• Fisk i en skål

Vad kostade erat senaste tandläkarbesök?

Som rubriken lyder, vad kostade erat senaste tandläkarbesök?
    Går ni hos privattandläkare eller folktandvården?
    Och vad gjorde ni hos tandläkaren? 

• Svar på tråden Vad kostade erat senaste tandläkarbesök?
  • tideloo

5500 privat men han följer samma taxa som folktandvården! Drog ut visdomstand, lagade två hål

• Lindah Mari

19000 kr=två titantänder

• deecember

Har det där "fast pris"-paketet hos folktandvården.. Kostar runt 550kr/år, en undersökning hos tandhygienist & ett hos tandläkaren med 1,5 års mellanrum..Betalar alltså runt 1650 kr för två besök på 3 år.. Men, nu är ju jag student & väntar bara på att visdomständerna ska börja krångla, så då känns det okej att veta att jag inte kommer behöva betala för såna besök.. :)

• Fisk i en skål
    deecember skrev 2012-01-25 09:56:52 följande:
    Har det där "fast pris"-paketet hos folktandvården.. Kostar runt 550kr/år, en undersökning hos tandhygienist & ett hos tandläkaren med 1,5 års mellanrum..Betalar alltså runt 1650 kr för två besök på 3 år.. Men, nu är ju jag student & väntar bara på att visdomständerna ska börja krångla, så då känns det okej att veta att jag inte kommer behöva betala för såna besök.. :)
    Ja jag har hört om det där fasta priset, är det det som kallas för tandläkarförsäkring?
    Betalar du endast 550:- per år? Du behöver alltså inte betala hos tandläkaren också om besöket blir dyrare?

• jodå
    deecember skrev 2012-01-25 09:56:52 följande:
    Har samma...heter väl "frisktandvård" eller liknande. Jag betalar lite mer, typ 65/mån. Men det är ju fortfarande ett helt ok pris. Har fattat det som att man kan få betala upp till 800/mån om man har riktigt kass tandstatus.

Mitt senaste besök utan frisktandvård kostade ca 700:- och var en vanlig undersökning hos Folktandvården.
  • deecember
    Fisk i en skål skrev 2012-01-25 10:04:06 följande:
    Ja jag har hört om det där fasta priset, är det det som kallas för tandläkarförsäkring?
    Betalar du endast 550:- per år? Du behöver alltså inte betala hos tandläkaren också om besöket blir dyrare?
    Ja, det är nog det.
    Nej, precis. Under det år jag betalat 550 kr ingår "allt", här har de "bara" tagit bort akutbesöken såsom avslagna tänder och dylikt. DVS skulle jag få problem med mina visdomständer i år, så att de behöver opereras bort (trångt) så kostar det inte mer än de 550 kr jag redan betalat :)
  • trasdocka

Var till tandis (privat) i morse och betalade 530 kr. Går till honom en gång per år.
    Vanlig undersökning (han tog plåtar och putsade tandsten). Inga hål *jippi*
    En tand hade gått sönder så han putsade till kanterna.
    Blir alltid lika förvånad när jag ska betala för jag tror alltid det ska bli dyrare.

• jodå
    trasdocka skrev 2012-01-25 10:13:36 följande:
    Var till tandis (privat) i morse och betalade 530 kr. Går till honom en gång per år.
    Vanlig undersökning (han tog plåtar och putsade tandsten). Inga hål *jippi*
    En tand hade gått sönder så han putsade till kanterna.
    Blir alltid lika förvånad när jag ska betala för jag tror alltid det ska bli dyrare.
    Det var ju riktigt billigt för allt det där!! Jag hade nog fått betala minst 1000:- hos min tandläkare för motsvarande. (Inte nu med frisktandvård såklart)
  • Zixi

Har friskvårdsavtalet så jag tror att mitt besök på fredag blir "gratis", återkommer om det.

2010-07-20 3040/50
  • Fisk i en skål

Ah måste kolla upp det där med försäkringen med min tandläkare imorgon!...
    Jag har inte varit till tandläkaren på några år då jag har riktig tandläkarskräck..och min plånbok är extremt rädd för tandläkaren också!..Men sist jag var iväg då hade försäkringskassan något samarbete med tandläkaren och det fanns tandvårdsbidrag...så jag hade 600:- liggandes där då....
    Finns tandvårdsbidraget kvar fortfarande? 

