• tessilus

hemmaförälder är inte samma sak som föräldraledig!!!

är man hemmaförälder så har man valt bort dagis och är hemma med sina barn. tycker det är så många föräldralediga som skriver i denna flik "hemmaförälder"

• Svar på tråden hemmaförälder är inte samma sak som föräldraledig!!!
  • lövet2

Jo, jag har slutat kolla under den här rubriken. Det är ändå bara en massa föräldralediga med en baby och kanske ett storasyskon på dagis ...

• MHM

Håller med... borde finnas en kategori för föräldralediga också. Vi hemmaföräldrar har ju inte ett så stort utbyte av att prata med dom som är hemma med en baby..

• hannis

Är det lite "finare" att vara hemmaförälder? Vad är det ni hemmaföräldrar kan diskutera som inte en föräldraledig person kam förstå eller kan vilja läsa om?

• lövet2
    hannis skrev 2012-01-30 23:23:44 följande:
    Är det lite "finare" att vara hemmaförälder? Vad är det ni hemmaföräldrar kan diskutera som inte en föräldraledig person kam förstå eller kan vilja läsa om?
    Nej, men vi är i en helt annan situation. En föräldraledig har f-penning, ett jobb som väntar och planerar för dagisplats. En hemmaförälder har ingen inkomst och inget jobb som väntar.
  • skogsvitter
    Kanske att vara hemma med äldre barn? Att man är hemma för att man vill, inte för att man måste...
    Jag håller med övriga, är också besviken över detta forum just av den här anledningen.
  • tessilus
    jag är nog inte ett dugg finare än dig. håller med den nakna olivia om att det borde finnas en kategori för föräldralediga.
  • tessilus

eller så kan kanske föräldralediga skriva i kategorin "barn 0-12mån"

• Persimon
    tessilus skrev 2012-01-30 23:49:30 följande:
    eller så kan kanske föräldralediga skriva i kategorin "barn 0-12mån"
    Och dem som är föräldralediga längre än 1 år? Vilka åldersgränser ska man ha för att vara hemmamamma eller måste man ha sagt upp sig från jobbet?

Jag förstår skillnaden mellan att vara hemma med en bebis respektive en 4-åring men spelar det egentligen någon roll. Det är ju bara att läsa trådrubriken och ts så hamnar man rätt.
  • Michiyo
    Persimon skrev 2012-01-31 00:01:31 följande:
    Och dem som är föräldralediga längre än 1 år? Vilka åldersgränser ska man ha för att vara hemmamamma eller måste man ha sagt upp sig från jobbet?

Jag förstår skillnaden mellan att vara hemma med en bebis respektive en 4-åring men spelar det egentligen någon roll. Det är ju bara att läsa trådrubriken och ts så hamnar man rätt.
    föräldralediga går på föräldra penning och brukar ha ett jobb väntandes.. en hemmaförälder kan du se som en hemmafru. och inte säger du att du är en hemmafru om du söker arbete och är arbetslös? visste du det faktiskt är en titel^^ occupation kommer inte ihåg det svenska ordet nu.
  • Persimon
    Michiyo skrev 2012-01-31 00:05:12 följande:
    föräldralediga går på föräldra penning och brukar ha ett jobb väntandes.. en hemmaförälder kan du se som en hemmafru. och inte säger du att du är en hemmafru om du söker arbete och är arbetslös? visste du det faktiskt är en titel^^ occupation kommer inte ihåg det svenska ordet nu.
    Ibland har man ett jobb väntandes och ibland inte är lite olika. I Sverige får man vara fl längre än ett år dock. Det sista du skriver förstår jag inte menar du att hemmafru är en yrkestitel men att det är fult att säga att man har varit hemma med barn oh därför inte jobbat?
  • tessilus

hemmaförälder är du om du väljer bort dagis/dagmamma och istället tar hand om ditt eget barn. du tar alltså inte ut någon föräldrapenning. utan lever på din respektives lön istället.

föräldraledig då har du föräldrapenning. där e skillnaden, så det är ingen åldersgräns.

• Michiyo
    Persimon skrev 2012-01-31 00:09:38 följande:
    Ibland har man ett jobb väntandes och ibland inte är lite olika. I Sverige får man vara fl längre än ett år dock. Det sista du skriver förstår jag inte menar du att hemmafru är en yrkestitel men att det är fult att säga att man har varit hemma med barn oh därför inte jobbat?
    tror du missuppfattade nånting nånstans.

hemmafru är ett jobb. man går hemma och tar hand om huset och barnen ist för att vara ute och tjäna pengar. hemmafru är man även om man inte har barn men valt att stanna hemma ist för att jobba. dom sköter allt från städning till inhandling etc etc.  och då pratar vi inte om dom som söker arbete eller bara är lata, utan dom som vill ha det som"yrke"

det är inget fult i något av dessa olika saker bara det att en hemmafru är typ ett yrke därför andra människor har reagerat när dom som går på FP på 1 år kallar sig hemmafru och kommer in och skriver för det är 2 olika erfarenheter så att säga.  
  • Persimon
    Michiyo skrev 2012-01-31 12:50:37 följande:
    tror du missuppfattade nånting nånstans.

hemmafru är ett jobb. man går hemma och tar hand om huset och barnen ist för att vara ute och tjäna pengar. hemmafru är man även om man inte har barn men valt att stanna hemma ist för att jobba. dom sköter allt från städning till inhandling etc etc.  och då pratar vi inte om dom som söker arbete eller bara är lata, utan dom som vill ha det som"yrke"

det är inget fult i något av dessa olika saker bara det att en hemmafru är typ ett yrke därför andra människor har reagerat när dom som går på FP på 1 år kallar sig hemmafru och kommer in och skriver för det är 2 olika erfarenheter så att säga.  
    Arbete kan man göra både oavlönat och avlönat vara volontär är också ett arbete om än oavlönat. Jag  menade dock lönearbete. Om hemmafru är en yrkesroll tycker jag är en disskussionsfråga.

i vilket fall som helst ser jag inte problemet bara att läsa ts och välja vart man passar in.
    Vi som är hemma med både stora och små
    Vi som är föräldralediga i Lund
    Vi som har 5-åringar som är hemma
  • ViVäntarLois

Jag hade också gärna sett en uppdelning mellan "traditionellt föräldralediga" och "hemmaföräldrar". Jag bryr mig inte så mycket om hur man försörjer sig eller vem som försörjer vem utan ser det mer som en attitydskillnad.

En traditionellt föräldraledig är någon som tar ut FP på "normal" nivå och skolar in på förskolan runt 1-1,5 års ålder. En hemmaförälder är någon som viger flera år åt att vara hemma med barn, väljer bort dagis osv.

Jag ser mig redan nu som en hemmaförälder då vi planerar att ha dottern hemma istället för i förskolan längre än vad som är vanligt. Vi kommer säkert ta ut FP-dagar periodvis både när hon är 0 år, 2 år och 7 år, försörjningen spelar ju mindre roll för vad man "är". Men att bolla idéer med andra som pusslar med hemmalivet längre än standardalternativet hade varit trevligt :) 

• skogstjärna

Jag tycker oxå att det är en stor skillnad och är lite besviken på detta forum. Borde finnas en föräldraledig-kategori.

• tessilus

på facebook finns det hemmaföräldrars nätverk. gå in där den som vill. finns massor med roligt att läsa!

• Valandur

..och för hemmaföräldrar i Stockholm finns facebookgruppen "Hemmaföräldrar i Stockholm" - gå med!

Svar på tråden hemmaförälder är inte samma sak som föräldraledig!!!