Martial Arts
Hej,
helt ny på sidasn och mitt första inlägg, varför min fråga kan vara duplicerad, vilket jag i förväg ber om ursäkt för i så fall.
Är pappa till en dotter, snart 1 år. Jag har ett förflutet inom kampsport där jag var ganska duktig (typ nästan SM-nivå) och tränade Kung Fu.
Jag är själv helt inriktad på att martial arts träning är bra för kroppen och själen, och det är även bra för barn som lär sig disciplin etc på köpet.
Men, min egentliga fråga/uttalande/undran är denna:
Den specifika Kung Fu grenen jag tränade gick ut på att skada folk. Inte som första attackerande men om någon försökte skada dig, skulle du oskadliggöra personen i fråga, punkt slut! Ofta i form av negativa attacker (dvs bryta armbågen, sparka knäskål, slå mot hals etc). Något jag tyckte var rätt ok när jag var 25, levde publiv, kände mig trygg etc. Aldrig behövt utöva det (tack och lov) men vill gärna att dottern tidigt får inblick i hur krafter, balans och "krigs psykologi" fungerar (innan ni straffar mig för ordet "krigs psykologi", tänk efter hur ni skulle reagera vid en verklig konfrontation så förstår ni).
Det kanske inte lika ok när man skall lära en yngre person dock (dottern).
Så, om jag tar bort alla negativa attacker, men ändå lär mitt barn att "ta hand om sig själv", när tycker ni det är lämpligt att börja? Alltså vilken ålder?
Och ni som har äldre barn, när finner ni det lämpligt att lära barn att världen inte är säker och att man ibland kan råka ut för "dumma personer".
Är väldigt kluven inombords inför just detta ämne. Klart jag kan göra självförsvarsträning till en lek, men det svåra är att veta om hon förstår att det är lek eller inte.
Jag har en inre bild av 3-5 år gammal beroende på hur mogen hon verkar vara, men jag kan vara _helt_ fel ute. Därför inlägget.
/Fredrik