• Mammato2

dop i serbisk ortodox, hur göra??

Som rubriken mina tvillingpojkar ska döpas i den serbiska ortodoxa kyrkan nu behöver jag tips på hur det går till då det är min man som är serbisk ortodox, han har inte så stor koll.

Hur gör man i kyrkan?

Kan man ha någon som sjunger i kyrkan??

Vincent och Alexander 110828
  • Svar på tråden dop i serbisk ortodox, hur göra??
  • Fija m 2 pojkar

Hej!

Det bästa är väl att ni pratar med prästen. Den serbisk ortodoxa kyrkan följer ett ritual som är väldigt gammalt.

Var beredd på att bara andra serbisk ortodoxa kan vara faddrar. Var också beredd på att prästen kan vilja doppa hela barnet (dop genom nedsänkning). Barnen ska bäras runt ett bord.

All liturgi sjungs redan i kyrkan. Om du menar solosånger, tror jag det passar bättre på eftersitsen, men det där avgör som sagt prästen. 

/Präst i Svenska kyrkan, uppvuxen i den serbisk ortodoxa kyrkan. 

• RS89

Fija m 2 pojkar, fadder kan också tillhöra en annan ortodox kyrka, tex den grekiska så behöver inte bara vara serber, men ja det måste vara ortodox. Annars måste även faddrarna döpas!

• Fija m 2 pojkar

RS89, du har såklart rätt, men det finns ju olika grenar också på den ortodoxa kyrkan. Vet t ex inte hur de skulle ställa sig till en syrian?

• Mammato2
    Fija m 2 pojkar skrev 2012-02-27 18:03:17 följande:
    RS89, du har såklart rätt, men det finns ju olika grenar också på den ortodoxa kyrkan. Vet t ex inte hur de skulle ställa sig till en syrian?

vi har pratat med prästen och det räckte faktiskt att den av våra gudföräldrar var döpt i serbisk ortodoxa dock valde vi inte att döpa dem ortodoxt då prästen inte ville att vi skulle ha min syster och min mans bror till gudförädrar då vi skulle bryta blodsbandet och min man skulle inte få kalla han bror och killarna skulle inte få kalla han farbro bara gudfar.

Dem som vi valt till gudföräldrar är dem som engegerar sig i våra barn och som vi vill ska vara ett stöd åt våra barn i framtiden, eftersom vi inte ville byta och prästen sa ja jag har ju döpt dem som gör som ni men......inte ofta så väljer vi svenska kyrkan istället.  
  • Kristal

Om barn senare i framtiden skulle välja att gifta sig med en ortodox och vilja göra det i Serbisk kyrka kommer det inte att gå om de ej är döpta inom ortodox religion.

Båda behöver vara döpta för att det skall fungera.

Och självklart kan man inte ha sin syster/bror som gudföräldrar, det åtminstone borde din man eller hans föräldrar eller någon i släkten veta. 

• Mammato2
    Kristal skrev 2012-02-27 21:49:07 följande:
    Om barn senare i framtiden skulle välja att gifta sig med en ortodox och vilja göra det i Serbisk kyrka kommer det inte att gå om de ej är döpta inom ortodox religion.

Båda behöver vara döpta för att det skall fungera.

Och självklart kan man inte ha sin syster/bror som gudföräldrar, det åtminstone borde din man eller hans föräldrar eller någon i släkten veta. 
    Om våra barn skulle vilja gifta sig i den ortodoxa relgionen så kan dem konventera.
  • Kristal
    Mammato2 skrev 2012-02-27 21:57:28 följande:
    Om våra barn skulle vilja gifta sig i den ortodoxa relgionen så kan dem konventera.
    Jag antar det.
    Jag bara delade med mig mina egna erfarenheter då jag är född till katolsk pappa och ortodox mamma.
    Och vilka problem jag hade igenom livet då man tom hade fel namn för att kunna gå till kyrkan ens, delta vid nattvaden och olika ceremonier och fick vid dopet ett extra ortodoxt namn.

Det är alltid lite knepigt när man är mitt i mellan.
  • RS89

hmm min pappa är ej döpt någonstans och både jag och min storebror fick döpa oss i den ortodoxa kyrkan..mamma är katolik.

jag kommer döpa mitt barn i den ortodoxa kyrkan... men jag undrar fan inte om det kommer bli problem med tanke på att hans pappa är nog säkert döpt i svenska kyrkan...men de borde väl inte vara några problem? min mamma var ju katolik och jag fick ändå döpas i ortodoxa kyrkan?

• Fija m 2 pojkar

Dopet gäller i både Svenska kyrkan och de ortodoxa kyrkorna en gång för alla. Man kan inte döpas igen!

Däremot kan man konvertera. Själv har jag konverterat från den serbisk-ortodoxa kyrkan och är idag alltså präst i Svenska kyrkan.

RS89 - om du är ortodox ska det inte vara något problem att döpa ert barn i ortodox kyrka, men kanske att de vill att din man ska vara medlem också...

• Blablabla la

Vilken gammal tråd! Men hoppas på svar ändå!

Jag kommer döpa min dotter i serbisk ortodox kyrka då min man och hans familj är med i den, jag är svensk och döpt i svenska kyrkan , vi har inga gudföräldrsr utvalda , vad är kraven på gudföräldrsr? Måste dom vars gifta med varandra, får det vara till exempel min syster som också är döpt i svenska kyrkan och min mans kompis som är döpt i svenska kyrkan eller måste man vara ortodox? Vad är det för regler???

Svar på tråden dop i serbisk ortodox, hur göra??