i famnen tyvärr.

  • Mellanmjölkens land

    När vi testat alla tips ovan och lite till men det bara blev värre började vi ge gröt. Det bröt vår negativa spiral och efter det började det långsamt bli bättre. Då hade hon dock krånglat sen knappa 3 mån. När det var som värst åt hon bara i sömnen, liggandes i sängen och från mitt vänstra bröst.

  • Jakan

    Tack för svaren:) Jag tycker vi provat att mata henne på lugna ställen också men blir liksom ingen skillnad:( Vi har ju också misstänkt att det är en utvecklingsfas men det har hållt på ganska länge nu. Kan det vara så att hon inte är riktigt hungrig? Jag har så svårt att avgöra, när hon var nyfödd och upp till två månader så ammade hon bara och då gav hon tydliga signaler när hon var hungrig. Så som det är nu har vi i princip bara gått efter klockan och gett mat var fjärde timme. Menar ni att man kan ge gröt redan nu? Tack för stödet!

  • Mellanmjölkens land

    Jag var desperat när jag ringde till BVC. Hon åt ju inte och det blev bara värre! Jag hade gått med henne 1-3h varje natt i nästan två veckor. Hon åt inte när hon var vaken men somnade inte för att hon var hungrig.

    Vi gav en smakportion gröt om dagen och hon kastade sig över den! När amningen kommit igång igen fick hon inte gröt varje dag utan vi tog det rätt lugnt.

    Kom på ett till tips! Testa att ge i glas/kopp istället för från flaska. Våran dotter älskade att vara "stor" och dricka ur glas precis som mamma och pappa.

  • Jakan
    Mellanmjölkens land skrev 2012-02-06 11:16:24 följande:
    Jag var desperat när jag ringde till BVC. Hon åt ju inte och det blev bara värre! Jag hade gått med henne 1-3h varje natt i nästan två veckor. Hon åt inte när hon var vaken men somnade inte för att hon var hungrig.

    Vi gav en smakportion gröt om dagen och hon kastade sig över den! När amningen kommit igång igen fick hon inte gröt varje dag utan vi tog det rätt lugnt.

    Kom på ett till tips! Testa att ge i glas/kopp istället för från flaska. Våran dotter älskade att vara "stor" och dricka ur glas precis som mamma och pappa.
    När blev det bättre för er Mellanmjölkens land? Vi är inne i det fortfarande och hon fortsätter bråka:( Nu får vi mata henne när hon sover:(
  • Mrlukas

    Skulle gärna också vilja veta när det gick över för er..har stora problem här hemma.

Svar på tråden 4 månaders bebis matvägrar!