• edem

Har börjat blöda igen, 7 veckor efter förlossningen.. Normalt?

Hej,

Jag födde min dotter för 7 veckor sen. De första 3 veckorna hade jag en blödning som var ungefär som en mensblödning. Sen övergick det till en liten blödning varje dag i ca 1 vecka o sen kom det bara bruna flytningar, allt som allt höll det på i ca 6 veckor. Så för ca en vecka sen kunde jag sluta att ha trosskydd. Men igår upptäckte jag att det var klarrött blod på pappret när jag torkade mig och blödningen har tillagit o verkar komma mer o mer, på gränsen till att jag måste ha binda istället för trosskydd. Det kommer även röda små klumpar eller "strimmor". Jag har inte ont nånstans eller så. Bör jag kontakta vården eller kan jag vänta o se vad som händer? Har tid för efterkontroll nästa vecka... Är detta normalt? Eller nån som varit med om detta?

• Svar på tråden Har börjat blöda igen, 7 veckor efter förlossningen.. Normalt?
  • edem

Glömde säga att jag ammar änsålänge, så borde ju inte va mensen? O har som sagt inte ont eller värk...

• NiniMe

Det kan visst vara mensen... Jag förstår inte varför man tror att man inte får mens under tiden man ammar? Var kommer dom uppgifterna ifrån? Jag fick min mens efter 8 veckor båda gångerna och då ammade jag båda...

• JQs

Det är förmodligen mensen eftersom att avslaget hade slutat, vissa får tillbaka sin mens så tidigt trots att de ammar...

• MammaSarah88

Jag tror att det är mensen, inte alls konstigt om du fått den :) Fick min mens 4 veckor efter förlossningen och jag helammade då..

• Liniz77

Mitt avslag var så, jag kunde tro att det var slut ngra dagar o så kom det igen. Har du fysiskt ansträngt dig, gått en lång promenad el dyl?

• Mimmi74

Jag har haft exakt samma. har blivit undersökt av överläkare på KK och hon konstaterade tunna, blödande slemhinnor pga amning och när man ammar så har man östrogenbrist (som ger sköra slemhinnor). Många får så här och tror att det är mensen! Ta Ovesterin, receptfritt på apoteket, så slutar det säkert att blöda.

• MikaelaF

Det kan också vara så att det är lite moderkaka som finns kvar. Det kan orsaka infektioner som inte är bra. Ring och kolla det för att vara på den säkra sidan!

Sixten o Valter, mina prinsar!
  • Merlot

Jag har helammat båda barnen de första månaderna och efter båda barnen har mensen kommit efter 6 veckor. Och ja, jag vet att det är mensen för den har kommit regelbundet efter det...

• edem

Ja, det verkar som det är mensen, börjar känna lite smått mensvärk nu oxå o mår lite lite illa... Typiskt, trodde o hoppades man kunde slippa den ett tag till! :/

Svar på tråden Har börjat blöda igen, 7 veckor efter förlossningen.. Normalt?