• Freja07

Boktips om hur barn blir till, böcker om kropp och knopp osv för blivande 5 åring!

Hej!
    Har en frågvis blivande 5 åring här hemma som frågar allt om kroppen, bebisar osv. finns det bra barnböcker om detta och vart i sådanafall?

Freja 070515 My 081208
  • Svar på tråden Boktips om hur barn blir till, böcker om kropp och knopp osv för blivande 5 åring!
  • ljusning

Jag kan varm rekommendera "familjeboken" av summanen! Härligt fulroliga bilder som tar upp familjebildning på ett normlöst sätt!

• Ninni68

Finns flera bra Kråke-böcker som din blivande femåring nog gillar: "Kråke och kroppen", "Kråke i mammas mage" och "Kråke hos doktorn". Min svärmor är med i Kråkes bokklubb så vi har nästan alla Kråkeböcker vid det här laget, båda barnen tycker mycket om dem.

"Håkan Bråkan och bebismysteriet". Berättar om hur barn blir till, på ett roligt sätt. Femåringen ligger och vrider sig av skratt sig när Håkan Bråkans dagiskompisar ska förklara hur de tror att bebisar blir till.

"Så blev jag till" av Katerina Janouch. Tar också upp allt om hur barn blir till, tar även upp adoption, IVF och dylikt.

Sen brukar jag hitta lite olika böcker om kroppen på bibliotekets faktabokshyllor. En del är bra, en del är mindre bra, en del är för svåra och då kollar vi mest på bilderna.

• Havsjungfrun

"Kråke i mammas mage" är bra.

• strojes

Mitt råd är att gå till biblioteket och bläddra i de böcker som finns där om kroppen och se vilken/vilka som passar er och låna hem dem. Biblitikarien kan säkert ge bra tips också.

Svar på tråden Boktips om hur barn blir till, böcker om kropp och knopp osv för blivande 5 åring!