• Bonanza

Måste vi byta bilbarnsstol nu?

Jag såg idag att mittstycket av frigolit (det bakom huvudet) i stora dotterns bilbarnsstol har släppt. Den sitter alltså på rätt ställe eftersom den hålls fast av tyget, men själva limmet har lossnat.

Om det innebär att stolen är trasig och inte kan användas kommer hon få byta till en framåtvänd stol eftersom hon är så gammal att vi inte vill köpa en bakåtvänd till.

Så frågan är om en stol där frigoliten sitter på rätt ställe men inte är fastlimmad är sämre än en framåtvänd?

Någon som vet?  

• Svar på tråden Måste vi byta bilbarnsstol nu?
  • stingrocka

Men hur gammal är dottern? Jag skulle absolut byta ut den trasiga stolen, speciellt när det är bakom huvudet..

• Klara 1980

Det är plasten i själva barnstolen som skyddar så att frigoliten är lite sönder spelar ingen roll alls.

• Klara 1980

Ni kan ju annars limma fast frigoliten igen.

• Bonanza

Ja, jag kan självklart limma tillbaka. Om det nu är så att det inte spelar någon roll dvs. Jag vill bara vara säker på att jag inte riskerar hennes säkerhet på något sätt!

• snorkan
    Bonanza skrev 2012-02-02 13:17:25 följande:
    Ja, jag kan självklart limma tillbaka. Om det nu är så att det inte spelar någon roll dvs. Jag vill bara vara säker på att jag inte riskerar hennes säkerhet på något sätt!
    det är ju svårt för oss att svara på när vi inte ens ser stolen, men om det bara är tyget som har släppt och går att limmas tillbaka, så ser jag inte varför det skulle försämra stolen?
  • skruttarnas mamma

frigoliten måste ju vara för att det ska bli en bekväm stol att sitta i, det finns ju egentligen ingen stadga i materialet alls, så jag hade limmat fast det igen =) 

• Bonanza
    snorkan skrev 2012-02-02 13:19:02 följande:
    det är ju svårt för oss att svara på när vi inte ens ser stolen, men om det bara är tyget som har släppt och går att limmas tillbaka, så ser jag inte varför det skulle försämra stolen?
    Frigoliten är det. Och jag är så sjukt oteknisk och har noll förståelse för praktiska saker, så...
    skruttarnas mamma skrev 2012-02-02 13:19:17 följande:
    frigoliten måste ju vara för att det ska bli en bekväm stol att sitta i, det finns ju egentligen ingen stadga i materialet alls, så jag hade limmat fast det igen =) 
     Ja, det var ju så jag tänkte. Ville bara dubbelkolla. Det KAN ju vara någon sån där superlösning, som enbart fungerar om allt sitter exakt där det ska. Och yada yada.
  • Pickeli

Jag hade fått en spricka i mitt brio primo babyskydd. Jag ringde brio och frågade om detta och det försäkrade mig att frigoliten huvudsakligen står för komforten och har alltså absolut ingenting med säkerheten att göra.

Sedan skulle jag sälja den och ringde för säkerhetsskulle IGEN till brio som då sa att jag måste byta ut frigoliten eftersom stolen inte är testad utan/med sprucken frigolit så då kan de inte lova någonting beträffande säkerheten.

Så jag vet inte vad jag ska svara, bästa att byta ut frigoliten kanske?

Google it!
  • Bonanza
    Pickeli skrev 2012-02-02 13:26:25 följande:
    Jag hade fått en spricka i mitt brio primo babyskydd. Jag ringde brio och frågade om detta och det försäkrade mig att frigoliten huvudsakligen står för komforten och har alltså absolut ingenting med säkerheten att göra.

Sedan skulle jag sälja den och ringde för säkerhetsskulle IGEN till brio som då sa att jag måste byta ut frigoliten eftersom stolen inte är testad utan/med sprucken frigolit så då kan de inte lova någonting beträffande säkerheten.

Så jag vet inte vad jag ska svara, bästa att byta ut frigoliten kanske?
    Men åh. Jag kanske får ringa britax då?

Dottern skulle ju bli överlycklig om jag bytte ut stolen, men det vill jag inte göra. Inte om jag kan undvika det. 
  • Pickeli
    Bonanza skrev 2012-02-02 13:28:58 följande:
    Men åh. Jag kanske får ringa britax då?

Dottern skulle ju bli överlycklig om jag bytte ut stolen, men det vill jag inte göra. Inte om jag kan undvika det. 
    ja fast om frigoliten är hel och bara själva limmet är släppt så kan det ju kvitta om du bara limmar fast det igen kan jag tycka?

Hur gammal är barnet?
    Google it!
  • Bonanza
    Pickeli skrev 2012-02-02 13:32:17 följande:
    ja fast om frigoliten är hel och bara själva limmet är släppt så kan det ju kvitta om du bara limmar fast det igen kan jag tycka?

