• Goldie

Graviditetskänsla en månad efter förlossning?

Hej!

Jag undrar om det är vanligt att ha graviditeskänsla/symptom (illamående, sporadisk värk i korsryggen) ett tag efter förlossningen? Fick barn i slutet av december och hade ovanligt lätt förlossning och avslag väldigt kort, så det är fullt möjligt att jag är gravid igen (om än inte sannolikt, vi har inte lekt kaniner direkt, bara testat kort om man säger så). Jag testade också positivt (fast svagt) på ett graviditetstest igår, men i och med att jag födde barn så nyss kan det väl finnas kvar Hcg i urinen från den graviditeten?

Jag mår illa och det känns som att illamåendet bara blir värre än så länge, precis som det var med graviditeten jag nyss gick igenom. men det kanske är vanligt när hcg håller på att "trappas ur" kroppen efter graviditeten? vad är era erfarenheter?

Ska till barnmorska på tisdag för efterkontrollen så då kan jag ju fråga, men jag funderar så mycket på om det finns någon sannolikhet för graviditet, har svårt att sluta tänka på det. Är det en bebis vill vi båda behålla barnet, även om det inte var helt planerat, och jag blev så glad när jag såg plus:et, så jag hoppas... Men som sagt, har ni mått liknande kort efter förlossningen?

• Svar på tråden Graviditetskänsla en månad efter förlossning?
  • Baby1112

Jag hade så typ två månader efter. Höll i sig i två veckor. Sen kom mensen. Tror kroppen "ställde tillbaka" sig...

• EnMandarin

Så hade jag det också, var inte gravid.

• Krake

Jag började spontanspy utan anledning ett par månader efter förra FL. Det var ingen graviditet. Testade dock negativt. Men på efterkontrollen gör de ju UL så då vet du ju säkert.

• La Lola
    Krake skrev 2012-01-28 19:06:35 följande:
    , Men på efterkontrollen gör de ju UL så då vet du ju säkert.
    Aldrig nånsin varit med om det eller hört talas om det förut....
    Varför gör de ett UL då?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Krake
    La Lola skrev 2012-01-28 19:10:46 följande:
    Aldrig nånsin varit med om det eller hört talas om det förut....
    Varför gör de ett UL då?
    Jaså? Kanske gör de det inte i Sverige. Trodde det var samma överallt. 

Här görs det för att kolla att livmodern ser ut som den ska, inte har några rester av hinnor och moderkaka eller så. 
  • La Lola
    Krake skrev 2012-01-28 19:42:54 följande:
    Jaså? Kanske gör de det inte i Sverige. Trodde det var samma överallt. 

Här görs det för att kolla att livmodern ser ut som den ska, inte har några rester av hinnor och moderkaka eller så. 
    Var bor du?
    Här har ju inte ens alla BM nån UL-apparat. Sånt måste göras på vårat sjukhus.
  • Krake

Jag bor i Tyskland. Här görs efterkontrollen av en gynekolog.

• La Lola
    Krake skrev 2012-01-28 19:56:10 följande:
    Jag bor i Tyskland. Här görs efterkontrollen av en gynekolog.
    Jaha, där ser man.
  • Mmatilda

Hcg har man väl inte i kroppen i slutet av graviditeten? Det börjar ju minska runt v 12. Jag tycker det låter som du är gravid. Plus är ju ett plus även om det är svagt...

• Goldie
    Mmatilda skrev 2012-01-30 13:38:37 följande:
    Hcg har man väl inte i kroppen i slutet av graviditeten? Det börjar ju minska runt v 12. Jag tycker det låter som du är gravid. Plus är ju ett plus även om det är svagt...
    Har förstått det som att det når sin högsta-nivå i vecka 12, men att man fortsätter ha nivåer av det under hela graviditeten. Pluggar till läkare så har försökt läsa på om det hela i en del fysiologiböcker och så. Därför är inte ett plus ett plus riktigt i det här fallet... :)

Tack för svar allihopa, intressant att höra att det verkar såpass vanligt förekommande ändå då jag aldrig hört om det tidigare. Men så kanske folk inte går runt och pratar en massa om hur gravida de kände sig efter förlossningen, oftast har man ju annat att berätta om när man fått barn ;)

Spännande att höra hur efterkontrollen ser ut i Tyskland också, man lär sig alltid så många oväntade nya saker här på FL. :)
  • Mmatilda

Goldie: där ser man, det hade jag ingen aning om : ) man lär sig nåt nytt...

Svar på tråden Graviditetskänsla en månad efter förlossning?