• edem

Hur tillreder ni ersättningen? Kokat vatten eller ej?

Hej,

Jag läste precis på livsmedelsverkets hemsida att man ska/kan använda kallt vatten från kranen och sen värma upp det när man tillreder ersättningen. Jag har alltid antagit att man bör använda vatten som har kokats? Därför har jag alltid kokat upp vatten i vattenkokaren som jag sen kylt ner o använt till ersättning. Om jag sen haft det i kylen värmer jag sen upp det igen i vattenbad.
    Hur gör ni? Använder ni kokat vatten? Hur förvarar ni/värmer upp vattnet?

• Svar på tråden Hur tillreder ni ersättningen? Kokat vatten eller ej?
  • Lenora

Körde alltid med färdigblandat då jag gav ersättning till dottern.

• La Lola

Värmde vanligt kranvatten i micron till ättemp o hällde i pulvret.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Litenskit

Jag kokar vatten, som jag kyler ner och förvarar i kylskåp. Sedan värmer jag det i micron.

• Mlir

När sonen var liten använde jag kokat vatten de få gånger jag gjorde ersättning... när han var äldre sa min bvc sköterska att det var ok med kranvatten... minns inte exakt hur gammal han var när jag slutade koka... men en bra bit under året iaf...

• La Lola
    La Lola skrev 2012-01-31 22:27:21 följande:
    Värmde vanligt kranvatten i micron till ättemp o hällde i pulvret.
    Glömde; kommunalt vatten här också.
  • bepoe

Kommunalt vatten behöver man inte koka. Har man egen brunn bör man ordna så att vattnet analyseras. Vad jag ve är det gratis för gravida och spädbarnsföräldrar. 

• Friedegard

I början när han var liten så kokade jag det för säkerhets skull, när han var tre månader så slutade jag koka det. Men jag var så klart fortfarande noggrann med att koka flaskor och nappar. 

Jag menar vi har rent vatten här i sverige och någon gång måste de börja vänja sig med lite med annan bakteriefauna samt en månad senare kan de börja med smakportioner (sa de förr iallafall). Det gick jättebra, inga problem. 

• edem

Har oxå kommunalt vatten eftersom vi bor i lägenhet i en stad. Så då borde vi inte behöva koka det? Dottern är drygt 7 veckor gammal om det spelar nån roll?

• oOMayaOo

Vi kokade och hade i kylskåpet. Sen värmde vi upp vattnet i micron innan vi blandede i pulvret.

• La Lola
    ElsasMum skrev 2012-01-31 22:38:21 följande:
    Har oxå kommunalt vatten eftersom vi bor i lägenhet i en stad. Så då borde vi inte behöva koka det? Dottern är drygt 7 veckor gammal om det spelar nån roll?
    Näe.
  • Grodan82

Kokar vattnet och kyler ner det och värmer vattnet till lagom temp och blandar i pulver när det är matdags.
    Kokar alltid vattnet fast vi har kommunalt vatten man kani nte vara 100% säker att det inte finns bakterier i fast det är kommunat så för att vara på den säkra sidan kokar jag det och gjorde även så till dottern.
    Åker jag/vi iväg gör jag i ordning en termos med lagom varmt vatten att blanda ihop med 

• Jakan

Till vår 4månaders kokar jag vatten i vattenkokaren, sen tar jag hälften därifrån och blandar med pulvret och sen kallt från kranen så får det rätt ättemp med en gång. Jag läste någonstans att Semper vill att man blandar pulvret med kokande vatten för att få bort eventuella bakterier i pulvret!! Det ska alltså inte handla om vattnet i sig då vårt vatten i sverige är så bra. Vad tror ni?

• La Lola
    Jakan skrev 2012-02-06 11:49:41 följande:
    Till vår 4månaders kokar jag vatten i vattenkokaren, sen tar jag hälften därifrån och blandar med pulvret och sen kallt från kranen så får det rätt ättemp med en gång. Jag läste någonstans att Semper vill att man blandar pulvret med kokande vatten för att få bort eventuella bakterier i pulvret!! Det ska alltså inte handla om vattnet i sig då vårt vatten i sverige är så bra. Vad tror ni?
    Ja de vill ju ha ryggen fri om något skulle hända.
    Men jag har aldrig hört talas om något barn som blivit dålig av pulvret.
  • sasso78

Kokade vattnet fram tills barnen var ca. 4 mån. eftersom BVC rekommenderade det.

• Jakan

Ja sålänge man inte tar varmt vatten från kranen borde ju alla andra sätt vara okej!

• Le petite moi

Jag kokade vatten, som jag hade i en termos. Smidigt på natten, då var det bara att blanda med pulver i en flaska och skaka om.

Svar på tråden Hur tillreder ni ersättningen? Kokat vatten eller ej?