• fral

Martial Arts

Hej,

helt ny på sidasn och mitt första inlägg, varför min fråga kan vara duplicerad, vilket jag i förväg ber om ursäkt för i så fall.

Är pappa till en dotter, snart 1 år. Jag har ett förflutet inom kampsport där jag var ganska duktig (typ nästan SM-nivå) och tränade Kung Fu.

Jag är själv helt inriktad på att martial arts träning är bra för kroppen och själen, och det är även bra för barn som lär sig disciplin etc på köpet.

Men, min egentliga fråga/uttalande/undran är denna:
    Den specifika Kung Fu grenen jag tränade gick ut på att skada folk. Inte som första attackerande men om någon försökte skada dig, skulle du oskadliggöra personen i fråga, punkt slut! Ofta i form av negativa attacker (dvs bryta armbågen, sparka knäskål, slå mot hals etc). Något jag tyckte var rätt ok när jag var 25, levde publiv, kände mig trygg etc. Aldrig behövt utöva det (tack och lov) men vill gärna att dottern tidigt får inblick i hur krafter, balans och "krigs psykologi" fungerar (innan ni straffar mig för ordet "krigs psykologi", tänk efter hur ni skulle reagera vid en verklig konfrontation så förstår ni).
    Det kanske inte lika ok när man skall lära en yngre person dock (dottern).

Så, om jag tar bort alla negativa attacker, men ändå lär mitt barn att "ta hand om sig själv", när tycker ni det är lämpligt att börja? Alltså vilken ålder?
    Och ni som har äldre barn, när finner ni det lämpligt att lära barn att världen inte är säker och att man ibland kan råka ut för "dumma personer".

Är väldigt kluven inombords inför just detta ämne. Klart jag kan göra självförsvarsträning till en lek, men det svåra är att veta om hon förstår att det är lek eller inte.  

Jag har en inre bild av 3-5 år gammal beroende på hur mogen hon verkar vara, men jag kan vara _helt_ fel ute. Därför inlägget.

/Fredrik

• Svar på tråden Martial Arts
  • Themis

De tekniker som är lämpliga för vuxna är inte alltid lämpliga för barn pga att de växer, axelleder lättare går ur led etc så jag personligen tror att du bör lämna träningen till en ledare som har hand om miniorer på ett lekfullt sätt som är anpassat till barnens nivå.

Barngrupperna i Kaisho jiujitsu där vi bor kan man börja i vid 5 år om barnet kan koncentrera sig (annars 6 år) och vår son började då.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Natasha76

Litet OT, men jag vill påpeka att det är viktigt att lära barn handskas med olika sorts situationer. Att lösa konflikter utan våld. Barn tar så lätt till knytnävarna. Jag skulle först fokusera på sånt. Dvs den mentala biten. Lära barnet att inte ta åt sig av dumma kommentarer, ge gott självförtroende, visa att barnet får sätta gränser, att man inte trampar på henne osv.

Annars tycker jag det är positivt att lära barn olika saker och fem-årsgränsen är säkert bra. Då hinner du bra med mentala biten först. 

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • fral

@Themis:
    att tekniker lämpliga för vuxna inte passar för barn, det förstår jag. Och just juijutsu är en ganska bra gren faktiskt, då det mesta liknar dans och "havet-leken" (kommer inte ihåg rätta benämningen men man får inte beröra golvet) i början. Tränat lite sånt när jag var i yngre tonåren och har bara positiva saker om det. Aikido är dock allra bäst eftersom de inte lär ut aggressiva attacker alls, dvs _rent_ självförsvar och allt är mycket dansbetonat (flow), även för en vuxen.

@Natasha76:
    Tycker också sånt är viktigt, och även om jag kan "ta hand om mig själv", har jag aldrig behövt mkt att jag klivit undan, eller helt enkelt pratat mig ur en situation om någon sådan har uppkommit.

Men ni bägge undviker egentligen min fråga:
    När är det lämpligt att börja? Ok att man _kan_ börja vid 5 eller 6 års ålder, men var/är det lämpligt?
    Eller det kanske är en för generell fråga och svårt besvarad fråga då alla barn är olika?

Det jag egentligen funderar på är det här:
    När förstår ett barn att den leken man har lärt sig egentligen inte är en lek, dvs man kan göra annat med leken. För det är just i den perioden jag vill ta det lugnt med leken och syssla med annat så att det "glöms". Som Natasha76 sa är det väldigt enkelt för ett barn att ta till våld, ofta inte pga att det vill, utan att reaktionen/reflexen/situationen kändes bra för att göra så.

Men jag kanske bara är överbeskyddande som förstagångs förälder och skall chilla lite tills det känns rätt i tiden att inviga henne i "den världen".

Tack för er tid, N och T!

/Fredrik

• Gung Ho

Om min son vill så kanske han får börja med Judo... Sen får han själv utvecklas (eller sluta om han känner för det).

Har själv en bakgrund främst i Thaiboxning och Wushu, men känner väl att det inte är lämpliga startsporter...  

Svar på tråden Martial Arts