• CarlHerman
    Fisk i en skål skrev 2012-01-25 11:50:48 följande:
    Ah måste kolla upp det där med försäkringen med min tandläkare imorgon!...
    Jag har inte varit till tandläkaren på några år då jag har riktig tandläkarskräck..och min plånbok är extremt rädd för tandläkaren också!..Men sist jag var iväg då hade försäkringskassan något samarbete med tandläkaren och det fanns tandvårdsbidrag...så jag hade 600:- liggandes där då....
    Finns tandvårdsbidraget kvar fortfarande? 
    Ja det finns kvar, heter "allmänt tandvårdsbidrag" och kan innebära en rabatt på 150 kr-600 kr beroende på hur gammal man är (under 30, 30-75, över 75 år) och hur länge sen det var sen senaste besöket (dvs om man har 1 eller 2 bidrag att använda.
    Tandvårdsbidraget kommer in 1 juli varje år och man kan ha max 2 bidrag innestående.
  • Fisk i en skål
    CarlHerman skrev 2012-01-25 11:57:23 följande:
    Ja det finns kvar, heter "allmänt tandvårdsbidrag" och kan innebära en rabatt på 150 kr-600 kr beroende på hur gammal man är (under 30, 30-75, över 75 år) och hur länge sen det var sen senaste besöket (dvs om man har 1 eller 2 bidrag att använda.
    Tandvårdsbidraget kommer in 1 juli varje år och man kan ha max 2 bidrag innestående.
    Ah vad härligt...nu blev plånboken genast lite gladare...betyder att jag har 600:- liggandes där igen nu då=)....kanske täcker undersökningen då i allfall...
  • CarlHerman

Ja om du är under 30 år och inte har varit på några år så borde du ha 600 kr rabatt

• trasdocka
    jodå skrev 2012-01-25 10:18:04 följande:
    Det var ju riktigt billigt för allt det där!! Jag hade nog fått betala minst 1000:- hos min tandläkare för motsvarande. (Inte nu med frisktandvård såklart)

Ja, det verkar ju så. Har liksom inte jämfört nåt särskilt tidigare. Har gått hos den här karln i massor med år nu. Men jag minns när jag pluggade (typ 98) att studenter endast betalade 100 kr för en undersökning. Det var ju oförskämt billigt.

Ändå är han ju en bra tandläkare, gör inga onödiga ingrepp. Syrran bytte bort honom för några år sedan och den nya tandläkaren hittade både det ena och det andra, grävde och karvade och trixade. Och hennes plånbok blev ju därefter också...

Jag har hört att min tandis inte tar in några nya patienter, endast i så fall familjemedlemmar. Börjar förstå varför  
  • BloodyDisgusting

Drog en visdomstand i två omgångar. Kronan togs första gången sedan antibiotika 10 dar. Efter det opererades rötterna ut och det syddes. Priset för hela paketet blev 2180:-

• Zixi

Var visst "bara" tandhygenistbesök idag men jag betalade ingenting. Betalar visserligen en klumpsumma varje/vartannat år så i verkligheten kostade nog besöket lite.

Nästa besök blir hos tandläkaren, för lagning av alldeles för många hål Gråter  Gratis det med men sen blir min årliga kostnad högre (trillar ut bästa gruppen)

2010-07-20 3040/50
  • Fisk i en skål

Nu måste jag skryta lite...inga hål på 2 år ( och jag har väldigt dåliga tänder)...men lite tandsten dock som skrapades bort och en tand var han tvungen att stryka flour på eftersom emaljen var helt borta på den!..
    Hela kalaset gick på 60:-...

Både min mun och plånboken är väldigt nöjda!!

• mrsStatham

Förr måndagen, röntgade ena sidan och tog bort lite tandsten, kostade inte ett öre.
    Dock har jag dragit ut tre visdomständer i år, så totalt har jag lagt ut drygt 3.000 på tänderna det senaste året.

Bara två saker är oändliga
  • plastkotte

Lagade en tand strax innan jul, gick på 700:- . Skulle ha gått tidigare då jag haft gratis tandvård hela graviditeten + 1 år efter, men nu hade det gått lite längre än ett år. Nästa gång jag är gravid så ska jag gå till tandis flera ggr, passa på när de är gratis.

• plastkotte

Lagade en tand strax innan jul, gick på 700:- . Skulle ha gått tidigare då jag haft gratis tandvård hela graviditeten + 1 år efter, men nu hade det gått lite längre än ett år. Nästa gång jag är gravid så ska jag gå till tandis flera ggr, passa på när de är gratis.

Svar på tråden Vad kostade erat senaste tandläkarbesök?