• Thyris

HP/GP mer än 60 dar innan bf? Vad för jobb har du? fick du beviljat?

Hej,

Är sjukskriven för ryggbesvär bland annat. Kan varken gå,sitta eller stå utan att det gör ont. Och i mitt jobb är det tunga lyft hela dagen, drar tunga saker upp till 700 kg, mkt obekväma monotoma arbställningar, mkt hög ljudnivå mm mm ..   Pratade med min chef igår och han tyckte jag skulle ansöka om tidigare HP/GP eftersom jag kände redan nu att jag inte kommer kunna jobba mera innan bf. Men kan man verkligen få det godkänt? Vad ska man ha för jobb då? Vet inte om jobbet utgör nån fara för bebisen, för om jag fattat rätt så är det DET HF/ GP utgår ifrån. Ska jag söka GP/HP eller ska jag fortsätta vara sjukskriven?

ps, jag har inte bf förrän slutet på Maj. 

• Svar på tråden HP/GP mer än 60 dar innan bf? Vad för jobb har du? fick du beviljat?
  • ior82

Med ditt jobb låter det absolut som att du kan få HP. Med så tunga lyft m.m. Om du kan få det mer än 60 dagar innan vet jag inte. Jag jobbar som sjuksköterska med lyft o konstiga arbetsställningar i hemsjukvården och jag blev beviljad HP 60 dagar innan BF. Tycker att du ska kolla med den som gjorde sjukskrivningen vad som kan vara bäst för dig. Annars är det ju bara att ansöka och se vad dom säger, tror inte att det ska vara några problem. // Jessica

• Thyris
    ior82 skrev 2012-01-27 09:00:38 följande:
    Med ditt jobb låter det absolut som att du kan få HP. Med så tunga lyft m.m. Om du kan få det mer än 60 dagar innan vet jag inte. Jag jobbar som sjuksköterska med lyft o konstiga arbetsställningar i hemsjukvården och jag blev beviljad HP 60 dagar innan BF. Tycker att du ska kolla med den som gjorde sjukskrivningen vad som kan vara bäst för dig. Annars är det ju bara att ansöka och se vad dom säger, tror inte att det ska vara några problem. // Jessica
    Ja, dom 60 dagarna ska nog inte vara något problem. Jag fick det bevilja i min första graviditet utan problem. Har samma jobb nu men har utökat mitt arbetsområde till fler ställen, där det är ännu mer tunga lyft och oljud.  Jobbar dessutom på ett sk löpandeband på de flesta av dessa nya ställen, då man måste stå när bandet för att kunna montera ergonimiskt.. Och det säger ju sej själv att det är väldigt svårt med en stor mage i vägen, det gör att jag står framåt lutad och monterar tunga saker framför mig hela dagarna i högt tempo.. Inte så gott för min redan onda rygg! Frågan är om jag kan få "utökad" HP redan nu? Vet inte vret man ska fråga, kanske ska fråga FK? Hur reglerna är, om det är nån idé att söka, vill ju inte få avslag och sen riskera att få avslag för dom "normala" 60 dagarna. Men då får jag väl fortsätta att gå till läkaren var å varannan vecka för sjukskrivning..
  • Thyris

ah.. massa stavfel.. hoppas det går att läsa iaf ha ha..trööött... *s*

• Thyris

PUFF   hur är det med mkt högt buller i arbetsmiljön?

• mango

Jag tror att det är så att antingen får man vara sjukskriven eller sp får din arbetsgivare intyga att du inte kan få lättare arbetsuppgifter och stänga av dig från jobbet om arbetsgivaren anser att det finns risker på din arbetsplats. Jag kommer att bli avstängd 100 dagar före bf för tunga lyft och hot/våld.

Svar på tråden HP/GP mer än 60 dar innan bf? Vad för jobb har du? fick du beviljat?