• pojkens

förkylningsastma - airomir på natten?

hej,
    har precis fått astma medicin till vår son på 3 son alltid haft besvärande hosta vid förkylningar.
    dock funderar jag lite på hur ni föräldrar gör nattetid när de får hostattacker? vi fick direktioner att ge 1-2 puffar 4-6 gånger om dagen i början av en förkylning, och sen trappa ner. Men hostan är värst på natten och airomir ska ju vara direktverkande så vi har vid två tillfällen gett honom en puff nattetid med.

hur gör ni andra? det var så stressigt vid läkarbesäket att jag glömde fråga detta.

tacksam för input.

• Svar på tråden förkylningsastma - airomir på natten?
  • Lucky me

Till oss sa de att använda det vid behov, hellre för mycket än för lite för det var inget farligt.

• krakel

Jag get det på natten. Då hostan är som värst kan det bli både 4 o 5 puffar per natt. Min dotter har förkylningsastma så så fort förkylningen kommer smygande eller febern för den delen. Så fullmedicinerar jag henne med både kort o långtidsverkande.

• sarsparis

När det är som värst sa läkaren åt oss att ge var 30:e minut ungefär tills det värsta lagt sig, även nattetid. Sen finns det barn som blir speedade av airomir, men det har vi inte märkt på vår son.

• pojkens

ok, tack för svaren! tänkte att det nog inte var farligt men eftersom de sa dgtd till oss blev jag ändå osäker. för som sat, nätterna är ju värst. 

• Stora Havet

Håller med ovanstående dvs ge airomir på natten om det behövs + högt sängläge.

Vad vi dessutom fick veta efter något år efter att förkylningsastma konstaterats var att medicin (pulmicort) + luftrörsvidgande (airomir) skall tas efter ett "schema" vid minsta tecken på förkylning.

Det innebär att medicinen måste tas i början för att förebygga att astman blir akut - inte när det väl piper och väser från barnets luftrör (då kan det vara svårt att "få ner" medicinen eftersom luftrören då är så smala).

För oss innebär det att de första fem dagarna tas medicinen 3 ggr/dag samt luftrörsvidgande i samma utsträckning eller oftare. De följande fem dagarna kan man trappa ner till medicin 2 ggr/dag samt luftrörsvidgande i samma dos. Totalt 10 dagar med mediciner.

Prata med er läkare om detta. Vi fick inte veta detta förrän sonen fick dubbelsidig lugninflammation och fick ligga inne på sjukhus med syrgas i 5 dagar.  Då berättade barnläkaren detta för oss och såg till att vi fick en kontaktperson ang sonens astma. Vi hade ingen aning om detta.     

• Fillifjongan

Min 3åriga Elin har ockå förkylningsastma ovh har haft det sen hon var 6 mån.
    Hon har Airomir, Flutide och Singulair. Vid minsta lilla förkylningstecken sätter vi in alla tre medicinerna direkt i hopp om att slippa en långdragen förkylning. När jag blir förkyld går det oftast över på 4 dagar medans Elin kan vara förkyld i 12-13 dagar. Lite skillnad! Men  man vänjer sig. Vi hade först en vortex med en mask som liknar en anka, men hon fick inte i sig medicinen tillräckligt shon får å nu har vi en nebunette istället. Lite klurigt med flutiden då den inte riktigt passar, men med lite pyssel går det! 
    De flesta ggr så slutar det med att vi får gå på vårdcentralen och inhalera och få betapred så vi är rätt kända där nere nu. Har även slutat med tre lunginflammationer :(

Men hennes "vanliga" dos är Airomir 2 puffar 3 ggr om dagen, fler vid behov. Flutide 1 puff 2ggr om dagen och 1 singulair tuggtablett till natten.
    Fast dosen har ändrats många ggr sen start.

Hostar hon mycket på natten så brukar vi ge airomir och bulta upp så hon ligger lite högre med huvudet!

Jag fick rådet att vara extra noga med tandhygienen då medicinerna sliter mycket på tänderna.
    Min barnläkare tipsa mig om att deras mottagning hade en astmaskola som jag gick på och det tyckte jag var väldigt givande! Fråga din mottagning om det är något dom har!

Är det något ni undrar över eller är osäkra på så ring vårdcentralen och fråga. Bättre att fråga en gång för mycket. :)

• Kaosmamma

Absolut! Är bara att ge på natten, vi ger aiolos på natten också. Airomir är inte farligt och svårt att överdosera. Men om man ger airomir och den har föga effekt är det lika bra att åka in för en check.

/mamma till tre astmabarn varav en har en mycket allvarlig form av astma

blogg.mama.nu/ceciliasvensson/

• pojkens

tack för all a tips. sonen krånglar lite med medicinen, vill inte alltid ta den och jag vet inte riktigt ur mycket jag ska förvänta mig av den heller. än så länge har den väl gett en del effekt, men den tar ju inte bort allt. men det ska den kanske inte göra? Vi har fortfarande 1 hostepisod per natt iallafall. 

