• MHM

Barn(1-5 år) i sele. Rätt eller fel?

Vad tycker ni om att ha sele på barn?(inte bärsele utan koppelliknande)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn(1-5 år) i sele. Rätt eller fel?
  • Whitetrash86

finns väl inget rätt och fel.. men om man inte kan hålla kolla på barnen eller tror att dom är hundar eller nått så kanske det är bra..

• Crazy Baby

Jag hade det på vår stora tjej när hon var ca 1,5-2år, det var ett bra alternativ till en bortsprungen eller överkörd unge då hon vägrade att åka vagn! Och med en bebis så var det inte alltid läge att springa ifatt henne och lämna lillasyster i vagnen så för att alla skulle vara nöjda så hade jag en rycksäck med ett koppel på henne!

• Pickeli

Kanonbra! En förlängd arm!! Hade min son i "koppel" ibland när han var liten och precis lärt sig gå. Han skulle absolut gå själv hela tiden och jag är alldeles för lång för att gå och hålla handen hela tiden. Det accepterades f.ö inte.

Jag kände att jag kunde slappna av på ett annat sätt, annars kan man ju inte vika blicken ens en millisekund.

Och med ibland menar jag på ställen som djurparker, nöjesfält osv. Inte hemma eller på affären typ.

Men vi slutade med det efter han fyllt 1,5 år ungefär, när man kunde kommunicera på ett annat sätt.

Han märkte aldrig att han satt fast heller, och brydde sig inte om att ha på sig selet. Annars hade jag aldrig haft på honom det, om det var mot hans vilja.

• Mälaröbo

Jag har mycket hellre sele på en liten som vill gå själv än att kränga ner en illbatting i vagnen mot sin vilja som många gör.
    Sen har jag en fråga till whitetrash86: Finns inget rätt eller fel skriver du samtidigt som du i nästa andetag insinuerar att de som använder sele inte har koll eller ser sina barn som djur.... Varifrån kommer ditt behov av att se ner på andra? Eller är det så enkelt att du har svårt att se att nåt annat än DITT sätt kan fungera och tom vara bra?

• cosinus

Jag har aldrig haft det behovet men jag kan absolut se ett behov för vissa. Min morbror hade sina småttingar i koppel när de var små för han är rätt gravt synskadad så han skulle ha problem både att springa efter och att se var de tog vägen.

Jag vet folk som haft så mycket foglossning att de inte hunnit över vägen medans grön-grubbe var grön och i ett sånt läge kan jag också tycka att det är motiverat. När man verkligen inte kan hinna med ungen om den drar så är ju alternativet att spänna fast i vagn, ha koppel eller hålla handen om man vill ut och ska man hålla handen får man gå som en ostkrok och det knaske man då inte heller fixar.

• Newbride2008

Alltså jag har helt klart tänkt tanken men slagit den ifrån mig direkt eftersom det skulle kännas pinsamt att gå med min son i koppel. Han vägrar åka vagn och gallskriker så fort vi försöker sätta honom i den så det blir att han får springa omkring och en av oss springer efter medan den andra drar vagnen/väskan. Det skulle antagligen vara det bästa för alla inblandade om vi kunde ha honom i koppel! Han skulle säkerligen inte märka av det och vi skulle kunna slappna av, men jag är nog för feg och skulle bara gå och oroa mig för vad folk skulle tänka

• Whitetrash86
    Mälaröbo skrev 2012-01-29 19:18:10 följande:
    Jag har mycket hellre sele på en liten som vill gå själv än att kränga ner en illbatting i vagnen mot sin vilja som många gör.
    Sen har jag en fråga till whitetrash86: Finns inget rätt eller fel skriver du samtidigt som du i nästa andetag insinuerar att de som använder sele inte har koll eller ser sina barn som djur.... Varifrån kommer ditt behov av att se ner på andra? Eller är det så enkelt att du har svårt att se att nåt annat än DITT sätt kan fungera och tom vara bra?
    finns ju inget som är rätt eller fel. Alla gör ju som dom vill, tycker och tänker.

Och jag tycker och tänker att det är konstigt att ha ett barn i koppel som om dom vore djur eller nått. Då jag själv aldrig haft problem med att hålla koll på min dotter..
    Har aldrig sagt på något vis att mitt sätt ska vara rätt sätt som du tydligen tycker och tänker Glad 
  • Bonanza

Mina barn har aldrig sprungit iväg och vägrat lyssna så mycket att vi har behövt sele på dem. De har gått från tidig ålder och lyssnat på oss. 

Men om man nu har ett barn som inte lyssnar, utan springer iväg utan att förstå riskerna, då tycker jag att en sele är ett bra alternativ till en vagn.

Varför det skulle vara mer kränkande att låta barnet gå själv med en säkerhetsåtgärd än att tvinga ner ett gallskrikande barn i en vagn och DÄR spänna fast det i en likadan sele, det kommer jag aldrig förstå! 

• strojes

Jag ser inget fel i att ha sele på barn som annars skulle springa iväg. Hellre en glad unge gåendes i sele än en ilsken unge fastspänd i vagnen. Var själv inne på att ha sele till mina tvillingtjejer när de lärde sig gå men det gick bra utan, men hade jag behövt hade jag inte tvekat att köpa.
    Selarna är för övrigt riktigt söta. Finns olika modeller med olika djur som "sitter på" ryggen på barnet med framtassarna över axlarna och svansen håller den vuxne i.

• Larsan

Jag trodde att jag tyckte det varit fullkomligt idiotiskt. Fast ju mer jag tänker på det. ju bättre är det!

Självklart får man ha sele på sina barn om man vill under förutsättningarna att barnet inte lider av det.
    Men jag skulle inte använda det till mina barn.

12-barnspappa
Svar på tråden Barn(1-5 år) i sele. Rätt eller fel?