• sarap1978

Att vara donator = vara princessa för en stund

Hej
    Jag vill bara berätta hur fantastiskt det varit att donera ägg.

Hela resan har jag behandlats som en princessa av fertilitetskliniken. Nu har jag gjort min donation och kan bara säga att det finns saker som just i behanlingen av mig gör att jag vill göra det igen.
    Som lite stressad mamma som jag ändå är så har det varit fantastiskt att få komma iväg (jag vet kanske inte den vanliga motiveringen till varför man donerar men jag menar inte att det är därför jag gjort det men med facit i hand så har det gjort resan såå bekväm) och det bara handlar om mig, jag får veta med prover etc att jag mår bra, träffa kuratorn och berätta om varför jag vill donera, då kommer man in på saker som jag känner är kul och skönt att prata om, hur fantastiskt det är med familj och hur jag önskar att fler fick bilda familj som vill det. Sen får man träffa sköterskor och läkare och göra UL och lära sig ta sprutorna, vilket är helt superenkelt, trixigt första dagen men sen flyter det bara på. Det enda som kan vara jobbigt är att det just är ett antal UL att åka på så man måste ta ledigt från jobbet, men när man kommer in på fertilitetskliniken så är dom så vänliga och gulliga och omhändertagande. Själva plockdagen får man också kunglig behandling. Frukosten men får efteråt är som bb-brickan för er som vet, vacker och jättegod.
    Plockdagen är bara för dig, du tar det lugnt och vilar och bara sover om du behöver och kan. Jag sov typ hela dagen, maken hämtade barnen och tog hand om hela ekorrhjulet den dagen. 
    Ingen stress, bara omhändertagande. Man får jättebra hjälp med information och smärtstillande.  Sen hjälper dom en hem, behöver man så får man sjuktaxi betald tom.
    Dagen efter ringer dom och frågar hur man mår och dom följer upp efter 3 veckor. Hela tiden så handlar det om DIG!!!!

Dessutom så är det en sån skön känsla att hjälpa andra.     

Annat perspektiv på donationen..finns många
  • Svar på tråden Att vara donator = vara princessa för en stund
  • HarriettA

verkligen härligt att läsa:)

• Visany

Vad fantastiskt beskrivet. Om jag får fråga två saker, bara abv nyfikenhet, det hör kanske inte hit. Men får du betalt för det? Och kommer du att kunna få veta vem som fått dina ägg?

• nevermind

Jag vill gärna veta mer praktiska detaljer eftersom jag vill donera själv.

Exakt hur går äggplocket till?

Vilken sjukhus gjorde du det på?

Ger man sig själv injektioner med hormoner? Hur länge då och hur ofta?

Om jag förstått det rätt så undersöker de sedan om man är "redo" och får då ta tabletter. 36 timmar senare sker äggplocket. Stämmer?
    Hur gör man då med arbetet om man måste sticka iväg? Sjukanmäler sig??

• sarap1978

Hej. Jo man får 4000 kr. Det täcker frånvaron från jobbet o lite till. Jag gjorde detta på huddinge. Fertilitetskliniken. Man hör av sig o meddelar intresse. Ingen förbindelse då den sker när du börjar m sprutorna. Sen träffar man läkare bm o kurator vid ett tillfälle. Man tar prover. Samma som gravscanning. Sen måste man vänta 6 mån för nya prover. Sen skriver man på o börjar m sprutorna. Allt berättar dom om där. Man får mkt info o man kan läsa på nätet. Kolla gärna min blogg också om ni vill. Jag peppar gärna

• sarap1978

Jo man tar sprutorna själv ca 10 dagar. Det är som en diabetesspruta.

Jag tog sjukdag el komp. Pratade tidigt m min chef om att under 2 v skulle jag ha ett antal besök på huddinge o sen en dag jag behövde helt ledigt. Han fick veta i god tid o det gick toppen. Under dom veckorna ska man va beredd på liye omplanering men det var en bagatell tycker jag.

• sarap1978

Jag får veta om befruktning lyckats o om det föds ett barn. Inget mer. Kul att veta om det blev några nya föräldrar

Svar på tråden Att vara donator = vara princessa för en stund