hemmaförälder är inte samma sak som föräldraledig!!!
är man hemmaförälder så har man valt bort dagis och är hemma med sina barn. tycker det är så många föräldralediga som skriver i denna flik "hemmaförälder"
är man hemmaförälder så har man valt bort dagis och är hemma med sina barn. tycker det är så många föräldralediga som skriver i denna flik "hemmaförälder"
Jo, jag har slutat kolla under den här rubriken. Det är ändå bara en massa föräldralediga med en baby och kanske ett storasyskon på dagis ...
Håller med... borde finnas en kategori för föräldralediga också. Vi hemmaföräldrar har ju inte ett så stort utbyte av att prata med dom som är hemma med en baby..
Är det lite "finare" att vara hemmaförälder? Vad är det ni hemmaföräldrar kan diskutera som inte en föräldraledig person kam förstå eller kan vilja läsa om?
eller så kan kanske föräldralediga skriva i kategorin "barn 0-12mån"
hemmaförälder är du om du väljer bort dagis/dagmamma och istället tar hand om ditt eget barn. du tar alltså inte ut någon föräldrapenning. utan lever på din respektives lön istället.
föräldraledig då har du föräldrapenning. där e skillnaden, så det är ingen åldersgräns.
bnu kom jag väldigt OT xD ursäktar det.
Jag hade också gärna sett en uppdelning mellan "traditionellt föräldralediga" och "hemmaföräldrar". Jag bryr mig inte så mycket om hur man försörjer sig eller vem som försörjer vem utan ser det mer som en attitydskillnad.
En traditionellt föräldraledig är någon som tar ut FP på "normal" nivå och skolar in på förskolan runt 1-1,5 års ålder. En hemmaförälder är någon som viger flera år åt att vara hemma med barn, väljer bort dagis osv.
Jag ser mig redan nu som en hemmaförälder då vi planerar att ha dottern hemma istället för i förskolan längre än vad som är vanligt. Vi kommer säkert ta ut FP-dagar periodvis både när hon är 0 år, 2 år och 7 år, försörjningen spelar ju mindre roll för vad man "är". Men att bolla idéer med andra som pusslar med hemmalivet längre än standardalternativet hade varit trevligt :)
Jag tycker oxå att det är en stor skillnad och är lite besviken på detta forum. Borde finnas en föräldraledig-kategori.
på facebook finns det hemmaföräldrars nätverk. gå in där den som vill. finns massor med roligt att läsa!
..och för hemmaföräldrar i Stockholm finns facebookgruppen "Hemmaföräldrar i Stockholm" - gå med!