• Aakashan

Guldhamster

Har eventuellt tänkt att köpa en liten guldhamster till vår familj. Men, jag har aldrig haft gnagare och vet egentligen inte så mycket om dem, tycker dock at dom verkar trevliga.
    Så... Vad ska man tänka på och allt, vad behövs, vad kostar det på ett ungefär etc. Ge mig allt  

• Svar på tråden Guldhamster
  • Ziindlaa

De sover på dagen och är vaken på natten är det enda jag minns från att jag var liten å hade guldhamstrar.

• Meus Veritas

Jag har en liten hamster. Det som kostar lite är ju startkittet så att säga, rymlig bur, vattenflaska, matskål, hus, aktiviteter så som tex gungbräda, rör och liknande. Sen kostar de inte mycket i månaden, min Sixten kostar mig Max 50 kr i månaden på spån, mat och godis.

• lykta

Dvärghamster är mycket socialare och blir såklart (!) mindre!

• tackförfisken

Mata dom inte med havregryn!!!!!!!!
    Om ni måste köpa burdjur så satsa på råttor istället.Dom är grymt sociala och intelligenta. Och inte lika ömtåliga;)

• JennyL88

Hamstrar lever inte så länge. Min dog när han var 2år, blev hemskt ledsen även att jag var 18år då..
    Så jag rekommenderar inte hamster till barn. Köp ett djur som lever längre!!
    Visa sorter av marsvin lever upp till 8år. De är lite dyrare, men hur goa som helst.
    De ska leva i par, luktar inte. (kaniner luktar hemsk) från buren alltså.

Tänk 10ggr minst innan ni köper djur!!!

• Fyrbarnsmorsa

Sonen har en  dvärghamster som är supergullig Den är vaken när man är där och pratar med den så den har vant sig vid att vara vaken vissa tider på dagen Så är man med den så blir den ju tamare och mer vaken såklart.Även dottern på 4 år älskar den och den får vara med flera ggr om dan och vi har den alltid vaken när dottern ska sova så dom säger godnatt och myser i sängen Vi älskar vår lilla familjemedlem<3

Kusinen fick råttor i julklapp (dom ska vara i par) och dom är faktiskt roligare att vara med och går ju att klickerträna.Dom kan ju sitta på axeln när man sitter vid tv.n eller datorn och är ju med på ett annat sätt och är ju vaken mer.Man kan ju även ha sele till råttor och gå ut med dom,dom är riktigt trevliga

• Aakashan

Ja, alltså jag är i planeringsstadiet. Det är min son som fullkomligt älskar djur och han är 4. Känner mig lite osäker.....
    Dvärghamster? Måste jag kolla upp.... 

• Michanna

Till ett barn som är så pass litet skulle jag också satsa på en´råtta..

Guldhamstrar är lite kinkiga. ( gillar inte att bli väckta ) 

Men annars som många säger. Ett marsvin som är tamt är urgulligt och mycket mer att ta i .

Mina barn gillar hamstrar  ( då jag inte kan ha marsvin/kanin pga allergi. ) men jag skulle inte skaffa varken en dvärghamster eller guldhamster till ett sådan litet barn..  

• Lajkie

Kostar runt 1500 i inköp med hela kittet. Sen kostar dem i princip inget :) vi har en liten skit som heter Mimmi-Kajsa.
    Tyvärr är de lite tråkig eftersom de är nattdjur. Springer som fan i hjulet, tog ett tag innan döttrarna vande sig vid nattspringet.

Svar på tråden Guldhamster