Hur gammal är barnet?
    4.5 år.

Jo, det borde verkligen inte påverka något. Den är ju hel och det är ju limmet som har "gått sönder", inte frigoliten. Jag tar och limmar fast det igen bara. 

• Pickeli
    Bonanza skrev 2012-02-02 13:33:27 följande:
    4.5 år.

Jo, det borde verkligen inte påverka något. Den är ju hel och det är ju limmet som har "gått sönder", inte frigoliten. Jag tar och limmar fast det igen bara. 

Ja det skulle jag gjort, det där limmet är ju uppenbarligen inte stabilare än ett vanligt lim eftersom det har släppt på det där sättet

Ett annat tips är ju att köpa en tow-way eller en multi-tech så hon kan åka baklänges och sedan använda den som framlängesstol också. kanske ett kommande syskon som kan ärva den?
    Google it!
  • Sisisisi

Frigoliten runt huvudet i en av min Britax-stolar gick sönder. En del lossnade. Jag ringde Britax och de berättade att frigoliten var där för komforten och inte för säkerheten samt att stolen var lika säker om vi limmade tillbaka frigoliten. De nämnde även att man kunde beställa en ny del frigolit om det var mycket sönder.

Jag limmade tillbaka bilen som lossnat och fortsatte att använda stolen. 

• Bonanza
    Sisisisi skrev 2012-02-02 13:42:08 följande:
    Frigoliten runt huvudet i en av min Britax-stolar gick sönder. En del lossnade. Jag ringde Britax och de berättade att frigoliten var där för komforten och inte för säkerheten samt att stolen var lika säker om vi limmade tillbaka frigoliten. De nämnde även att man kunde beställa en ny del frigolit om det var mycket sönder.

Jag limmade tillbaka bilen som lossnat och fortsatte att använda stolen. 
    Tack!
    Pickeli skrev 2012-02-02 13:40:24 följande:
    Ja det skulle jag gjort, det där limmet är ju uppenbarligen inte stabilare än ett vanligt lim eftersom det har släppt på det där sättet

Ett annat tips är ju att köpa en tow-way eller en multi-tech så hon kan åka baklänges och sedan använda den som framlängesstol också. kanske ett kommande syskon som kan ärva den?
     Vi har lovat henne att få åka framåt när hon fyllt fem, som hennes storebror fick. Vi har en annan britaxstol till lillasyster, så när den här är uttjänt blir den nog skrotad.
  • Sisisisi
    Pickeli skrev 2012-02-02 13:40:24 följande:

Varken TW eller MT bör användas framåtvända. Bättre att välja en bältesstol till det.
  • Pickeli
    Sisisisi skrev 2012-02-02 13:51:37 följande:
    Varken TW eller MT bör användas framåtvända. Bättre att välja en bältesstol till det.
    De går alldeles utmärkt att ha dem framlänges även fast en bältesstol kanske är bättre för det syftet. Bäst är att åka baklänges så länge som möjligt och det gör man ju bäst i en av de stolarna jag nämnde.

Pratade både med britax, ntf och babyproffsen ang mitt köp av mt'n. Alla sa att det gick bra att ha den framlänges, den är testa och godkänd för det ändamålet.

Min plan är att köpa en bältesstol när det blir dags att vända storebror (som nu åker mt) för att sedan vända mt'n när den inte längre passar lillebror tills storebror vuxit ur bältesstolen. Detta kommer förmodligen ske ungefär samtidigt. Oj vad rörigt det blev (?) hänger du med?
    Google it!
  • Sisisisi

Jo, de är ju godkända för det. Men precis som du skriver så bör barn åka bakåtvända så länge som möjligt. När de gjort det är ingen av nämnda stolar längre godkänd att använda framåtvänd

• Cecci78
    Pickeli skrev 2012-02-02 14:03:35 följande:
    De går alldeles utmärkt att ha dem framlänges även fast en bältesstol kanske är bättre för det syftet. Bäst är att åka baklänges så länge som möjligt och det gör man ju bäst i en av de stolarna jag nämnde.

Pratade både med britax, ntf och babyproffsen ang mitt köp av mt'n. Alla sa att det gick bra att ha den framlänges, den är testa och godkänd för det ändamålet.

Min plan är att köpa en bältesstol när det blir dags att vända storebror (som nu åker mt) för att sedan vända mt'n när den inte längre passar lillebror tills storebror vuxit ur bältesstolen. Detta kommer förmodligen ske ungefär samtidigt. Oj vad rörigt det blev (?) hänger du med?

ja de är godkända för det men utmärkt är det inte och NTF rekommenderar det verkligen inte, se länk nedan

http://www.ntf.se/konsument/fraga3924.asp?katid=1

Svar på tråden Måste vi byta bilbarnsstol nu?