• sarah

SPA + Gravid ?

Jag och en kompis (båda gravida) har tänkt lyxa till det lite så här strax innan våra små ploppar ut. Vi tänkte gå på SPA.

Tanken är väl att vi ska bada och bara koppla av samt gå någon/några behandlingar.
    Har tittat lite på centralbadet.

Undrar först om det är okej att bada bubbelpool? Har hört så mkt olika bland annat att det finns mkt bakterier men om man använder tampong så ska det vara lugnt lr?

Vilka behandlingar passar oss bäst? Sjkälv funderar jag på någon form av ansikts/skalp massage och/eller händer/fötter.

Någon som kan tipsa lite om både behandlingar och ställen så vore det jätte snällt.

• Svar på tråden SPA + Gravid ?
  • Pape

Jag undrar ocksa om det ar ok med varmt bubbelbad sa har i slutet! Tankte lyxa till det med mannen min=))
    Sa puff puff!

• Asrta1

Jag hörde vid min förra grav. att man inte skulle bada bubbelbad...men det kan ju ha ändrats

• jamtlandsstårs

har oxå hört att man inte ska bda bubbel, men det där brukar dom vara bra på att veta på spa så ring och kolla med dem!

• Naimiez

Ring dem! Bubbelbad skall man undvika samt olika aromatiska bad....djup massage skal man också undvika. De brukar veta det rätt bra på badet/SPA.

• Crown

Jag har tidigare undrat samma sak.

Fick då höra att slemproppen skyddar mot infektioner, så det ska man inte behöva oroa sig för, om den inte redan gått...
    Dessutom brukar de flesta spa ha fina anläggningar med bubbelpooler som byter vatten och renas väldigt ofta. Du kan ju fråga om du är osäker. Är man i slutet av graviditeten har jag hört att man ska undvika riktigt hårda jetstrålar rätt mot magen, men det känns som lite sunt förnuft och säkert inte så skönt heller. Man kan ju sätta sig där det är lite lugnare.

Jag har bubblat utan att oroa mig över det. Det är ju verkligen superskönt med värmen!

• Crown

Netdoctor säger:

"Finns det några motionsformer som är skonsamma?
    ...
    När du är gravid ska du inte bada bubbelbad eller sitta i varmt vatten, eftersom höga temperaturer kan vara skadliga för barnet och du själv kan få infektioner i slidan. Det finns också många bakterier och spår av svamp i dessa bassänger, och din motståndskraft mot dem är nedsatt när du är gravid, eftersom syrabalansen i din slida ändras under graviditeten på grund av hormonerna. "

Liknande står på andra sidor också. Så det verkar som om det ofta beror på hur länge du sitter och hur rent badet är. Själv skulle jag nog undvika den kommunala simhallens bubbelbad...

• NyMamma

Det där med bubbelbad hör man verkligen både för och emot om. Själv tror jag inte att det är något att hänga upp sig på. Infektionsrisken är liten om inte slemproppen har gått och det som talar emot bubbelbad är ljudet. Men jag kan inte tänka mig att det är skadligt med tanke på som min mage låter emellanåt

Men det handlar ju om hur var och en tror och vill göra!

Det finns spa med speciella gravidbehandlingar. Jag och min man hade en spa-helg i november. Då tog jag en gravidbehandling med peeling, inoljing med speciella oljor, ansiktsmask och lättare massage på nacke och axlar. Detta var på Öland men jag vet att jag hittade stället i en "gravidtidning" i september kanske. Det går säkert att söka på internet på "gravid och spa" eller nåt sånt.

Jag njöt verkligen i fulla drag av vår spavistelse! Bara lugnet och den härliga omgivningen var fantastiskt!! Det var extra roligt för jag hade överraskat min man med denna resa, han hade ingen aning om något och var mäkta impad över att jag kunnat hålla masken i flera månader!

Hoppas du hittar något som passar er!

/NyMamma

• Asrta1

Anledningen till att man inte ska bada bubbelbad och få massage som jag fick höra vid min förra graviditet är att det sätter fart på blodgenomströmningen i kroppen och att det kan framkalla förtidiga värkar eller reentav sätta igång förlossningen eller vid tidig graviditet framkalla missfall....

Jag är kanske felinformerad men det rådet och infon fick jag...

• Crown

Ärligt talat verkar det som om alla bm säger olika saker...

• sarah

kan tillägga att jag är i v. 30 så slemproppen har inte gått.

Vad tror ni om tampong då? Som extra propp ?

• Dr Snuggles07

tror inte tampongen blir som en "extra propp"...snarare att det blir en "samlare" för vattnet du vill hålla borta...men jag kanske är helt ute och cyklar?!?

• Lottis

Det jag hörde ang bubbelbad var att det kan störa barnets hjärtslag??? Men som sagt det e bara vad jag hört. Barn under två år ska ju heller inte bubbla. Så det ligger kanske nått i det.

• Midsommarbarn

Har ett eget utomhusspa med jetstrålar - alltså riktig massage. Jag badar i det fast jag är gravid, men undviker att sätta på jetstrålarna på full effekt. De flesta spa-anläggningar avråder från att bada i jetstrålar under graviditeten. Bubbelbad utan jetstrålar borde vara helt ofarligt och att det skulle störa barnets hjärtljud verkar konstigt - barnet ligger ju i vatten så det låter nog sopm bubbelbad hela tiden därinne. Iallafall förstår inte jag hur det på något sätt skulle kunna vara farligt? Vissa span har bad med extrema temperaturer hett och kallt - det skulle jag inte utsätta mig för.
    Skulle aldrig få för mig att använda tampong eftersom den snarare kan ge infektion än utestänga (läs alla varningstexter på tampongpaketet/bruksanvisningen).
    Under min förra graviditet blev jag bjuden till Hasseludden i ca 7:e månaden och fick någon typ av gravidmassage som bestod i mycket inoljande av mage och ansikte. Skulle nog välja en ansiktsmassage och fotmassage istället.
    Passa på att lyxa till det med din kompis innan bebisarna kommer!

• loverose

Man ska inte bada bubbelbad när man är gravid...Det kan sätta igång sammandragningar och så..Inte ens mot slutet sa min barnmorska är inte så bra för barnet..

Svar på tråden SPA + Gravid ?