Arg treåring
Jag antar att min treårings beteende har med utveckling att göra, men jag undrar om man ändå inte kan göra något då det är så påfrestande! "Problemet" är att om man inte gör saker exakt som hon vill (eller att det blir fel när hon själv gör något) så blir hon helt tokig.
Det kan tex vara att hon får fel mugg, sked, dockans napp sitter fel, fel mössa, ja alla möjliga saker. Hon blir så fruktansvärt arg och har man otur kastar hon tallrik, glas mm. Jag brukar säga att hon få gå in på sitt rum och vara arg och kasta saker (då det är hennes rum och saker), men det hjälper inte. Ibland bär vi henne till sitt rum och säger att hon får vara arg där, men hon kommer utspringande lika fort igen.
Jag har försökt att hålla om henne när hon är sådär arg, men hon blir bara ännu mer rasande. Och ibland hinner man ju faktiskt inte, när man ska iväg till dagis mm. Hämtningarna är hemska. Häromdagen skrek hon konstant från att jag började klä på henne. Det hjälper inte att komma en stund tidigare och sitta ner och prata för att lugnt säga att nu ska vi gå hem. Ge henne val angående ytterkläder. Det går bara inte! Fick ta med ett så argt och skrikande barn, som fortsatte vara arg hela kvällen. Vi var helt slut!
Oftast går det bättre när man är själv med henne, men när jag och min man är tillsammans får hon dessa utbrott så många gånger/dag. Och sen när hennes "halvsyskon" kommer vv blir det ännu värre. JAg förstår att hon blir arg, problemet är ju att det håller i sig i flera timmar. VAd gör man?