Och ibland känns det som att han hostar mer precis efter vi gett medicinen!

Sen tycker jag doseringen är lite svår, eller. Vi ska ta 4-6 ggr per dag i början av förkylning och sent rappa ner. Men nu har han mest varit halvsjuk hela tiden så det blir 2-3 puffar om dagen. Vill ju inte ge för mycket men ska de vara helt hostfria innan man slutar?

• Kaosmamma

Men är det bara airomir ni ger? Den är inte läkande och hjälper bara tillfälligt. Min som hostar året runt kan jag tillägga trots att han är adekvat behandlad och inte har värsta svåra astman men väldigt besvärlig. Nu ska vi dock kolla att han inte har nåt i huvudet som täpper till extra. Ska inte hosta hela tiden men astmatiker kan hosta väldigt väldigt länge! Har skälv astma och har hostat dagligen sedan nov trots medicin. Men undrar just om ni inte fått nåt läkande för annars kommer han ju inte komma ur eländet med airomir...

Som du skriver... Minsta tecken på förkylning så höjer du upp alla mediciner!

• pojkens

vi fick kortison också, men de var tveksamma om vi behövde det, så därför har vi inte kört kortison. kortisonen har ju ne långtidsverkande effekt och min man har varit lite orolig för hans pappa fick mycket kortisonbehandlingar och har fått diabetes efter det. så därför har vi bara testat airomir. 

Kanske nästa förkyning vi får köra bägge två? tycker ni kortisonet är det som verkligen hjälper genom förkylningen? 

• Kaosmamma

Det är ju kortisonpreparat som är läkande. Airomir ger bara tillfällig lättnad. Så är inget som läker ut på airomir. Vilket fick ni? Flutide? Det är så små doser kortison i dessa och tänk på att astma som inte blir rätt behandlat kan orsaka svårare astma och mer problem, därav mer mediciner. Min dotter får ju till och med bettisar varje månad utöver alla mediciner och sin aiolos, det ska man dock vara oroad över men inte dessa vanliga mediciner. Mycket värre att gå obehandlad! Men om du inte märker förbättring som det verkar som ska du def ge den långtidsverkande också. Först ger du airomir och fem minuter efter flutide eller vad ni har. Just de små doserna ger ingen diabetes.

• Jonsen78

Min son ahr oxå förkylningsastma. vi fick diregktiv av hans läkare att ge intensiv kur dag som natt om han får svåra hostatacker, 60min ca 1puffdirekt, efter 20minuter 1 puff, 20min, 1 puff efter 20min

• Eli2012
    Min pojke började hosta när han var ett år , sen dess han hostar jette mycket särskild under höst -vinter- och vår (men bara på dagen så fort han sover  försvinner hostan och det kommer tidigt på morgonen nästa dag)  , under sommaren 2017 var vi utomlands i fem veckor och han var helt ok. Nu började ,,förkylningsastma,, igen och ända kan hjälpa honom är kortison ,vi har provat airomir, flutide men det hjälper inte , även  aerius mot allergier pga han är allergiskt mot fisk extremt mot lax.
    Han är fem och ett halvt år nu , och i fredags ringde de från dagis och sa att pojken är orolig och hostar , jag försökte prata med honom på telefon men han kunde inte säga ett ord ,,såg ut liksom att han hade fått ett astmattak ,, men han kunde inte förklara vad som hände förutom att han sa att det känns liksom att han vill svimma. Och efter att han fick aerius börjades han  må bättre .
    Under den tiden han var sjuk ( 4,5 år ) ingen har konstaterat att han har astma, förkylningsastma, eller falsk krupp, alla säger olika i vårdcentralen !
    Gå hem o vila ...gå hem och vila ...hosta är bra !!!
    Och den medicinen han fått aldrig har hjälpt ?
    Han brukar bli sjuk nu en gång i månaden,  och alltid börjar som vanligt försylning rinner i näsan och efter 1-2 dagar börjar kraftig torr hosta.

Utan kortison hostar han i 5 dagar , och blir andnöd dag 2 och måste inhalera med adrenalin och äta kortison 

Idag är 2-a september  så att han kommer bli sjuk i slutet eller början av oktober.
    Och det var inte så förrut , han var inte sjuk i varje månad ,i mars månad  jag fråga dedoktorn om att han kommer att få vanlig astma efter förkylingsastman? efter att jag läste det på internet , men hon sa att vi kan inte konstatera nu ... tiden får  bästemma om han får astma eller inte !
    Är det någon som haft liknande problem med sina barn och kan hjälpa oss ?
    Jag hoppas att ni har förstått mig , 

Tack !
Svar på tråden förkylningsastma - airomir på natten?