• Ania Kasia

vårdnadsbidrag och föräldrapenning

Hejsan!
    Jag är inte förälder än men planerar barn och vet redan nu att jag skulle vilja vara hemma med mina barn och ta ut vårdnadsbidrag. Vi ska flytta och har hittat ett hus i en kommun som inte har vårdnadsbidrag. Vi tänkte lösa det genom att vara skrivna hos mina föräldrar med barnet, som bor i rätt kommun, men bo hemma i vårt hus såklart. Är det någon här som gör så?
    Jag är även besviken på vårdnadsbidraget då en förälder inte får ta ut det om den andra föräldern har föräldrapenning. Föräldrapenningen är ju till för att vara hemma med den nya bebisen, sedan om man väljer att ha sitt äldre barn hemma också så får den andra föräldern hjälpa till och vara hemma och skulle då få vårdnadsbidrag tycker jag. Jag funderar på att jag skriver mig själv med andra barnet nyfödd i det hus vi bor i och sambon står skriven kvar hos mina föräldrar med det barnet vi vill ta ut vårdnadsbidraag för. Då är vi inte sammanboede längre och då borde det gå bra? Någon som vet eller tänker som jag?

• Svar på tråden vårdnadsbidrag och föräldrapenning
  • Fingal80

Bidragsfusk är vad det är, så fundera en sväng till på om det är värt det!

• Ania Kasia
    Fingal80 skrev 2012-01-26 22:50:51 följande:
    Bidragsfusk är vad det är, så fundera en sväng till på om det är värt det!
    Ja visst är det bidragsfusk och jag funderade precis om det är värt det. Jag ser två olika sidor, dels vilka konsekvenser fusket får om någon kommer på en och hur sannolikt är det att någon gör det. Sedan den moraliska biten, om det är värt att faktiskt fuska och hur det känns.

Jag vet redan att jag inte har några problem att rättfärdiga mitt tankesätt rent moraliskt för mig själv eftersom att om man som vuxen heltidsarbetande skriver sig i kommunen så drar man in skattepengar och det är bra för kommunen, de vill ha invånare skrivna där. Det är kommunen som inte har vårdnadsbidraget det blir synd om, som mister en invånare som inte vill betala skatt där eftersom vårdnadsbidraget inte finns där. Jag betalar mycket i skatt och vill ha något för det helt enkelt. Det är inte en kvinnofälla. Kvinnor eller män som tar ut 3000! kr i månaden och inte jobbar alls, de skulle gjort det oavsett vårdnadsbidrag eller inte för dom har råd. Vårdndasbidraget ger möjligheter för de med en vanlig lön att gå ner och jobba bara 4 dagar i veckan och kanske få hjälp av en mor far förälder. De flesta som nyttjar vårdnadsbidraget är nog de par som jobbar skift och som kan pussla ihop det. Jag känner ett par som utnyttjar vårdnadsbidraget och det är både pappan och mamman som är hemma mer för att tillsammans göra så att de kan ta hand om bernet hemma ihop. (båda skiftarbetande)
    Sedan skulle jag tycka fusket var värre om jag faktiskt tog skattepengar för mitt eget fusk men jag har läst att kommunen faktiskt tjänar på att jag tar ut vårdnadsbidrag och inte tar upp ett av deras platser på förskolan. Kommunen hoppas väll på att de som vill ha sina barn hemma längre, ändå inte kommer sätta sina barn på förskolan under det år man mister vårdnadsbidraget för att man har fått ett till barn som man tar ut FP för i minst ett år. Det är att kommunen tycker att jamen du är ju ändå hemma med en två månaders bebis, du kan ju ta hand om din treåring också då, som är så fel tycker jag. Ja det är klart man överlever att ta hand om sina två barn i helt olika åldrar, men jag skulle vilja leva också och få stöd av sambon som skulle gå ner i tid och 3000 kr gör det möjligt, det täcker inte men gör det möjligt.

www.unt.se/osthammar/de-samlar-namn-for-vardnadsbidrag-1166728.aspx
  • Ania Kasia

Är det någon som tänker som mig? Är det någon som gör som jag har skrivit eller är det inget fusk här?? Skrattande
    Jag funderar på om det är värt det utifrån att jag inte vill ha en värre konsekvens än att jag får betala tillbaka pengarna helt enkelt.

• Ania Kasia
    Ania Kasia skrev 2012-01-27 11:48:24 följande:
    Det är att kommunen tycker att jamen du är ju ändå hemma med en två månaders bebis, du kan ju ta hand om din treåring också då, som är så fel tycker jag.
    Tvååring menade jag, när dom fyllt tre får man inget vårdnadsbidrag pga åldern.
  • Ania Kasia
    Mysanochmimer skrev 2012-01-27 11:54:17 följande:

Sen skulle det väl kanske vara värt mer att kunna utnyttja t.ex. rot-avdrag på huset (upp till 100 000 kr) istället för ynka 36 000 om året på vårdnadsbidrag...

bara en tanke...

kan man inte nyttja rot avdreget i alla kommuner? Förvånad vi har letat hus länge och nu hittat ett fint, i "fel" kommun, sett utifrån vårdnadsbidraget. Suck säkert hur mkt som helst att ta reda på om kommunen man ska flytta till...antar att alla kommuner har plus och minus, men rotavdraget trodde jag alla hadde..
  • Mysanochmimer
    Ania Kasia skrev 2012-01-27 11:57:35 följande:
    kan man inte nyttja rot avdreget i alla kommuner? Förvånad vi har letat hus länge och nu hittat ett fint, i "fel" kommun, sett utifrån vårdnadsbidraget. Suck säkert hur mkt som helst att ta reda på om kommunen man ska flytta till...antar att alla kommuner har plus och minus, men rotavdraget trodde jag alla hadde..
    jo, men du måste äga huset samt bo där så där spricker eran plan om vart ni ska skriva er..
    Sen måste du juh betalat skatt motsvarande du använder rot också.
  • Ania Kasia
    Mysanochmimer skrev 2012-01-27 12:14:48 följande:
    jo, men du måste äga huset samt bo där så där spricker eran plan om vart ni ska skriva er..
    Sen måste du juh betalat skatt motsvarande du använder rot också.
    aaaa den hade jag inte tänkt på!! TACK!
  • Ania Kasia
    Ania Kasia skrev 2012-01-27 12:49:37 följande:
    aaaa den hade jag inte tänkt på!! TACK!
    fast! Mina föräldrar har en sommarstuga där de utnyttjar rot och dom är inte skrivna där. Huset vi vill köpa står till och med som fritidshus så då borde man få nyttja rot fast man inte är skriven på adressen, bara man äger det. vet inte så mycket om rot..
  • Mysanochmimer
    Ania Kasia skrev 2012-01-27 12:57:28 följande:
    Reparation och underhåll samt om- och tillbyggnad räknas som ROT-arbeten och ger rätt till skattereduktion om det utförs i eller i nära anslutning till en bostad som du
    • äger och som du bor i eller har som fritidsbostad
    eller
    • äger och som dina föräldrar bor i.

källa: www.skatteverket.se/skatter/rotavdrag.4.58a16...
    ja...
Svar på tråden vårdnadsbidrag och föräldrapenning