Ont att tömma tarmen 7 veckor efter
Födde för 7 veckor sen och har fortfarande ont att tömma tarmen. Är lite blod på pappret. Kan det vara någon spricka efter förlossningen ?
Födde för 7 veckor sen och har fortfarande ont att tömma tarmen. Är lite blod på pappret. Kan det vara någon spricka efter förlossningen ?
Du kan ha fått tarmsprickor eller hemmorojder. Tarmsprickor känns som knivar i rumpan och kan ta jättelång tid på sig att läka. De uppkommer liksom hemmorojder av att man tryckt på för mycket. Movalucol gör magen snäll fort utan biverkningar. Drick mycket, speciellt om du ammar och se över hur mycket fiber du får i dig. Morötter, frukt, knäckebröd, müsli och proviva gör magen glad. Vitt bröd, kakor, pizza och mycket kött bör undvikas. Det "lägger sig på tvären" i tarmarna.
Det känns som knivar!
Då är det sannolikt sprickor. Movicol, kom jag på att det hette. Har provat ett och annat och det här är det snällaste medlet utöver ändrad kost i mitt tycke: www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx
Det kan vara värt att gå till doktorn för säkerhets skull. Man får lov att be om någon att hålla i handen under undersökningen om man tycker det är läskigt
Hur går undersökningen till och kan man bara låta det läka av sig själv ?
Ja, man kan låta det läka av sig själv, men om man är orolig att något gick lite snett vid FL, så kan det vara bra att kolla. Rekommendationen från vården är att alltid söka läkarhjälp om man har blod i avföringen, eftersom det kan vara t.ex. tarmcancer, men att få ordning på tarmarna först är nog en bra idé.
Att få ordning på tarmarna är inte bara att äta rätt. Det är att se till att gå på toa när det behövs - inte dra på det, se till att ha lugn och ro, inte pressa på som en annan dåre - och kanske också att ta med något in på toa som kan avleda fokus lite. En tidning, t.ex. Bajsa lugnt och länge som en riktig man Jag vet att det kan vara en mardröm både att få tid och att kunna ta det lugnt när man har en liten, men försök.
På undersökningen får man dra ner byxorna lite nedanför rumpan och ligga på sidan på en en brits. Sen har läkaren en moj som funkar som "örontittaren", så det är inget grävande och pillande. Blev förvånad över hur odramatiskt det var när jag själv väl kom iväg efter månader med bekymmer. Iofs var det rätt många år sedan jag gjorde det, så rutinerna kan ha ändrats.