• Thyris

HP/GP mer än 60 dar innan bf? Vad för jobb har du? fick du beviljat?

Hej,

Är sjukskriven för ryggbesvär bland annat. Kan varken gå,sitta eller stå utan att det gör ont. Och i mitt jobb är det tunga lyft hela dagen, drar tunga saker upp till 700 kg, mkt obekväma monotoma arbställningar, mkt hög ljudnivå mm mm ..   Pratade med min chef igår och han tyckte jag skulle ansöka om tidigare HP/GP eftersom jag kände redan nu att jag inte kommer kunna jobba mera innan bf. Men kan man verkligen få det godkänt? Vad ska man ha för jobb då? Vet inte om jobbet utgör nån fara för bebisen, för om jag fattat rätt så är det DET HF/ GP utgår ifrån. Ska jag söka GP/HP eller ska jag fortsätta vara sjukskriven?

ps, jag har inte bf förrän slutet på Maj. 

• Svar på tråden HP/GP mer än 60 dar innan bf? Vad för jobb har du? fick du beviljat?
  • ior82

Med ditt jobb låter det absolut som att du kan få HP. Med så tunga lyft m.m. Om du kan få det mer än 60 dagar innan vet jag inte. Jag jobbar som sjuksköterska med lyft o konstiga arbetsställningar i hemsjukvården och jag blev beviljad HP 60 dagar innan BF. Tycker att du ska kolla med den som gjorde sjukskrivningen vad som kan vara bäst för dig. Annars är det ju bara att ansöka och se vad dom säger, tror inte att det ska vara några problem. // Jessica

• Thyris
    ior82 skrev 2012-01-27 09:00:38 följande:
    Med ditt jobb låter det absolut som att du kan få HP. Med så tunga lyft m.m. Om du kan få det mer än 60 dagar innan vet jag inte. Jag jobbar som sjuksköterska med lyft o konstiga arbetsställningar i hemsjukvården och jag blev beviljad HP 60 dagar innan BF. Tycker att du ska kolla med den som gjorde sjukskrivningen vad som kan vara bäst för dig. Annars är det ju bara att ansöka och se vad dom säger, tror inte att det ska vara några problem. // Jessica