• Krusbär A

Får inte till monteringen av bilstol fram i Ford Focus

Vi har tidigare haft en Maxi Cosi Mobi bak i vår Ford Focus. Men det börjar bli trångt och dessutom väntas tillökning så vi vill därför ha sonen (2,5 år) fram, där vi har kopplat ur krockkudden.

Men hur vi än gör får vi inte bilstolen att sitta bra i framsätet. Förstår inte vad vi gör för fel?! Dessutom skymmer den sikten för mycket för föraren. Vi testade därför med en annan bilstol, en Britax Freeway. Den skymmer inte sikten, men inte heller den får vi att sitta riktigt fast.

En bilstol ska ju sitta hårt och fast monterad, inte kunna ruckas fram och tillbaka och åt sidorna. Detta funkar i baksätet med båda stolarna men alltså inte fram.

Vi har följt instruktionerna. Tips?!

• Svar på tråden Får inte till monteringen av bilstol fram i Ford Focus
  • Höstvind

Vi har oxå en Ford focus o har en son som är 19 månader som sitter bak. Nu när vi får ett till barn i maj kommer vi koppla ur airbagen och sätta bebisen fram. Varför kan ni inte ha stora barnet bak och lilla fram, babyskyddet är ju mkt mindre?!

• Cecci78
    Höstvind skrev 2012-01-31 16:55:04 följande:
    Vi har oxå en Ford focus o har en son som är 19 månader som sitter bak. Nu när vi får ett till barn i maj kommer vi koppla ur airbagen och sätta bebisen fram. Varför kan ni inte ha stora barnet bak och lilla fram, babyskyddet är ju mkt mindre?!
    fast problemet kommer ju ändå uppstå sen när bebis ska byta från babyskydd till nästa stol, stora är ju kvar i sin bakåtvända då

det finns förlänningsspeglar  (inte de till husvagn utan andra som är till för när sikten skyms)

beroende på vad det är för stol så kan ni behöva en kil, tex satt min two way dålig utan men så mycket bättre med britax kil, finns väl dock inte till alla stolar. var har ni förankringsbanden? Det är lättare att spänna ordentligt om ni kan fästa dem i golvet men det är inte i alla bilar det finns golvkrokar där fram
  • Sisisisi

Hur gör ni när ni spänner banden? Sätter man sig i baksätet och drar åt så kan man dra mycket hårdare än om man håller till i fram.

• Krusbär A

Vi vill helst ha stora barnet fram av flera anledningar. Det finns mer plats för benen, stora barnet åker oftare själv med pappa som kör bilen, lilla barnet behöver mer tillsyn av mamma vilket är lättare bak.

Vi testade ett par tricks och har nu fått till en hyfsat stabil montering med Freewayen (Mobin är helt enkelt för skrymmande att ha fram). Det vi testade var:

- dra fram sätet (mindre plats för barnet men mer kraft nedåt sätet
    - kil mellan barnstolen och instrumenbrädan

Funderar även på att testa följande:

- sno bilbältet två varv runt nedre delev av barnstolen
    - dra åt bältena bakifrån (som Sisisi tipsade om)

Ett annat alternativ kan ju vara att montera in isofoxfästen men det kostar väl en slant?

Tack för alla svar!

• Smulu

Jag har en Focus, så här har jag monterat min barnbilstol :)

Stolsryggen mot instrumentbrädan (stödbenet används inte)

Sätt fast förankringsbanden runt balkarna under framsätet, framför stolen, men så långt bakåt det går.
    Dra bältet kring krokarna som sitter under barnbilstolen.

Dra åt banden växelvis tills barnbilstolen sitter ordentligt fast.

Lycka till!! :)

• Cecci78
    Krusbär A skrev 2012-02-01 09:03:08 följande:
    Vi vill helst ha stora barnet fram av flera anledningar. Det finns mer plats för benen, stora barnet åker oftare själv med pappa som kör bilen, lilla barnet behöver mer tillsyn av mamma vilket är lättare bak.

Vi testade ett par tricks och har nu fått till en hyfsat stabil montering med Freewayen (Mobin är helt enkelt för skrymmande att ha fram). Det vi testade var:

- dra fram sätet (mindre plats för barnet men mer kraft nedåt sätet
    - kil mellan barnstolen och instrumenbrädan

Funderar även på att testa följande:

- sno bilbältet två varv runt nedre delev av barnstolen
    - dra åt bältena bakifrån (som Sisisi tipsade om)

Ett annat alternativ kan ju vara att montera in isofoxfästen men det kostar väl en slant?

Tack för alla svar!
    är det godkänt att ha en kil där? den kil jag menar sätter man under stolen i framkant (där barnet har benen) och gör att stolen pressas bakåt mot instrumentbrädan?
  • Krusbär A
    Cecci78 skrev 2012-02-01 17:52:34 följande:
    är det godkänt att ha en kil där? den kil jag menar sätter man under stolen i framkant (där barnet har benen) och gör att stolen pressas bakåt mot instrumentbrädan?
    Nja, kanske inte... Men jag tror inte att det påverkar säkerheten vid en krock. Mest för att undvika repor.
Svar på tråden Får inte till monteringen av bilstol fram i Ford Focus