• mammasgullar

Huvudformen på ditt prematurbarn?

Hejsan.

Jag har en son som är född i v 25+1 för 3½ år sedan.
    Och jag hoppades ju innerligt att problemen skulle sluta när vi kom hem från sjukhuset, men som ni alla vet kommer ju mycket problem (ibland) med dessa fina prematurer.

Jag skulle köpa en lekhjälm för sonen att ha på dagis, och jag har märkt att cykelhjälmen han har är lite löst sittande, men då han inte cyklar än har jag inte lagt ner så mycket energi på det, han har den när han åker trehjuling.

Men nu då, så gick jag in på en sport affär och skulle köpa en sådan hjälm, de justerade den till de minsta, och då passade den nästan.. enda problemet är, att den sitter inte åt på sidorna på hans huvud. Den kramar om pannan och bakhuvudet, men inte sidorna!

Dom var så noga och duktiga på sjukhuset och vända på honom ofta.. men ja, det är hans huvudform helt enkelt..

Hans glasögon (dom minsta butiken hade) passar inte heller ordentligt då hans huvud inte är så rundat som de flesta brukar ha.. 

Har era barn också smala huvuden?
    Vad gör man när man behöver t ex hjälmar o dylikt?
    Han måste ju kunna ha en hjälm som inte ramlar av, som faktiskt skyddar huvudet?              

• Svar på tråden Huvudformen på ditt prematurbarn?
  • Written Fiction

Jag måste ärligt säga att jag har inte tänkt på detta, har inte behövt köpa hjälm än. Så jag hänger nog kvar här och hoppas du får några bra tips. Min lille har ju också väldigt... smalt huvud. (född jan 09)

• mina12

Kan bara säga samma sak som WF... Hoppas också på något bra svar.

• Snösparv

Jag har reagerat på att många på neo hade lite päronformade huvuden, men då var de ju små. Har träffat andra prematurer med sådant huvud. Min dotter har inte synbar annorlunda form.

• prematurpappan

Hej!

Jo, vår dotter är likadan. Upplever det som rätt vanligt.
    Andra bebisars huvuden ser ju ut som små bollar i jämförelse

Det brukar finnas inlägg av skumgummi som man kan lägga i hjälmar.
    Testa dom. Och undvik de där grunda cykelhjälmarna. Det finns bättre då, som går ner längre på sidorna, typ skatehjälmar.

Lycka till! 

• mammasgullar

Vad är det för inlägg? Vart får man tag i sånt?
    De ända dom i affären kunde komma på är tjockare mössa, men svårt att hitta en mössa som är så mycket tjockare på sidorna ..

• prematurpappan

Sist jag köpte cykelkhjälm så följde det med små kuddar att sätta på insidan. 
    Jag har för mig att de gick att köpa separat också. Det var små skumgummiinlägg med lim på ena sidan.
    Har du kollat det där med skatehjälm som går ner på sidorna?

• mammasgullar

Såna kuddar man får med finns tyvärr inte tillräckligt tjocka och som det lät på killen i butiken hade de inte tillräckligt heller, behövs kanske 1,5-2 cm på varje sida..

• Lillafrejasmamma

Oj det där var ju inte bra, enda jag kan komma på är att göra egna "kuddar" till sidorna av en gammal madrass? och klippa till så att de blir exakt det som behövs.

Min dotter föddes ju ganska sent för att vara förtidig (vecka 35) vet inte om det är för att hon är ganska rund om övriga kroppen eller om hon har ett litet huvud men är nog antagligen inte så litet att jag får probem med att köpa hjäm. Annars har man ju hört att prematurer ofta har hög panna.  

Svar på tråden Huvudformen på ditt prematurbarn?